Egy nyugati költő mondja valahol, hogy a művész,
aki valóban szépet és nagyot akar teremteni, előbb az Istenhez fohászkodik s
onnan felülről a világosság Atyjától kéri és várja a jó adományt és a tökéletes
ajándékot: az ihletést. Ez kölcsönös a munkának értéket és maradandóságot.
Ezért van, hogy minden igazi művészi alkotás fölött ottan lebeg a vallásos
színezet: mintegy elömlik rajta és a vonzalom varázsával veszi körül. Így
teremt az igazi genius.
Miből önként következik, hogy ha mi a művész
remekét meg akarjuk érteni, nekünk is hasonló előkészületet kell tennünk s a
mindennapiság zsibbasztó légköréből föl kell emelkednünk arra az eszményi
magaslatra, amelyről a teremtő lélek átpillantott a föld s az ég titkaira,
mérlegelte azokat, felismervén bennük mindenütt az isteni gondviselés utjait és
ujjmutatásait. Ima nyitja meg a mi számunkra az eget. És ima, vagyis benső
vallásos érzet nyitja meg előttünk a költészet fenséges birodalmát, hol a jó és
rossz örökös küzdelméből az Isten és az ember egyaránt nemesülve és győztesen
kerül ki, hol a szép és igaz, mint ikertestvérek csókolják egymást. A költészet
–ha nem is Ikarusi – de fennen ragadó szárnyakat kölcsönös nekünk: oda visz
bennünket az örök élet forrásaihoz, hol megenyhül a földi fájdalom, ahol a
részvét sebeket kötöz, kenyeret szeg s a külső áldozat üres formalitásai
helyett önmagát gazdagítja, amikor irgalmasságot cselekszik. Fennen ragad… Csak
az Úr színe előtt állapodik meg, hogy az ő örök dicséretét zengedezze s az ő
mennyei palástjának bíborával és szentségével vonja be a mi számunkra a
szegényes otthont, a kérges tenyerű szülőket, az iskolát, a templomot s az új
meg új eszmék zajában kavargó társadalmat, melynek hatalmas hymnusa csak ebben
a refrainban öntheti ki teremtő terhét: „Egy jövő, egy hit, egy szövetség!”
Így fordulva a költőhöz, megérthetjük őt és
korát. Megérthetjük még azokat a titkos gondolatokat is, melyek szelíden
elrejtve szunnyadtak az ő kebelében s csak akkor nyertek élő és örökre kiható
kifejezést, amikor arra a szenvedések olvasztó kohójában, ebben az örök
műhelyben a kedvező pillanat elérkezett. A költő sejt, a költő érez, a költő
ért, okul, a költő szenved és imádkozik. Nekünk mindezt át kell élnünk vele, ha
közel, igen közel akarunk férkőzni az ő nagy szívéhez, mely örömeinek és
fájdalmainak állandó forrása.
Ebben a szellemben írtak régen az Isten
választott népének, az Izraelnek, zsoltáros dalnokai és prófétái, kiknek műveit
áhítat nélkül nem forgathatja a késő nemzedék. Ilyen szellemben írtak a régi
Hellas és Róma jelesei, kiknek munkáiban visszatükröződik a naiv néphit é regék
világa mellett az az elpusztíthatatlan erkölcsi felfogás is, melyek épségétől
egyesek, népek és birodalmak, sőt az egész világ jóléte és fennmaradása függ. S
aztán ott vannak az evangéliumok, melyek úgy, amint vannak – eltekintve attól,
mit egyik vagy másik felekezet beleolvasni igyekszik –mindnyájunk előtt
örökbecsűek. S leginkább azért az erkölcsi tartalomért és vallásos ismeretért,
mely egyszerűbb és fenségesebb kifejezésre talán még sehol sem talált. Ez
biztosítja tehát – igazi benső értékük és nem a mi műgondunk vagy fanatizmusunk
– számukra a halhatatlanságot.
Az igazi költői alkotások, mint látjuk –
Istentől erednek; Istenhez vezetnek. S ezek között kivált a vallásos költészet
az, mely magán hordja ezt a bélyeget. Erdélyi János, a költő és kritikus mondja
éppen Tompa első verskötetének bírálatában: „A szent énekek úgy sietnek föl az
égre a szív mélyéből egymás mellett, miképp a góth tornyok. Itt csak két pont
van: zenit és nadir, legmagasabb és legmélyebb; forrás a szív, cél az Isten.
Itt nem lehet sokféle a hang, de szükség, hogy mély legyen és magas, mint a két
pont, melyek között szárnyalnia kell!...” És ismét: „A szent költészetbe semmi
egyéb nem tartozik, mint Isten és én magam.” S ezzel egyúttal sújtó kritikát
mond azokra a termékekre, melyek abban az időben a költészetnek ezt az ágát
szerényen képviselték s a terméketlenség okát abban találja fel, hogy
talán-talán nem is vert még mindez ideig erősebb gyökeret mibennünk a kereszténység.
Lehet. De amikor az Úristen a csecsemő gügyögő ajkának öntudatlan vallomását is
elfogadja zsoltár gyanánt, akkor mi is engedékenyebbek lehetünk a vallásos
költővel szemben, aki a mindnyájunk előtt ismeretes motívumokat, hol a szív,
hol a természet képei alá rejtve, azokat végtelen változatban hozza felszínre,
anélkül, hogy túlságosan visszaélne a bibliai szín, alak és helyzet
törvényeivel. Ezt különben egyesek hibának tartják, mások erénynek minősítik.
De maradjunk meg a középúton s ha elfogadjuk a költő saját kijelentését, mely
szerint ő, mint az egyszerű nép őre, azokban a csendesen elvonult gömör-megyei falvakban
– „lant és biblia” karján ringatva lelkét óhajtotta nyáját s ma már minket is –
„nevelni, oktatni, deríteni”: akkor nem fogunk tőle többet kívánni,m int
amennyit ő maga ígér; nem mérjük őt össze sem hazai, sem külföldi jelesekkel;
egymagában is elég nagy ő arra, hogy kedélye mélységével, eszméinek
gazdagságával, szigorú erkölcsi érzületével, vallásos buzgóságával és
hazaszeretetével fogva tartsa és betöltse az örök jó, szép és igaz után epedő
és szomjúhozó lelkünket.
Ilyennek ismerem én Tompát. S mint ilyent
óhajtom bemutatni.
Értekezésem címére és tárgyára nézve itt még
csak annyit jegyzek meg, hogy a vallást általános
jelentőségében keresem Tompa költeményeiben s éppen azért keblünk legszentebb
érzelmének megnyilatkozását feltalálom mindenütt, ahol Istenről, a világról és
az emberről s ezeknek egymáshoz valóviszonyáról van szó s ahol akárhányszor
mint egy kép, egy odavetett hangulat érinti és józan mámorba ringatja
lelkeinket. Ott kutatunk tehát kegyeletes érzéssel és boldogító nyugalommal,
ahol az ég és a föld, az isteni és az emberi, a költői képzelet szivárványhídján
egymással találkozik. A vallás – csillag az égen és virág a földnek anyai
kebelén. A vallás – a halandó test menyegzői ruhája s az idvezült lélek
hervadatlan koronája. A vallás – mindennapi kenyér és az örökéletnek itala. A
vallás – igaz, mert a szívnek költészete és igaz a költészet, mert a szívnek
vallása.
A mester beszél. Figyeljetek!
A természet kebelén nőve el, annak dajkálkodó
gondjai között folytatva életét, mi természetesebb, mint hogy szívének húrjait
elsősorban annak ellentétei ragadják meg s hozzák kellemes rezgésbe. S a nagy
és a parányi, mely szemét és lelkét foglalkoztatja, egyaránt arra a vallomásra
bírja, hogy a külső természetnek kaleidoszkóp gyanánt forgó tüneményei csak az
alkotórészek örök harmóniáját s ebben az Isten létét hirdetik.
„Teremtő Isten! hová tekintsek,
Hol nem lássam hatalmadat?
A fényes napban, a porszemben
Te megdicsőítéd magad!
égen és földön mindenütt
Dicsőséged lángfénye süt.”
(Harangszó I.)
Ráillik tehát a valódi költő jellemzése, mely
szerint „elméje és kedélye – mint a sima víztükör – tisztán veti vissza a
környező világot; megérti az értelmetlen világban munkáló örök hatalmat”. S ez
őt annál inkább boldogítja, mert a láthatóról a láthatatlanhoz, a végesről a
végtelenhez emelkedve őrizheti meg ő maga is azt a benső lelki harmóniát, mely
őt a jóságos Isten és az emberi szív tolmácsává avatja. Mint „a költő fiához”
c. versében oly szépen festi:
„Beszél a szent, dicső természet,
De mi vagyunk tolmácsai:
A szív, amit titokban érzett:
Tőlünk hallja kimondani;
Ülünk villám – s tengerhabokra,
Értjük virág s szellő szavát;
Mi az Úr
égő csipkebokra,
jelentve általunk magát.”
Eleget tesz annak a követelménynek is, amelyet
egy még ma is élő jelesünk támaszt a népnek eme szellemi vezéreivel szemben.
Szerinte „minden írónak, költőnek kisebb-nagyobb mértékben prófétaszerű
hivatással kellene bírnia, melynél fogva egy határozottan körvonalazott
társadalmi, vagy vallási eszmét hirdet”. (Endrődi) Mindenütt eltalálja tehát az
igazi hangot, mely gondolatait és érzéseit továbbadja, hogy lanyha szellő vagy
zúgó szél gyanánt felüdítse, vagy megacélozza a mi tapogatódzó és bágyadt
törekvéseinket. S míg e tekintetben felülemelkedik a közönséges halandó
mértékén, a prófétai ihlet nála csak arra való, hogy annál inkább hódoljon a
természet urának mosolygó hatalma előtt. Így várja a vallásos ember
gyengeségének beismerésével a tavaszi természet bájos ébredését:
„Hogy míg az ember sokat képzel,
Míg tervez, s alkot gyarló kézzel
És alkotmánya összedül:
Láttassék itt még felépülve
Az erős Isten csodamüve,
Mely nagy, szép s igaz egyedül.”
(A Tavaszhoz)
Egyik rokonszenves – mert patrióta – magyarázója
„a néma éj” fönséges rajzában is” felfedezi azt a „kenetteljes vallásos
érzelmet”, mely a nagy mindenség iránt táplált szeretetben nyilatkozik:
„Alkotó természet, tudhatatlan
Utaidban nagynak írva vagy!
S a kis ember rövid életében,
Buvárkodván titkod tengerében,
Bár ne értse: érzi lelke – s nagy!”
Mindezeken az itt-ott elszórt tükördarabokon
meglátszik „a homlok fensége, a szív tisztasága”, és elárulja „a felsőbb eredetet”.
Annyi itt a természeti kép és hasonlat, mely nemcsak ridegen csillog, de
egyúttal melegít is, hogy első látásra azt hinnők, hogy itt tulajdonképpen egy
panteista gondolkozóval van dolgunk, ki előtt az Isten személyes léte s annak
meghitt vonásai felolvadnak a különböző elemekben. Korántsem. A költő maga adja
erre a leghitelesebb cáfolatot, midőn Szent Dáviddal versenyre kelve így
énekel:
„Oh Isten szép, szabad világa,
Igazsággal, fénnyel megáldva,
Kútfejeid mily kiesek!
Hol égő homlokom kihülhet,
S szivemre száll, vigan, üdület:
Én kebeledre sietek!
Ezer csudával ime rakvák
Az ég, a föld, e kincses aknák;
S ha a lélek fenn, fenn ragad,
Vagy a mélység fölé borulok,
Hogy látok, értek és okulok,
Ugy boldogít e gondolat!
S mint a buvár, ki hab közé dől:
Él a fennről
vitt tiszta légből,
Míg rá mélység s tenger borul:
Erőt innen
kölcsönzök, innen!
S míg lenn futok, küzdelmemben
Én lábom meg nem tántorul.”
(Ki a szabadba...)
Éppen úgy, mint a Robert Burns embere, ki lábaival a földet, de fejével az eget
érinti. Nem riad vissza a küzdelemtől, melyben a magához és Istenhez való hűség
nyújtja neki a legszebb pályabért; hanem tökéletes bizalommal dobja magát az
élet hullámaiba, mely a küzdőnek természetes eleme, amelyben jól érzi magát.
Időben, térben, nincs hely vagy pillanat, melyet ne az Örökkévaló töltene bé.
Virraszt az özveggyel az éjfél rémséges órái között s megnyugtatja jeltelen
sírokban a hazáért elesett dicső bajnokfiakat. Ez az, mikor a hazaszeretet
lobogó kitörése is vallássá magasztosul:
„Oh, áldassék az égi hatalom;
Melytől intézve van a habokon,
A szélvészben az a kis deszkaszál,
Min a szegény hajótört partra száll;
Az a csillag, mely fel-feltünedez,
S az éjben a vándor vezére lesz!
Ki veszt sokat, mindent mi drága itt:
Hitét ha őrzi, őrzi őt a hit;
Az átok elhal, tart az ima még,
Míg a föld ködös, fenn derült az ég;
Siralmak völgyén, vad kietlenen,
Hol ember nincs már, Isten megjelen.
(A Gyászoló)
S mindezt nem csupán az egyszerű falusi pap
mondja keresetlen egyszerűséggel és mély meggyőződéssel a nagytermészet és az
egész világ hallatára, hanem a költő és ember egyaránt. Ezért az Úrnak igazi
felkent szolgája ő, ki mint a hajdani próféták legtöbbet önnönmagából merített,
abból a csodálatos erőforrásból, melyet az Úr lelke táplál, mint „kezdetben a
vizeket”. Erdélyi, e szigorú kritikus, így adózik Tompa fényes tehetségének,
mely mint az ősz, többnyire borongásra, elmélkedésre hajlik: „Tompának adott az
Isten érzeni; amit érez, megírni; amit megír, elmondani”. S hova kell ennél nagyobb
dicséret és elismerés, amelynek minden szavával egyetértünk, éspedig annál
inkább, minél jobban elmerülünk az ő gazdag és sokoldalú költészetének
olvasásába és élvezésébe. S ami szintén nagy érdem nála, ez az, hogy bátran és
titkolózás nélkül olvashatja mind, amit írt, úgy az édesanya, mint a serdülő
gyermekleány, fiúk és unokák. Ha Gileádban nem találnál balzsamot, itt bizonnyal
találni fogsz. Ha elvesztetted volna a világ tömkelegében a kivezető fonalat,
Tompa múzsája szeretettel és bizalommal kezedbe adja azt. S amíg elmélyedő
lelkének rajzolatival gyönyörködtet, ő maga is mindezekben igaz gyönyörűséget
talál. A női lélek bájával mondja Olajágjában:
„gyönyörködésem nem a szem hiú legeltetése, hanem a lélek szent mulatozása,
látás és érzés, élvezet és imádság”. Saját szavai szerint is: „Ő az a gyöngyhalász, ki a zúgó elem mélységein
sebtében és válogatás nélkül szedi össze a kagylókat, de majd a parton nyugodt
megfontolással vizsgálat alá veszi, hogy az értékest, mely igazgyöngyöket rejt,
megtartsa, a többit pedig a tengerbe vesse vissza.” Mohóvággyal kutat tehát ő
is mindent, az ég magasát, a föld rejtekét, a szív háborgó vagy szeretetteljes
indulatait, elmereng a múlt emlékei felett, azokat regéiben és mondáiban az
újdonság ingerével és a költőiség zománcával vonja be, hogy megóvja az
elmúlástól; mert előtte úgy az isteni, mint az emberi egyaránt kedves. A
természet reá nézve „a legtisztább gyönyörök kertje, a nyugalom sátora, a
vigasztalódás temploma, de becses tudomány iskolája is.”
Egynémely bírálója rossz néven veszi tőle, hogy
a tanítói elemnek igen nagy tért enged át költészetében; és akárhány költemény
csak azért látott napvilágot, hogy a benne rejlő erkölcsi tanulságnak legyen
külső burka. Mint mondják, világirodalmi szempontból, ez leszállítja az ő
geniejének értékét. S ebben, ami a magasabb kritikát illeti, igazuk is lehet.
De mi csak hálásak lehetünk érte, hogy ez így van és nem másként. Elvégre nem
itt a helye, hogy a művészetnek önmagában elégséges (art for art’s sake) voltát
vagy ellenkezőjét bizonyítsuk, vagy vitassuk; de annyit mindenesetre jegyezzünk
meg, hogy az emberiség legnagyobb prófétája, költője és tanítómestere, az Úr
Jézus Krisztus is folyton tanított, nevelt és derített, s ebben a mi Tompánk jó
nyomokon haladt. Az ő szellemében, bátran mondhatta tehát ő is: „Mi vagyok én
itt?..., e roppant világ közepette? Nem féreg a porban, de ragaszkodó gyermek a
szerető Atya lábainál.”
S éppen ezért nem felejtkezik meg az ő ember-testvéreiről sem, akikkel talán
egyénenként nem mindig és mindenben rokonszenvez; de azért tudja, érzi jól,
hogy újból és újból csak a szeretet válthatja meg a világot, az a szeretet,
mely karjaival átölel egyaránt szegényt és gazdagot; átöleli az egész világot.
Amennyire otthon érzi magát a nagy természetben, mely az isteni bölcsesség
tüköre, épp annyira otthonos az erkölcsi világban is, hol annyi ezredév óta
játszik nemünknek dicina comédiája. „Ismeri
az életet s világot, mint önmagát is, nem felületesen, hanem legbensőbb
bensejében”. Szerette és ismerte az embert, a föld porát, s Istennek gyermekét,
kiről Olajágában ily remek
ellentétekben emlékezik meg:
AZ EMBER:
szelleme Istennek, teste a sárral köti össze;
erényeiben felséges, vétkeiben irtózatos; ha szeret: angyal; ha gyűlöl: ördög;
arca a megdicsőültek s elkárhozottak vonásait egyképp felölti, s keble lehet
menny, lehet pokol; a magasság, melyre emelkedhetik, a mélység, melybe
süllyedhet: mérhetlen; ajka áld és átkoz; keze kenyeret és mérget oszt. A déli
fény és vakító sötétség szomszédok lényében. Feláldozza magát mint vértanú az
emberekért, és széttépi, mint fenevad, az embereket. Egyszer megváltó, máskor
áruló. A természet meghódítja s erőit szolgáivá teszi; kezeiben hordja a tudás
mélységeinek kulcsát; haladása az ismeretek országában nagy, míg erre nézve: „Ismerd
meg tenmagadat!” évezredek óta alig haladott elő” – de azért így biztat: „Ne
legyen senki kevesebb, s ne akarjon több lenni, mint ember!”
Belátja ő is, hogy a gyakorlati vallásosság nem
egyéb, mint az élet művészete, mely mindig többet követel attól, akinek több
adatott. Erősen áll hitében. De előtte is megjelenik a kísértő a kétkedés köpenyege
alatt; bejárják együtt a végtelent... Ám ez csak untatja és fárasztja őt, lelke
vágyódásait ki nem elégíti, s nyílt vallomásban tör ki:
„De elfáradtam s visszavágytam én
Csendes lakodba, égi hit!
Csendes lakodnak tűzhelyénél
A béke lángja melegít.”
(Harangszó IV.)
Pályája, a lelkipásztorság kedves előtte; annak
igáját szeretettel hordozza. Munkálkodik, mint a bányász, keresi a romolhatatlan
lelki kincseket; s amint megleli, szét is osztja azokat; mert ő adakozás által
gazdagodik és nyeri meg az örök életet:
„Világosító bánya-mécsem,
Ne aludjál ki, oh remény!
S mely a lopók kezére nem jut:
A kincset megtalálom én.”
(Harangszó V.)
És hogy teljes legyen ez a senki által soha nem
vitatott, kétségbe nem vont szentháromság, ömlengve kéri istent, mint a
legtisztább szeretetet:
„Mély kútfeje a szeretetnek!
Legyek hasonlatos hozzád4
Te tenger vagy: harmatcsepp legyek én,
Mely tisztán fénylik a fa levelén,
Enyhülést hoz, és áldást ád!”
(Harangszó VI.)
Hit, remény és szeretet élteti őt még akkor is,
amikor pályatársai hidegen fogadják; amikor csendes, boldog családi élete, mint
életének egyik legszebb ábrándja megvalósulása után az igazi békés
madárfészekből a sors kiragadja a pelyhes magzatot, s egypár év után ismétlődik
ez a komor látogatás, hogy még több reményt raboljon el, s a nemes szívén
ejtett sebet gyógyíthatatlanná tegye. Nehéz próbák, nagy szenvedések. Emberi
sorsunk közös vonásai. De az ő nemes keble csak épül:
Kemény csapás, nagy szenvedéstül,
S magasb érzelmeket terem.”
(Eger határában)
„Békén hordoz
mindent, mint egy valódi nemes kedély” – mondja egyik szigorú bírálója,
Tolnai Lajos. S ő maga is így énekel:
„Hiszen - bár utaid nem láthatom -,
Hogy javamra van könny és fájdalom!
Jól tevél hát, felhőt vonván egemre,
És bút küldvén a bú helyéről:
Lelkem könyüimnek vizében
Mint a gyolcs megtisztul, fehérül.”
(Harangszó)
A reá és családjára, mint a közös édesanyára
zúduló súlyos csapások között fenntartja őt a gyöngéd női kéz. Szép és művelt
lelkű nője úgy áll mellette, mint egy őrangyal. S ennek a családi meghitt,
szent viszonyának köszönhetjük Tompa legszebb költeményeit, melyek a csendes
házasságot, otthonias meleget és ragaszkodást magasztaljuk. Köszönhetjük azt
is, hogy Tompát mint embert, papot és költőt egyaránt nem hagyta el még utolsó
perceiben sem Istenben vetett hite, melynek maradandó emléke az „Isten akaratja” c. verse. Ennek a
megnyugvásnak ad kifejezést Olajág
c. szonettje is:
„Érezd a könny s próbáltatás becsét:
Hidd, hogy atyád hogy szán, szeret, ki
dorgál.
Tűrj és remélj! Elmélkedjél, imádkozz!
Hadd térjen a beteg lélek magához...
Igy, ha követe ott fenn megjelent,
S mint a Noé galambja visszaszárnyal
Zöld olajág – s a jó ég válaszával:
Mit újra megnyersz: lelki béke, csend.”
Még a halál képe sem szomorítja felettébb,
hiszen az elmúlás gondolatával már egészen megbarátkozott, annyit beszélt az
ősz borongó képével, hanyatló sugaraival. Ez csak bizalommal, új élet
reményével tölti be szorongó kebelét:
„Nincsen halál, - nem szól enyészet
A sir hideg göröngyiről;
Csak por, mit porrá lenni késztet,
Csak az alak, mit széttöröl.”
(Lorántffy)
A halálban – így üdvözli a „kedves vendéget”:
„Megszünik bú s kin, mely földig vere,
Mi volt lelken, testen átok s tereh;
S csak a mulandó vész el kezeden,
De megmarad a hüség, szerelem,
Sőt általad lész örök élete!”
Ebben a hitben nyugodt és boldog. Gyötrelmes
életét szívesen hordozza, abban a reményben, hogy majd ott eléri az örök élet
vizeit: ott megenyhül kínozó szomjúsága. (Éjjel)
Verseiben több helyen foglalkoztatja a
halhatatlanság gondolata. Egyelőre nem kíván és nem nyújt egyéb bizonyítékot,
mint az emberi léleknek az örök lét utáni olthatatlan vágyát. S mégis becses,
mégis megnyugtató. Így zeng róla:
„S bár a tulon rejtő palást van
Nem érni földi szárnyakon:
Remény a hit, szép találgatásban,
Jár a nem ismert tájakon.
Isten magas szép mennye!... Majd ha
Repülni gát nélkül lehet:
Dicsőségét, titkát óhajtva,
Oda lehellem lelkemet!”
Sokat szenvedett; de éppen szenvedései avatták
őt igazi költővé, ki kezét – mint mondani szokták – a nemzet ütőerén tartotta,
s virrasztott a nagybeteg felett... s hímes mesét szőtt számára a jobb jövő
tündérképeiből.
Tompa költészete tehát nem csupán alkalmazza és
kommentálja az evangéliumot. Merem mondani. az maga is evangélium, melyet
bizonnyal jóváhagyna és hitelesítne mindnyájunk tanítómestere, az Úr Jézus
Krisztus. Istenfélelem, emberszeretet, hűség, bizalom, öröm, remény és
halhatatlanság azok az alapeszmék, melyek nemcsak iratain, hanem egész lényén
végigvonulnak. Betöltve az első tanítványok jeligéjét: „Elmenvén, tanítsatok
minden népeket.” Aki Tompának tanítványa, az tanítványa egyúttal a Krisztusnak
is. S maga is enged a hívó szózatnak: „Tanítsatok minden népeket.”
Íme, a mezei pacsirta szürke köntösében. Íme, „a
pásztortűz, mely a körülötte levőknek enyhe világot és meleget ad.”
Forrás:
Keresztény Magvető 44. évf. 1. füzet, 1909. január-február
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése