Aki
róla ír, rághatja tollát, ceruzáját vagy komputerét. Immár hetven köteten
túlterjeszkedő életműve olyan tágas birodalom, amely vonzza a turistákat, és
elcsüggeszti a térképészeket. Ezen a szakirodalom sem segít. Róla ugyan már
mindent leírtak, elmondtak, de mindennek az ellenkezőjét is. Kritikusai gyakran
korábbi önmagukkal perelnek. Ám az olvasót mindez nem zavarja, Moldovára nem
vonatkoznak a könyvpiac mindenféle panaszolt összeomlásának következményei. Új
művei 30-40 ezres „békebeli" példányszámban fogynak el író és kiadó közös
örömére.
Moldova
népszerű sikerember. Az olvasó láthatja őt, ahogy lányait lovagoltatja a hátán,
ahogy a sakktábla fölé hajol, vagy ahogy a labdát rúgja az egykor híres
Szocreál csapatában. Művei pedig már fogantatásuk pillanatától kezdve jelen
vannak, várjuk megszületésüket. Még az elektronikus média is tiszteli a
Gutenberg-galaxisnak ezen itt maradt őskövületét, pedig Moldova a
szövegszerkesztő komputer világában is kézzel ír, „furcsa bagolyfej betűkkel”,
és ahelyett hogy képzettségével és adottságaival maximálisan kihasználná a
telekommunikációs szép új világ lehetőségeit, ő néhány próbálkozás után
megszakítja gyümölcsözőnek induló kapcsolatait a filmmel, és a tévéstúdiók
körül sem tülekedik. Színpadi sikerei ugyan vannak, ám életműve végül is
könyveiből áll össze.
Könyvírónak
is renitens. Kihívó nemtörődömséggel kezeli a divatokat. Ő maga ugyan állandóan
változik, de csak az olvasó igényeire figyel. Az alkotót és közönségét egyaránt
állandóan helyes irányba terelni kész politikai és esztétikai kultúrpásztorok
erőlködéseit kaján fölénnyel figyeli. Nem is a szerepük taszítja, inkább a kontárságuk.
Moldova
emberi-írói karaktere bonyolult, de szigorú logikával felépített, épp ezért
megfejthető. Történetének a kulcsfigurája egy hargitai kofa zabigyereke,
bizonyos Berkovics Jakab, aki parádés kocsisból lett lakatos majd csonka ujjú
taxisofőr, hogy tisztes szegénységben évtizedeken át eltartsa a kőbányai barakkháztelep
egyszobás lakásába zsúfolódó népes családját. Józan volt, türelmes és törekvő,
valamint öntudatos szocialista. Félanalfabéta létére járatta a Népszavát amiből
majd Gyuri nevű unokája olvasni megtanul. A többgenerációs nyomornak megvannak
a biztonságot adó tradíciói is. A majdani író abban az ágyban születik, abban
az iskolapadban ül, ahol korábban édesanyja. Perspektívái is ide méretezettek.
Lehetne nagyapai tanács szerint üveges vagy saját vágyai szerint katona,
esetleg rendőr.
De
ezt a folytonosságot elvágja a történelem. 1934-es születési dátumával Moldova
ugyan lekési a Fényes szelek korának népi
kollégiumait, ám lehetősége nyílik egy tisztes gimnáziumi érettségire és arra
is, hogy utána dramaturg szakon kezdje el tanulmányait a Színművészeti
Főiskolán. Ez az iskola a korszak sajátos sűrítménye. A hatalomnak
kultúrkomisszárokra lenne szüksége, erre a célra az alulról jöttek közül
válogat, de tehetség szerint. Így kitűnő szakembereket indít el politikailag
kiszámíthatatlan pályákon. (Gondoljunk olyan iskolatársakra, mint Galgóczi
Erzsébet, Tarbay Ede vagy Csurka István!) A hallgatók ma is irigyelhető
elitképzést kapnak. Erről olyan tanárok gondoskodnak, mint Mészöly Dezső, Háy Gyula
és Major Tamás. A tananyagba azonban tanterven kívül bekerül a forradalom. Az
utolsó szemeszterben előbb Háyt viszik el, majd Csurkát, Moldova pedig az
utolsó vizsga előtt otthagyja a jeles intézményt, elmegy kazánkezelőnek. A
fizikai munka az ő számára nem értelmiségi dacból vállalt önmegalázás. Örökölt
és kipróbált életforma. Volt ő már rakodó Komlón és malterhordó Nyíregyházán. A
lényeg: a munkájához ne kelljen eladnia egy ilyen korban a gondolatait is.
Másfél év múltán kazánszerelés közben „bukik le” a Gyarmat utcai filmgyárban.
Felismerik, felkarolják, megíratják vele a Szerelemcsütörtök
című elég halványra sikerült film forgatókönyvét. Lehetősége nyílik írásra,
publikálásra. 1963-ban megjelenik első kötete, azóta folyamatosan jelen van irodalmunkban.
A
kritika nehezen tudja hova tenni. Első írásai (Gázlámpák alatt, 1966) egy érdesebb Gellérit sejtetnek proli-, sőt
vagányromantikájukkal. Aztán a szatíra új mesterét fedezik fel benne, aki a
melós nevében úgy vágja a fejesek képébe az igazságot, hogy azok is kénytelenek
legyenek együtt röhögni. De meg sem szoktuk,m ár jön az újabb image, a riporterszociográfus
(Rongy és arany, 1967; Tisztelet Komlónak, 1971; Az Őrség panasza, 1974; Akit a mozdony füstje megcsapott, 1977)
a kíméletlen igazságosztó, akit furcsa módon többen szeretnek kegyetlen
leleplezései után, mint előtte. Ez nem feltételezés. Műveiért lett
tiszteletbeli vasutas, presbiter őrségi díszpolgár.
Nehezen
megfejthető a hatalomhoz fűződő viszonya is. Díjakat éppúgy kap mint
letiltásokat, ami részben könnyen megmagyarázható, hisz a Kádár-korban csupán
drágán megnyerhető ellenfeleit tudta becsülni a hatalom. Moldova sajátossága
inkább abban áll, hogy – sokakkal ellentétben – utólag kevesebb baja van az
elmúlt rendszerrel, mint amikor beolvasott neki.
Mindez
azonban ugyanannak a lényegnek különböző vetülete. Moldova életműve szerint az
írónak az a dolga hogy állandóan kimondja az igazságot. Ez az igazság számára
mindig nyilvánvaló, csak nem kell takargatni hazugsággal, mellébeszéléssel. Aki
valaha tizedmagával lakott egy szobában, a gyerekkorból hozza magával ezt a
mindent leegyszerűsítő szemléletet.
Az
erkölcs ebben a világban a logikán és a jó memórián alapszik. Moldova nem
felejt. Lekötelezettje marad a szocializmusnak, amely a kőbányai barakkból az
írói lét szintjére emelte, de elkötelezettségét nem terjeszti ki azokra, akik a
szocializmus nevében sütögették (tik) saját pecsenyéjüket. A gyermekkori
szegénység örök hajtóerő marad benne. Ennek legyőzésére írta össze
hangyaszorgalommal oldalak tízezreit, ezért érzi diadalnak az általa
megteremtett viszonylagos anyagi jólétet, de ezért nem tudja saját
felemelkedésével befejezettnek nyilvánítani egykori világmegjobbító szándékait.
Az élet harcaiban többnyire kicsikarja a győzelmet magának, de regényeit az
ilyen harcok áldozatairól írja (Malom a
pokolban, 1968; Az elbocsátott légió,
1969; A Szent Imre-induló, 1975; Méhednek gyümölcse, 1986; Az utolsó határ, 1990).
Mindez
nála sajátos értékrenddé áll össze. Kevés írónk van, aki ilyen következetesen
leplezi műveltségét, nyelvtudását, mint a magáról kialakított képtől idegen
elemet. Írásai csiszolgatásával sem szívesen bajlódik. Gyakori újrakiadásai
esetén – saját bevallása szerint – ugyan benne is fölvetődik az esetleges
változtatások kényszere, de csak akkor, ha úgy érzi, hogy nem az igazat írta.
Igazságon természetesen a kimondás őszinteségét érti, amely a szerencsés
találatokkal egyértékűvé emeli fel az igazságként vállalt tévedéseket is.
Hogy
gondosabb csiszolással több művét hagyhatná az utókorra, ez láthatóan nem
érdekli. Bizonyára komikusnak tartja némely kortársai tetszelgését a
halhatatlanság vélt tükre előtt. Az élet könyörtelen. Felejtéssel csinálunk
helyet új és újabb élményeinknek. És minden kor maga dönti el, hogy különleges
kegyként kinek hallgatja meg egy távoli világból küldöttüzenetét.
NEGYVEN PRÉDIKÁTOR
A
magyarázó lehetőleg felejtse ki önmagát a magyarázatból, mégis kénytelen vagyok
saját élményemmel kezdeni ezt az elmélkedést. Alig volt könyv, amelyet
türelmetlenebbül vártam volna, mint Moldova regényét a reformáció vértanúiról.
Történetüket gyermekkorom óta ismerem. Fehérre meszelt falú templomokban
számtalanszor felkavart a gályarabok énekének érthetetlen szépsége. Isten „azt
bünteti, kit szeret” és tettét csak egy a mindenhatóságnak ellentmondó másik
képtelenséggel indokolhatjuk: „másképp ő nem is tehet”. A lelkek hajlíthatatlan
pásztorai szenvedésük példájával felráztak, megszabadulásuk diadalával boldoggá
tettek. Egy-egy róluk szóló prédikáció vagy olvasmány után emeltebb fővel
gyűlöltem a pápistákat. Tökéletesen át tudom érezni tehát Moldova György
megrázó élményét, amikor 1957-ben, közvetlenül a levert forradalom után
összetalálkozott ezzel a témával.
Tessék
végiggondolni Magyarország sorsát a 17. század második felében! Az ország több
részre szakadva, idegen uralom alatt szenved. Zrínyinek, Frangepánnak, Nádasdynak
– nem tettekért, csupán bűnös tervekért – lecsapták a fejét. Ezt a politikai
helyzetet használja ki a katolikus egyház, hogy mint a Habsburg-uralom
ideológiai támasza, leszámoljon a lázadó magyarok többsége által követett
protestáns vallásokkal. A cél érdekében minden eszköz szentesül. A nemzetközi
szerződések által garantált türelmi törvények félredobódnak, a kálvinisták és
lutheránusok olyan elbánásmódban részesülnek, mint István király idején az ősi
hit megmaradt hívei. A végül sikeresnek bizonyuló taktika lényege az a felismerés
volt, hogy a hívők tömegével nem lehet addig semmit csinálni, amíg papjaiktól,
tanítóiktól meg nem fosztották őket. A pásztorokat kell elüldözni, akkor
szétszéled a nyáj. Mivel azonban protestánsnak lenni az akkori Magyarországon
törvény szerint nem számított bűnnek, a célba vetteket felségárulással,
államellenes tevékenységgel kellett megvádolni. Megkezdődött tehát történelmünk
első hatalmas koncepciós pere, amelyhez hasonlót csak éppen az 1948-as
fordulatot követő évtizedben éltünk át Magyarországon. A fiatal író tehát
nagyon is érzékenyen, a részletekre is kiterjedő figyelemmel tanulmányozhatta a
csaknem három évszázados távlatból érkező üzeneteket. Félelmetes példa volt és
egyszersmind lelkesítő. Hiszen a saját ideológiájuk érdekében buzgólkodók akkor
is a gyors és teljes győzelem reményében vetették be minden erejüket. Nem
számoltak kudarcokkal, nemzetközi botrányokkal. Lebecsülték ugyanis áldozataik
fanatizmusba hajló hősiességét. Pedig ezek az áldozatok nem rántottak soha
kardot, kezüket sem emelték fel önmaguk védelmére, csupán elveik mellett
tartottak ki, és semmi áron nem voltak hajlandók együttműködni hóhéraikkal.
1956 után nem állíthatott volna senki a magyarok elé ennél érvényesebb,
elemelőbb példázatot.