I. A dráma keletkezése
II.
a) A mű története
b) A mű mondanivalója
c) A drámai történés
d) Bánk bán tévedései
e) Bánk tettei
f) Bánk lelki gyötrelmei
III. Összegzés
Katona József nemzeti
drámánk megteremtője. Fő művét, a Bánk bánt, amely páratlan a maga nemében,
végleges formájába 1819-ben írta. Katona a romantika és a reformkori
függetlenségi harcok előfutáraként lépett fel. Akkor, amikor már hazánkban is
nyugtalanítóan jelentkezett a nemzeti önállóság és a polgárosodás igénye. A
Bánk bán előadását meghiúsította a cenzúra, csak könyv alakban jelenhetett meg
1820-ban. A dráma bemutatóját (1833) Katona már sajnos nem érhette meg.
A történet 1213-ban játszódik, II. Endre uralkodása
alatt, s valós történelmi eseményeken alapul. Katona történelmi drámájában két
szálat kapcsol össze, a haza ügyét és a Melinda elleni erőszakot. A cselekmény
tehát a magánélet és a közélet anyagából bontakozik ki. Bánk bán egyszerre
szeretne megoldást találni mindkét szinten, egyszerre akar hű lenni a királyhoz
és bosszút állni a királynén. „Két
fátyolt szakasztok el: Hazámról és becsületemről” – mondja az I. felvonás
végén. Bánk belegabalyodik e két szálba, nem lát világosan, így Gertrudis
elleni bosszúja az ő erkölcsi bukását eredményezi.
A mű középpontjában az idegen hatalom, a vele való szembefordulás és
mindezek következményei állnak. Katona a nemzet fogalmának újragondolását is
kezdeményezi művében: így a király, a nemesség, a parasztság, az idegenek
helyzetét és szerepét külön-külön is értelmezi. Sőt a hazafiság tartalmát is
vizsgálja. A mű tehát a 19. század elején kialakult abszolutizmus éveinek
feszültségét jeleníti meg, amikor a nemzeti kultúra tartotta ébren a nemzeti
öntudatot a maga erkölcsi, jogi válságaival együtt. A Bánk bán a nemzeti harc
és a szerelem drámája, ugyanakkor a lélek tragédiája is.
A dráma mozgása a „cselekedni
késlekedő” Bánk bán útját mutatja a királynő megöléséig és Bánk bűnhődéséig.
Bánkra óriási terhek
nehezednek. Országjárása során személyesen tapasztalhatta a nyomort és az
elégedetlenséget, míg a királyi udvarba érkezve látja a dőzsölést, amely
egyszerre ellentéte és oka az ország állapotának. Tiborc, a parasztság
szószólója mindezt megerősíti. Petur pedig a hatalomból kiszoruló főnemesség
lázadásához hívja őt haza. A nemzet egészét érinti tehát a jogtiprás, és Bánk,
a király helyettese hivatalból is felelős az ország sorsáért. Ebben a
történelmi helyzetben szinte elkerülhetetlen a tragikus tévedés. Bánk jó
szándékú ember, érzései és elvei nemesek. Látja nemzetének szörnyű helyzetét,
és tenni, segíteni akar. A körülmények azonban olyanok, hogy nem a jó és a
rossz, hanem csak két rossz lehetőség között választhat. A királyné és a
merániak élősködését szép szóval nem lehet megszüntetni, az erőszakos út pedig
visszaüt azokra, akik szívükön viselik a nemzet sorsát.
A tragédia ennek értelmében
úgy írható le, mint egy tragikus vétség elkövetésének és felismerésének
története. Eszerint Bánk vétsége:
politikai és szerelmi. Vétségét, ha politikai, közéleti vétségként értelmezzük,
akkor azt kell megállapítanunk, hogy gyilkosságával az ellen az erkölcsi
világrend ellen lép fel, amelynek fenntartásáért elsősorban ő, a nádor, a
király helyettese a felelős. Gertrudisban szeretett királyának hitvesét öli
meg. Tudjuk, hogy a királyné halála szükségszerű volt, különben polgárháború
pusztította volna el az egész országot.
Ha más oldalról nézve vizsgáljuk
Bánk vétségét, akkor pedig azt kell megállapítanunk, hogy vétsége magánéleti,
szerelmi vétség: Bánk nem Gertrudisszal, hanem Melindával szemben követ el
tragikus vétséget, hiszen országjáró körútjáról hazatérve nem Melindához siet,
pedig érzi, tudja, hogy felesége bajban van, hanem az összeesküvést szervezők
összejövetelére megy el. Így Melindát végső soron kiszolgáltatja Ottó
terveinek. Magára hagyja. Amikor pedig megtörténik a baj, őrületbe kergeti
hitvesét, megtagadva benne a feleséget és az anyát. Később ugyan megenyhül, de
még ezután sem segít a lelkileg összetört asszonynak, Melindát Tiborcra bízza.
Ő a palotában marad, hogy leszámoljon a királynéval. Közben Ottó bosszút áll, és
meggyilkoltatja Melindát.
Bánk tettei így idézik elő
sorsszerűen hitvese halálát. Bánk szörnyű lelki tusát él át. A király politikai
vétségéért megbocsát, hiszen tudja, hogy Bánk tette jogos volt, ezért is mondja
ítéletében: „Magyarok! Előbb mintsem
magyar hazánk - / előbb esett el méltán a királyné!”
Bánk számára a lelkiismeret-furdalás
lesz a legnagyobb büntetés, további élete értelmetlenné válik, hiszen mindent
elveszített: az emberek becsülését, a családi otthon biztonságát, azt a „tündéri
láncot”, ami életének értelmét adta.
Az abszolutista zsarnokság
nem csupán a nemzeti szabadságot tapossa el, hanem a személyiséget is
megtámadja.
A mű fő konfliktusát az adja, hogy a haza és Melinda sorsa
egyaránt veszélyben forog, és a szálak Gertrudis felé vezetnek. A szabadság és
a becsület védelme és helyreállítása Bánk feladata. Ezt pedig lelkiismeretesen
csak úgy tudja teljesíteni, ha megváltoztatja azt a hatalmi rendszert, melynek
őréül II. Endre király megbízta.
Az I. felvonás expozíciója
során azonban Bánk még csak a veszélyekről értesül, nem látja tisztán a
helyzetét és feladatát. Bánk csak részigazságokat lát, és ott áll szemben a világ
kiismerhetetlenségével. Ezért is van Bánkban állandó feszültség, indulat,
zaklatottság.
Bánk eleget kíván tenni
államférfiúi, családapai és férji kötelességének, s még inkább a becsület
törvényét követi. A haza dolgát és Melinda ügyét ezért kívánja elfogulatlanul
rendezni. A becsület lesz számára a legfontosabb. Ehhez ragaszkodik, akár élete
árán is.
„Itten Melindám, ottan a hazám - / a pártütés kiáltoz, a szerelmem /
tartóztat.” A két legszentebb földi érték ellentétes irányból vonzza Bánkot.
Nehezen dönt, de végül – Melindát biztonságban tudván – a hazát fenyegető
veszélyt indult elhárítani. Magabiztos fellépéssel leszereli a békétleneket,
sőt Peturt is térdre kényszeríti. Látszatra gyors és fényes diadalt aratott. A
nagyjelenetben már Melinda sorsa lesz a súlyosabb tényező. A „kerítő” szó a legutolsó vádpont
Gertrudisszal szemben, és elsősorban Melinda becsülete toroltatik meg. Mindezt azonban
csak Bánk látja így, hiszen Melinda épp a leszámolást követően kerül a
legnagyobb veszélybe.
„Vége! Volt – nincs: de ne tapsolj, hazám – ni! – reszket a bosszúálló”
– ezek a szavak talán azt fejezik ki, hogy a véres tett méltatlan volt a
hazához, a férfihoz, az emberhez.
Az V. felvonásban Bánk
tragédiájához az is hozzájárul, hogy megkésett tetteinek önigazolására
kényszerül mások előtt, s a mi a legfájóbb számára, saját lelkiismerete előtt.
Bánk bűnhődése mellett
Katona békítő szándékát is mutatja a mű: nem a királlyal, csak az idegen
elnyomással van baj. Katona ezzel a drámájával azt illusztrálja, hogy a 19.
század elején a feudális és a felvilágosult személet szövevénye könnyen okozhat
politikai és magánéleti válságot. Az egész mű azt sugallja, hogy olyan nemzeti
egység és béke kívánatos, amelyben a személyes méltóság is érvényesül.
(Forrás: Házi dolgozatok könyve – A romantika irodalmából 30-32. old. –
Szerkesztette Maczák Edit – ITEM Könyvkiadó)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése