I.
A költői lélek
II.
a)
Szeged és a költő – Tiszai csönd
b)
Szerelem – Milyen volt...
c)
Társadalom – Tápai lagzi
III.
Összegzés
„A magyar bánat és az emberi részvét költője vagyok” – vallotta önmagáról
Juhász Gyula. Szeged költője Babits és Kosztolányi egyetemi tanulótársa, jó
barátja volt. Olyan eszmények, mint az emberszeretet, a forradalmiság, a
szerelem, a boldogságvágy és a szépségigény vezérelték életén, de sorsának
balszerencsés, majd egyre tragikusabb alakulása mind magányosabbá tette a
költőt.
Juhász Gyula életrajza, életműve,
költősorsa és költői műve szoros kapcsolatban áll, fedik, erősítik, magyarázzák
egymást. Életrajzából adódóan mélabúra, bánatra hajlamos költő, s ez az
alaphang határozza meg hangulati líráját. Hitt a szépségben, a művészetben,
gyakori ihletforrásává vált a képzőművészet és az irodalom. Leggyakrabban innen
meríti költészetének anyagát: Leonardo, Giotto, van Gogh, Gulácsy Lajos
művészetéből. Verseinek zeneisége, bánatos dallama impresszionista költővé
avatja. Költeményei általában rövidek, kompozíciójuk zárt, s az utolsó sor
mondanivalója rendszerint megemeli az egész verset. Kedvenc műformája a szigorú
szabályokhoz kötött szonett, melyből megközelítőleg háromszázat írt.
Lírájából teljesen hiányzik a
cselekmény motívuma. Jellegzetesek tájkölteményei és szerelmes versei,
amelyeket a szomorúság és tragikus életérzés hat át. A 20. századi lírában már
nem a leírás a fontos, hanem a költő viszonya az emberhez, a tájhoz. Juhász
Gyula világképe, hangulata, érzései, gondolatai „egyedien” jelennek meg, a
tájélmény sejtelmes, riasztó látomást szuggerál, s a táj gyakran a nemzeti
elmaradottság, a parlagiasság jelképévé sűrűsödik. Költészetére az
impresszionizmus festőisége hat.
Juhász Gyula tájlírája bánatlíra. Szegedhez, Tápéhoz, a Tiszához
kapcsolódnak ezek a versek, de nem a tájélmény valóságossága, hanem a belső
metaforikus tájnak, a lelki-tájnak a kivetítődése a lényeg. A költő hangulatát
vetíti ki a tájba, s ettől válik a környezet szomorúvá, magányossá, olykor
boldoggá, emberközelivé.
Ez a hajó-motívum, a tiszai hajók
képe, amely a vers minden szakaszában jelen van, igen nagy szerepet tölt be. A
páratlan szakaszokban teljes valóságukban megjelennek a hajók, a párosokban
csak a szöveg utal jelenlétükre: „Egyiken...”, „Hallgatják... a harmonikát”, „kikötöttünk...”.
Ez az alapdallam a vers fő jellemzője. A költő meghitt magányát, a hazaérkezés,
az otthon szeretetének meleg, komoly, dísztelen egyszerűségében is ünnepélyes
érzését fejezi ki a hajómotívum játéka.
A hajó-kép versszervező elem is.
Először mozdulatlanok, majd ezüstösek, azután némák, s végül, csattanószerűen
álmodók. A hajó-motívum ugyanakkor komplex képi elem: a hajó mint tárgy a táj
része, de e megszemélyesített formában a vers alanya is, a csönd börtönébe zárt
társtalan ember szimbóluma, aki nem csinál semmit, egyszerűen csak van. Mozdulatlanságával,
ezüstös-hideg csillogásával és némaságával tüntet.
A hajó-motívum fel- és eltűnése
mellett másfajta szabályos visszatérést is megfigyelhetünk: az első négy sor
lenn, a földön villant fel képeket, hangokat, a második négy sorban az égen
figyelhetjük meg ugyanezt a szűkítést az égi rónától a csillagok hallgatta
harmonikaszóig. A befejező sorokban ismét lenn vagyunk: ahol a magányos költő
azonosul a tiszai hajók jelezte otthon-országgal, és békél meg a hívó távolok
szimbolizálta világegyetemmel.
A Tisza-parti este varázslatos
hangulatát finom metaforával érzékelteti: „Hálót fon az eset, a nagy barna pók”.
Hálót fonó pók képében ereszkedik rá a költőre a sötétség, és veszteglésre
kényszeríti a hajókat. A képi sík mellett megjelenik a fogalmi sík: a bénult
mozdulatlanság gondolatköre.
A csöndet teljesebbé teszik az
élet apró jelei, rezdülései: „Egyiken távol harmonika szól, / Tücsök felel rá
csöndben valahol.” A hangjelenségeket térbeli érzettel kapcsolja össze: „távol”,
„valahol”. Így szinte az egész világot befonja a bénultság. Keverednek a városi
és a falusi élet elemei is, ezzel mintegy tágítva a mozdulatlanság terét.
Megszemélyesítéssel folytatja a
verset a költő, ezzel áthumanizálja a természetet: „Az égi rónán ballag már a
hold”. Ezt tovább folytatja a melegség, az otthonosság érzését keltve: „Tüzet
raknak az égi tanyák, / Hallgatják halkan a harmonikát”. A fények, színek,
finom hangok szinte mindenütt átjárják az impresszionista képeket. Az utolsó
két versszakban megjelenik a lírai én, a költő, aki szintén a veszteglés, a
mozdulatlanság állapotát érzi. Árvasága és magánya jelenik meg a verszárásban.
Juhász Gyula mindig a nagyvárosi
környezetben szeretett volna élni, kenyérkeresete mégis kisvárosokhoz kötötte. Máramarosszigeten,
Nagyváradon, Szakolcán, Makón tanár, majd visszakerül Szegedre. Depresszióra
hajló alkata csak fokozza az állandó ellentmondást vágyai és környezete között.
1908-1911 között Váradon, a „Körös-parti
Párizsban” eltöltött időszak volt a legboldogabb életében. Itt ismerte meg
Sárvári Anna színésznőt. A nagyváradi szőke színésznő pendítette meg Juhász
Gyulában a szerelmi líra húrjait, s ez a dallam egész életében zengett benne
fájón és vigasztalanul.
Szerelmének valójában nem is volt
élményi alapja, csak a költő egyre távolodó emlékeiben finomult Anna alakja a
költő halhatatlan Múzsájává.
A Milyen volt... című verse Juhász Gyula legszebb szerelmi verse.
Szakolcai magányában született, távol Annától és Nagyváradtól, de a színésznő
emlékét az idő nem homályosította el, sőt érzelmi világának egyre mélyebb
rétegeit szólaltatta meg. Emlékeimből és vágyaiból eszményi szerelem
bontakozott ki. A beteljesületlen szerelem nyomasztó, fájó érzése élete végéig
megmaradt.
Három versszakba sűríti a költő
az évszakok változását, de ebből a sorból hiányzik a tél. Ezekből a képekből
áll össze Anna eszményített alakja. Az alföldi táj hangulata uralja a verset. A
nyár az érzékelést, az ősz a látás, a tavasz a tapintást jeleníti meg. A nyári
búzamezők Anna szőkeségét idézik, a szeptemberi ég a szeme kékjét, a tavaszi
rét sóhaja a szeretett nő hangját eleveníti fel.
A versnek nincs adatszerűsége, az
alföldi táj hangulata uralkodik, és ez olyan szép, mint Anna, és Anna olyan
szép, mint a táj.
A költő mindhárom versszakban
felteszi a kérdést: „Milyen volt?”, s válaszol is rá: „nem tudom már”. Az
utolsó versszakban jutunk Annához a legközelebb, de Juhász Gyula boldogsága nem
a valóságban, hanem csak a képzeletben él. A zárásban az arckép eltűnik, de azt
érzelem megmarad, és végtelenné magasztosul. A szerelem elmúlásának érzése
hatja át a verset, amelyben tulajdonképpen nem is vall szerelmet a költő. Mindössze
azt mondja el, milyen különös, hogy egy nő emléke idővel elhalványodik.
A három teljesen analóg
szerkezetű versszakból felépülő, finom párhuzamokat és ellentéteket magában
hordó költeményben oldottság és klasszikus szabályosság hoz létre szintézist.
Egyszerre érzékeltetik a sorok az elérhetetlenről való fájdalmas lemondást és
az életből való kiszorítottsággal szembeszálló, a szépséget a világban mégis
fellelni akaró szelíd dacot, az örök megújulás hitét. Ezt fejezi ki a
nyár-ősz-tavasz egymás után említése, s a mindettől való személyes távolodás
sejtetése.
A három kis strófában az ifjúság van elrejtve. Egyszerű, finom,
gyengéd és áhítatos vers, amely a reménytelenségbe tart. Igéi mutatják az emlék
bizonytalanabbá válását.
Juhász Gyula legjobb művei közé
tartozik a Tápai lagzi, amelynek az
egész életművében is meghatározó súlya van. Ady magyar Ugar-verseihez hasonlóan
hadat üzen a népnemzeti irány parasztromantikájának.
Címével ellentétben azonban nem a
falusi lakodalom vidám jókedvét mutatja be. Disszonáns, durva hangok, groteszk
hangutánzó szavak uralkodnak az első versszakban: „Brummog a bőgő, jaj, be
furcsa hang, ... repedt harang ... kutyák vonítanak... varjúraj felel”. Mind a
négy sor egy-egy nyugtalanító, nyomasztó, „furcsa” hangot szólalta meg. Mindez
misztikus, babonás hangulatot kölcsönöz az egész költeménynek. A költő
jellegzetesen nem a hegedűt, hanem a sokkal kevésbé melodikus, de messze hangzó
basszust szólaltatja meg. A nyers, kemény hatású hangok csak érzékletesebbek és
rémisztőbbek lesznek azáltal, hogy a tájleíráshoz a költő nem használ színeket.
Mintha Juhász Gyula a lakodalom
színhelyétől távol lenne, s azt csak messziről nézné. Ezt a feltevést támasztja
alá a második versszakban a szürke, komor, baljós tónust megtartva bemutatott
életkép, amely az egész paraszti lét sivárságát láttatja, majd fokozatosan
látomássá tágul. A lagzi csupán a nehéz munkában eldurvult emberek életének egy
állomása, nem derűs ünnep: „asszony lett a lány”. Ez a tőmondat a dísztelen
nászra, természetes törvényszerűségére.
A következő sorok a jövőt
villantják fel: a nehéz munkát, a keserves asszonysorsot. A lehangoló téli kép,
a mozdulatlan csönd az élet nyomasztó, színtelen egyhangúságát, a vágyak,
remények pusztulását sugallja.
Az „ember medve” metafora arra
utal, hogy az emberi lét a vegetatív ösztönélet szintjére süllyedt: az emberek
és az állatok közti különbséget csak a „benn” és a „künn” határozószók jelzik,
életmegnyilvánulásaik azonosak: „alszanak és morognak”.
Az utolsó versszak kiteljesíti az
eddigi baljós hangulatot, mintha a lagzi halotti torrá alakult volna át. A hold
„elhervad”, a vőfély utolsó pohara már az élet végét sejteti, s a reménytelen
szürke hajnalban megjelenik a Halál: „És a határban a Halál kaszál...”.
A három pont további
gondolattársításokat kényszerít ki az olvasóból. A születés pusztulássá, az
élet halállá válik. A falu eseményei többletjelentéssel telítődnek. Ezt a
jelentést a forma, a tökéletes zártság teszi érzékletesebbé. A vers a
végérvényességet, kiúttalanságot ábrázolja. Ugyanígy az emberek is saját
sorsuk, társadalmi helyzetük markában vannak, s a furcsa, kísérteties hangokon
túl az élettörvények is fogva tartják őket.
A vers a lelki sivárságot, a kiüresedett létet jeleníti meg, a népi
sors változatlanságát, végzetesnek látszó voltát hangsúlyozza. A vers
megdöbbentő befejezésének víziója nyilvánvalóvá teszi számunkra, hogy az ország
jövőjét, a nemzet életét fenyegető veszélyek a tápai élmény hatására egyszerre
törtek rá a költőre.
Tápé fogalma a Juhász-életműben a
nemzeti sorskérdések hordozója lett, képei a magyarság sorsát hirdetik.
Téma szerint rendezett
sokszínűség jellemzi Juhász Gyula költészetét, csakúgy, mint az összes „nyugatos”
költőét. Ez azt jelenti, hogy kezdetben a formai stílusgazdagság figyelhető
meg, és témájában az egyéni magány szólal meg.
Élete végére a formai bravúr
leegyszerűsödik, klasszicizálódik, és a tartalmi gazdagság felé tolódik el
költészete: a világ, a tágabb környezet felé fordul, s ez iránt érez
felelősséget, részvétet.
Juhász Gyula kezdeti lírájának
egy része közelebb áll a hagyományokhoz: a németellenes nemzeti érzést
szólaltatja meg enyhe pátosszal, a dolgozó embert, a munkást dicséri ünnepélyes
szavakkal, az emberhez ír himnuszt. Másfelől nála szólal meg a
legbensőségesebben a szépség, a művészet szeretete, a szomorúság, a fájdalom
érzése.
(Forrás: Varga Zsuzsa: Házi
dolgozatok könyve 3. 112-116. old. - ITEM Könyvkiadó Békéscsaba)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése