I.
a) A
regény műfaj népszerűsége
b) A
regény ihletője
II.
a)
Helyszínek
b)
Szereplők
c)
A cselekmény
d)
Az üzenet
III. Összegzés
A
19. században nagyon népszerűvé vált a regény mint műfaj. Az írók hosszabb,
nagyobb terjedelmű művekben próbáltak választ találni a társadalmi
igazságtalanságokra, egyenlőtlenségekre. Így Mikszáth Kálmán is, mint általában
a 19. századi írók a század végén, már regényeket írt. Ekkor, 1894-ben
született egyik híres regénye, a Beszterce ostroma is.
Mikszáth
műveiben felhasznált különböző anekdotákat. Ez a mű is egy anekdotára épül. Az
anekdota a konkrét hitelesség igényével fellépő rövid, csattanós történetet
mond el általában történelmi személyek vagy események mulatságos jellemzésében.
Mikszáth is erre építi fel regényét, amelynek „témáját” egyik
képviselőtársától, Pongrácz Károlytól hallotta, aki egy különc rokonáról
mesélt.
Mikszáth
műveiben meghatározó elbeszélő hangvétele, az élőbeszéd közvetlenségének
felidézése.
A regény cselekményének fő színhelyei:
Nedec vára, Zsolna városa, Krivánka: Behenczy-kastély. A színhely megválasztása
azzal magyarázható, hogy az író a Felvidéken született, nagyon szerette ezt a
tájat, szépségét élete végéig magában hordozta. Nedec vára, a főszereplő,
Pongrácz István „birodalma” is itt
található. A helyszín bemutatása elnagyolt, az írót jobban érdekli a felvidéki
emberek mondavilága, babonássága. Dugali bácsi „felejthetetlen igazságérzetének”
anekdotájával indít, vagyis, hogy a kuruc harcok után a Habsburgok országszerte
lerombolták a várakat. Nedec vára ezt a várrombolást sikeresen átvészelte, mert
a császári apparátus kastélynak, nem pedig várnak minősítette.
A
főszereplő, Pongrácz István „különc figura”, számára megállt az idő a
lovagkorban, nem vette, vagy nem akarta észrevenni a történelem kerekének
fordulását. Élte a hajdani várurak életét, lovagi tornákat, hadfelvonulásokat
rendezett. Különc szokása volt, hogy az ebéd utáni pipázgatás közben az
erkélyről pénzt szórt a parasztgyerekeknek. Hogy nő is legyen a háznál, az
egyik vándorcirkuszi társulattól megvásárolta Donna Estellát 600 pengőért.
Pongrácz
István feleslegesnek és nevetségesnek mutatkozik a polgári társadalomban, s
Mikszáth szatirikusan ábrázolja téblábolását egy számára idegen, ám
törvényszerűen létrejött közegben. Nem kérdőjelezi meg viszont az általa
vallott erkölcsi- és életelveket: hiszen vannak olyan értékek, amelyek nem
függvényei az időnek és a világ változásainak, mint a tisztesség, a becsület.
A regény alcíme: Egy különc ember története.
Az elbeszélő tudatosan visszatér a kérdésre, s nem dönti el egyértelműen, hogy
hőse különc ember vagy inkább bolond-e. Az viszont egyértelmű, hogy Pongrácz
állapota erősen hullámzó, és hogy a regény második felében, főleg a negyedik
részben egészsége folyamatosan romlik. Ennek oka lehet a párbajban szerzett súlyos
sebesülése, de az a lelki válság is, amelyest Apolka távozásának gondolata élez
ki. Halálának módja, a válság, normális megoldásnak tekinthető, s végérvényesen
tiszteletreméltóvá teszi az időből kihullott ember eszményeit, a
következetességét, az önamga vállalását.
Nem
tudjuk, valóban őrült-e Pongrácz István. Ezt is, és azt is homályban hagyja
Mikszáth, hogy miért, hogyan, milyen körülmények között alakult ki különcsége. Mikszáth
nem is egy őrült ember kórtüneteit vagy egy egészséges ember irreális tetteit
akarja lerajzolni, hanem egy különc embert akar ábrázolni. Pongrácz úriember
módján bánt a várban élő néppel, különb volt korabeli nemes társainál. Ezt
különösen akkor érthetjük meg, ha összehasonlítjuk a szomszédjában élő két
Behenczy báróval. A két Behenczy várát elette az idő, az udvar sem volt
gondozva, hiszen őket csak a kártyázás érdekelte. Egyetlen anyagi forrásuk az
évenkénti 5000 pengő volt, amit még nagyapjuk érdemei után kaptak. De ez a pénz
nem tartott sokáig, hiszen vagy az egyik, vagy a másik elkártyázta. Velük
teremti meg Mikszáth az úri svihák alakját, akik ragaszkodnak régi, nemesi
címerükhöz, gőgjükhöz, de emögött már semmi anyagi háttér nem áll, lecsúsztak a
társadalmi ranglétrán.
A
kártyázás és az anyagi gondok miatt kerül az ifjabb Behenczy Nedec várába.
Ugyanis a kártyában annyira eladósodott, hogy fel kellett ajánlania váruk
egyetlen meglévő értékét, a harangot. Amikor ezt az öreg Behenczy megtudta,
elűzte fiát, aki a nedeci várban próbált szerencsét. Pongrácz itt kinevezte
várorvosnak, majd előkóstolónak. Szokása volt ugyanis a rangok osztogatása
hívei között. Behenczynek azonban egyszer Estella piros ajkát támadt gusztusa
megkóstolni, amiért Pongrácz börtönbe záratta. Estella azonban furfangos módon
kiszabadította: parasztasszonynak öltözve, krumpliszsákba bújtatva kiszöktette
Behenczyt, és Besztercére mentek. Ez a bonyodalom okozója. Pongrácz kiadató
parancsot kért Besztercéről, de természetesen Beszterce város vezetői
kinevették, elutasították. Erre Pongrácz megindította a támadást Beszterce ellen.
A második részben megismerkedhetünk
Apolkával. Apolka kislánykorában elvesztette szüleit, és a városi írnok vette
gyámsága alá, ahol cselédlány volt. Ezután édesapja testvérei, Trnowszky –
Tarnóczy-fivérek veszik gyámságuk alá egy-egy évre. Egymással versengve
nevelték a lányt. Drágábbnál drágább holmikat vettek neki, elhalmozták minden
jóval, széppel. Apolka azonban szerelmes lett az egyik nagybácsijának a fiába,
Tarnóczy Emilbe, aki szintén viszonozta érzelmeit. Az egy év letelte után, amit
Tarnóczyéknál töltött, eljött érte Trnowszky nagybácsi kocsija. Nem gondolták,
hogy a komornyik a beöltözött nagybácsi, és nyugodtan megbeszélték az esti
randevút. Miután a Trnowszky-házhoz értek, a nagybácsi kiutasította a házából,
mondván, nem erre nevelte a lányt. Apolka próbálkozott Tarnóczyéknál, de az a
nagybácsi is kiutasította. Így visszament a régi gyámjához, a városi írnokhoz. Az
írnoknak éppen akkor halt meg a felesége, és felajánlotta, hogy elveszi
feleségül, de csak azért, hogy nevet adjon a lánynak. Szegény Apolka az
öngyilkosság gondolatával foglalkozott, és elmenekült az írnoktól. Egy városi
hajdú találta meg, és bevitte az őrszobára.
A harmadik rész azzal indul, hogy ekkor
érnek Zsolna város határára Pongrácz seregei. A város vezetősége igyekszik
békés úton megállítani a katonákat. Megvendégelik őket, leitatják Pongráczot. Besztercén
pedig olyan megállapodást kötnek, hogy amíg megtalálják Estellát és Behenczyt,
addig túszként átadják Apolkát. Pongrácznak megtetszik a fiatal lány, belemegy
az alkuba. Így fonódik össze a két szereplő sorsa.
Pongrácz
Apolkával szemben igazi lovag. Mindent megtesz érte, a kedvében akar járni. Apolka
Pongráczból kiváltott egy eddig nem érzett érzést, a szerelmet, még ha Pongrácz
ezt nem is tudta. Apolkáért még párbajozott is, hiszen az egyik katona szájon
csókolta kis kegyencét. Ebben a párbajban Pongrácz súlyosan megsebesült, a
végrendeletét akarja megírni, amihez ügyvéd kell.
A negyedik részben Nedec várába érkezik
Tarnóczy Emil, aki ügyvéd ugyan, de ő valójában Apolkáért jött. Velük és a
tiszta szerelemmel szemben tehetetlen Pongrácz. A 19. századi társadalommal,
törvényekkel szemben még tudta tartani álom-ideál világát, de a tiszta szerelem
összedöntötte kártyavárát. Készíttet egy hatalmas koporsót, és az a kívánsága,
hogy kedvenc lován ülve temessék el. Utolsó próbálkozásként börtönbe záratja
Tarnóczy Emilt, és új ügyvédért küldet. Emil azonban kiszabadul, megkeresi és
visszavásárolja Estellát, és az új ügyvéd érkezésére ő is visszaér Nedec
várába. Po9ngrácz ekkor belátja, hogy végleg elveszíti a lányt, hiszen ő csak
túszként van itt. Miután visszakapta Estellát, belátja, hogy az ideál világa
összeomlott, és megmérgezi magát. Még utolsó kívánsága sem teljesül, lovától
külön temetik el.
A
műben Emil és Apolka romantikusan ábrázolt szereplők, csak a jó
tulajdonságaikat ismerhetjük meg. A többi szereplőt reálisan ábrázolja az író.
A
regényben tanúi lehetünk egy olyan különc személy ábrázolásának, aki kora
társadalmán kívül egy álomvilágban él. A főszereplő saját maga épített
ideál-világ összeomlása előtt inkább lesz öngyilkos, mintsem álmait feladva
beilleszkedjen a kor társadalmába, ami számára teljesen idegen.
Mint
az anekdoták világát általában, e regényt is sokáig a humor, a kedélyesség
hatja át. Nemcsak a regényvilág szereplői, hanem az elbeszélő is természetesnek
tartja, hogy a világ tele van különc emberekkel, s hogy minél nagyobb úr, minél
gazdagabb valaki, annál szabadabban különcködhet.
A
regény egyik fő értéke a többértelműség, a többértékűség. Ezért tekinthető
Mikszáth legmodernebb alkotásának.
(Forrás:
Varga Zsuzsanna: Házi dolgozatok könyve 3. – A realizmus irodalmából 33-36. old.
– ITEM Könyvkiadó Békéscsaba)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése