I.
a) Balzac
Párizsa
b) A
regény előzménye
II.
a)
Helyszínek
b)
Rastignac
alakja
c)
A nyomor és a
gazdagság
d)
Goriot alakja
e)
Vautrin
f)
A nővérek
III.
a)
A tabló
b)
Összegzés
A
francia realizmus legnagyobb alakja Honoré de Balzac, aki a francia társadalom
teljes ábrázolását tűzte ki célul maga elé. 40 kötetes regényfolyama, az Emberi
színjáték meg is valósította ezt a célját, hiszen nemcsak alapjaiban, de
mozgásában is bemutatja a kor csoportjait, rétegeit. Az író élete végéig anyagi
gondokkal küszködött: nem véletlen, hogy regényhőseinek egyik legfőbb
„mozgatója” a pénz.
Egyik
legismertebb regénye, a Goriot apó is egy karrier-regény, ami a pénz útját
követi nyomon, azt bizonyítva, hogy meggazdagodni csakis mások kárára lehet.
Balzac kora egész Franciaországát emutatja művében. Az 1830-as júliusi
forradalom után a pénzügyi arisztokrácia jutott hatalomra. A kor Párizsáról így
írt Heine egy újságcikkben: „Párizsban minden csendes, mint egy behavazott téli
éjszaka. Csak a kamatok csepegnek állandóan, s hozzácsapódnak az egyre növekvő
tőkéhez; szinte hallatszik, a mint nőttön-nő a gazdagok gazdasága. S közben
felcsuklik a szegénység zokogása. Olykor megcsörren valami, mintha egy kést
élesítenének.”
A
polgári társadalom erkölcseit, pénzügyi szövevényeit, vagyoni mesterkedéseit
Balzac olyan realitással mutatja be regényeiben, hogy Engels így nyilatkozott
róla: „Többet tanultam tőle, mint a kor valamennyi hivatásos történészétől,
közgazdászától és statisztikusától együttvéve.”
A regény előzménye az író noteszának
feljegyzése, amely azt tartalmazza: „Egy derék ember, akinek 600 frank
évjáradéka van, polgári penzióban él. Lányai tették tönkre, akiket 50-50 ezer
frankos évjáradékkal adott férjhez. Úgy halt meg, mint egy kutya.” Ez a
dokumentum kel életre a regényben. A cselekmény 1819-ben kezdődik. Ekkor Goriot
úr már szegény, és lányai szipolyozása miatt egyre inkább elszegényedik.
Ez
a nyomortanya a regény cselekményének fő színhelye. Itt szegényedik el Goriot
úr, itt ismeri meg Párizst az ifjú Rastignac.
A
Goriot apó az ifjúkor erkölcsi konfliktusait mutatja be. Rastignac válaszúton
áll: döntenie kell sorsáról. Ratignac és nemzedéke mérhetetlen ambíciót táplál
a szívében. A fiatalságot Napóleon világsikere tartja izgalomban. Balzac hősei
is felfelé vágynak, ki akarnak tűnni, előre akarnak jutni, ha kell, bármi áron.
A hőst egy nagy kérdés foglalkoztatja: hogyan lehet karriert csinálni egy olyan
korban, amikor csak a pénz jelent társadalmi értéket. A regény főleg Rastignac
„érzelmi” nevelését mutatja be. Azt beszéli el, hogy lesz a derék ifjúból
hitvány férfi. Rastignac két világot tapasztal meg nap mint nap.
Az
egyiket a szegényes penzióban, a másikat az előkelő világban, ahol sorra
meggyőződik arról, hogy kora társadalmában annyit ér valaki, amennyit
ravaszsággal, csalással, kereskedéssel megszerez, tehát egyedül a vagyon
boldogít. A Vanquer penzió világának erkölcsi tanulságait Vautrin foglalja
össze a vidéki ifjú számára: megállapítja, hogy ennek a fiatalembernek minden
vágyát egy jelszóban lehet összefoglalni: karriert csinálni! Rastignac az
előkelő világot megismerve összevetheti a penzió lakóinak nyomorával. Vautrin
az író társadalomkritikáját is közli: „Tudja, hogyan tör utat magának az ember
ebben a világban? A zseni villámló feltűnésével vagy a korrupció
ügyeskedésével. Úgy vágódjék be az emberek közé, mint egy ágyúgolyó, vagy úgy
szivárogjon közéjük, mint a pestis. A becsületesség nem ér semmit. A zseni
hatalma előtt meghajolnak; gyűlölik, megpróbálják rágalmakkal betörni, mert ez
osztozás nélkül mindent magának foglal le, de ha kitart, behódolnak előtte...,
a középszerűségnek a korrupció a fegyvere, és ennek száma légió, és mindenütt
beleütközik szurnyaiba.”
De
Párizs másik, fényűző világában is hasonló a tanulság, hiszen BEauséant báróné
ilyen szavakkal tanítja Rastignacot: „Mennél hidegebben számít, annál
biztosabban jut előre. Üssön irgalom nélkül, akkor majd félnek magától. Verje
úgy a férfiakat és az asszonyokat, mint a postakocsis a lovait, amiket kidögölve
otthagyhat a postaállomáson.” A „tanítások” ellenére Rastignac meg tud hatódni
Goriot úr szenvedéseinek látványától, zálogba küldi az óráját, hogy öreg
barátján segíthessen; és felháborodik Restand gróf szívtelenségén. Szíve
összeszorul, amikor a párizsi társaság könyörtelen elzárkózását tapasztalja,
majd valósággal felháborodik, amikor a medaliont el akarják venni a halott nyakából.
A regény végére a tapasztalatokból elhatározás lesz: „Most kettőnkön a sor!”
Goriot
apót méltán tekintik „polgári Lear király”-nak, a meggazdagodott és lányai
által tönkretett ember bemutatásával sokkal többet mond ennél. Goriot
vagyonszerzésének története a napóleoni háborúk világába vezet el. A
tésztakereskedő Goriot ekkor szerezte vagyonát, vejei azért is idegenkedtek
tőle, mert politikai szempontból kompromittálhatja őket. Nem „szívtelenség”-ről
van szó, hanem a gazdasági-politikai viszonyok könyörtelen parancsáról. Goriot
lányai sem gonoszságból hanyagolják apjukat, hanem azért, mert a „társaság”
erre kényszeríti őket. Állandó anyagi zavaraik, származásbeli hátrányaik
háttérbe szorítják a legtermészetesebb érzést: az apjuk iránti tiszteletet és
szeretetet, ami az író mondanivalójának lényege is. A társadalom farkastörvénye
megfosztja a szülőt gyermekétől. Balzac azzal is fokozza a hatást, hogy Goriot
apót mint az apaság mániákusát, megszállottját mutatja be. Ennek a mániának
valós oka van, mert felesége elvesztése után Goriot minden gyöngédségét,
szeretetét a lányaira pazarolja. A lányok inkább a kor társadalmának áldozatai,
mintsem „szívtelen” teremtések.
Vautrin,
a fegyenc gyakori szerepeltetésével a burzsoázia bűneit leplezi le. Felfogását így
fejti ki: „Az élet valósággal olyan, mint a konyha, éppen olyan büdös, és éppúgy
be kell piszkolnia a kezét annak, aki kotyvasztani akar benne. Csak tudjon
aztán jól megmosakodni – ennyiből áll korunk egész erkölcse.” Vautrint
elsősorban a rendőrtiszt érti meg. A rendőrség ugyanolyan eszközökkel dolgozik,
mint a rablók, csak ők jobban, ügyesebben leplezik az elkövetett bűntetteket.
Az író így szólaltatja meg a bűnügyi rendőrség főnökét: „Egy alapos szúrás
Trompe-la-Mort bendőjébe a bűntettek százait hárítja el... Így kell a jó
rendőrségnek dolgozni. Az igazi emberbarátok szerint ez annyi tesz, mint elejét
venni a bűnnek... A társadalomnak sok olyan szolgálatot teszünk, amiről ez nem
is tud... egy felsőbbrendű keresztény tudja, hogy nemcsak kitaposott ösvényeken
járva szolgálhatjuk az igazságot.” Ez a
felfogás csak megfogalmazásában tér el Vautrinétól. Mind a fegyenc, mind
a rendőr késhegyig menő harcra készül: Vautrin cinikus bátorsággal száll szembe
a társadalommal, a rendőrtiszt pedig szemforgató képmutatással készül őt
meggyilkolni, mindkettőjük közös vonása, hogy lelkifurdalás nélkül képesek
ölni.
A
meggazdagodásnak több módja is kínálkozik Rastignacnak. Vautrin ajánlata
szerint gyilkosság árán gazdag hozományhoz lehet jutni, vagy a szerencsejáték
útján; esetleg hosszú, kitartó tanulás, munka eredményeként; s végül Beauséant
vikomtné tanácsa szerint az előkelő családi, rokoni kapcsolatok révén gazdag
szeretőre kell szert tenni. Rastignac az utolsó „megoldást” választja. A pénz
minden emberi kapcsolatot tönkretesz. Anastasie vér szerinti arisztokratához,
Restand grófhoz, Delphine is pénzemberhez Nucingen báróhoz ment feleségül. Nasie
nemhogy segítette, hanem akadályozta a húgát abban, hogy kapcsolatba
kerülhessen az igazi előkelő világgal. Ugyanakkor Nasie társasági helyzetét
megingatta, sőt később lehetetlenné tette Maxime-hoz fűződő viszonya, és az
ebből fakadó sorozatos erkölcsi és anyagi botrányok. A két lány még haldokló
apjuk jelenlétében is sértegeti, szidalmazza egymást, egyik a másikat okolja
Goriot nyomorúságáért. Delphine anyagiakban kevésbé kíméletlen az apjához, mint
nővére, de Goriot halála után ő sem megy el apja temetésére.
A regény szerkezete valóságos mestermű.
Balzac kitűnően szövi össze a szálakat: három főszereplője, Rastignac, Goriot
és Vautrin mind a két színhelyen „otthon” van. A regény befejezésében váratlan
a fordulat, meglepődünk, hogy Rastignac a temetés után elmegy Nucingennéhez
ebédelni. Érthető Rastignac döntése, mert elhatározása, vagyis az előkelők
világába való bejutás csak így remélhető. A karrier csak így lehetséges
számára.
Az
író hatalmas korképet, tablót fest a francia társadalomról, egyetlen típus sem
hiányzik belőle. Megláthatjuk a ravasz vállalkozók üzleti mesterkedéseit, az
arisztokrata szalonok intrikáit, a kurtizánok szerelmeit, az aranyifjúság
kíméletlen törtetéseit, a rendőrkopók és alvilági banditák élethalálharcait, a
tisztességes, de szegény tudósokat és írókat.
Balzac
mindent tud szereplőiről, környezetükről, s mindenről tudósítja az olvasót. Nem
bíz semmit az olvasó fantáziájára, s elvárja, hogy ítéleteit közönsége is
elfogadja, vele értsen egyet. Ítéletében az objektivitás és a pontosság
jellemzi. Könyörtelenül szókimondó és igazságos: a pénz hatalmától elzüllött,
sznob társadalom felett mond ítéletet, s a vágyaik, szenvedélyeik áldozatává
váló hőseit – így Goriot apót is – legfeljebb szánja, de nem menti fel a
felelősségük alól.
Balzac
életművét Engels nem véletlenül nevezte a „realizmus dialadá”-nak.
(Forrás:
Varga Zsuzsanna: Házi dolgozatok könyve 3. – A realizmus irodalmából 42-45.
old. – ITEM Könyvkiadó Békéscsaba)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése