I.
Ady Endre egyéni versalkotó művészete
II.
a)
Léda alakja
b)
Örök harc és nász
c)
Lédával a bálban
d)
Őrizem a szemed
III.
Összegzés
Ady költői forradalmát a
szimbolizmus jegyében vitte végbe, jóllehet szimbolista verset viszonylag
keveset írt. A szimbólumalkotás önmagában ugyanis még nem jelent szimbolizmust.
Az Asszony és a Csók, a Pénz és az Átok jelentése Ady verseiben aligha okoz
gondot többértelműségével. Szimbólummá válásuk alapja kizárólag az, hogy a
költői én számára fontosak.
Ady Endre, mint minden ember,
egyedi, utánozhatatlan és megismételhetetlen. Mindez verseire is vonatkozik.
Művei nem hasonlíthatóak semmihez, és őt magát is nehéz lenne valamilyen
skatulyába dugni.
Költészetét sokan támadták
hazafiatlansággal, árulással, erkölcstelenséggel és érthetetlenséggel. Ez
utóbbit szimbolizmusa miatt „vívta” ki.
Az ő életében, mint minden nagy
költőében, jelen voltak az asszonyok és a szerelem. Az emberek életében az első
asszony mindig az anya. Ettől a szeretettől eltérő érzés a fiatalkori bohém
szerelem. Ennek következményét: a halálos vérbajt viselte egy életen át, s ez
beárnyékolta egész életét.
Ezután lép be a költő életébe a
szenvedély és az igazi nő, Diósy Ödönné
Brüll Adél. Nevét Ady azonnal szimbolizálta, visszafelé olvasva Lédának nevezte el, verseiben is így
szólítja, s kapcsolatuk is valahol azt jelképezi: mindig visszatérni hozzá.
A Lédával a bálban című versét, amely műfaját illetően szintén dal,
1907. január végén, a farsangoló Párizsban írta Ady, és a Vér és arany című
kötetben kapott helyet, a Léda arany szobra című ciklusban.
A vers az idilli, konvencionális
szerelmi költészettel szemben a szenvedélyes, tragikus szerelem vállalását
tárja fel. A cím a bált említi, ami magát az életet szimbolizálja. A bálban is,
mint az életben, az emberek eljárják a
maguk keringőjét, és amikor elfáradnak, megpihennek, és a helyüket átadják a
fiataloknak. Ez az élet „táncrendje”.
A vers nem hosszú, a három
versszak egyetlen kép három jelenete. Ha továbbgondoljuk a vers szavait, akkor
hosszasan filozofálhatunk. Ez a szimbolizmus hatalmas erénye. Mindenki
megértheti, és saját gondolatait hozzáteheti.
A költő már az első versszakban
kifejezi életérzését: a boldog, hangos, forró és illatos világosságot a fekete
párral töri meg. A címből tudhatjuk, hogy a költő Lédával ment a bálba.
Ha csak eddig olvasnánk, és nem
ismernénk előző verseit, akkor nem derülne ki, hogy vajon a boldog ifjúság vagy
a fekete pár szimbolizálja őket. Több érzékszervünkre is hat az ellentét, amit
a valós világ és az ő párosuk alkot. Az is lehet, hogy a világ ilyen fekete és
csak az lmok rózsásak?
Szemünkre a rózsakoszorús ifjak
és a fekete, hervadt koszorús pár, orrunkra a fiatalok parfümös verejtéke,
fülünkre a sikoltó zene, majd a síri csönd hat. Szó szerint síri a csend,
hiszen a pár halott. A belső érzelmeinket a sírás és a boldogság képei mozdítják
meg.
Ha a rózsakoszorúkat az egészség
vagy a csók szimbólumának tekintjük, akkor az egészséges, boldog ifjak közt a
betegség, a „mérgező csók”, a halál rózsáit hintették szét. Végül a „fekete pár”
kezd táncba, és amerre „mennek”, ott halál van és csönd és tél.
Lédával 1912-ben végleg
megszakadt Ady kapcsolata, ennek emlékét őrzi, az Elbocsátó, szép üzenet című
vers. Az „ütközetes nagy” szerelem után Ady figyelmét felkelti egy alig
nagykorú lány intelligenciája, érdeklődése. Hosszas levelezés után
megismerkednek, majd szerelem szövődik Ady és Boncza Berta között. 1915-ben
feleségül eszi, és Csacsinszkának – Csinszkának szólítja.
Ady Csinszkában megtalálta azt a
nyugalmat, harmóniát és az otthon békéjét, amire lelke mélyén mindig is
vágyott. Megtalálta azt a társat, aki fiatalságot és érzelmi menedékes
nyújtott. Szerelmüket a letisztult érzelmek jellemezték, jóllehet kapcsolatuk
nem volt teljesen idillinek nevezhető. A szerelem megtartó ereje kap hangsúlyt
a Csinszka-versekben. A ciklus legszebb verse az Őrizem a szemed című. Ez a vers már magával a címével is az
emberben a szerelem gondolatát asszociálja.
Ebből következik, hogy maga a
vers is egy szimbólummá vált. A hűség, a szeretet és a szerelem szimbólumává.
A címben szereplő kulcsszó jelzi,
hogy kié a legféltettebb kincs, a szem. S Ady ennek a kincsnek a birtokosa.
Rátalált arra a kincsre, ami eddig hiányzott az életéből. Nem véletlenül írja
le oly sokszor az „őrizem” szót. Azt szokták mondani, a szem a lélek tükre, s
ez a lélek pedig feltételezi, hogy az őrzött szem tulajdonosával nem csupán
testi, inkább lelki kapcsolatban áll. Ha a szem a lelket, akkor a kéz az
összekötődést és az összetartozást szimbolizálja: „Már vénülő kezemmel...”, „Már
vénülő szememmel...”. Ha a vénülő szót értelmezzük, akkor tudhatjuk, hogy ez a
kézfogás több, mint az „örök”. Amikor látjuk, hogy idős emberek gyengéden és
erőtlenül megfogják egymás kezét, és egymás szemébe néznek szelíden, mi is
érezzük azt a szeretetet, ami abból a képből árad. A világok pusztulása, a
rettenet, az üldözöttség már az átélt megpróbáltatások képét vonultatja fel,
amelyet Ady már lelkileg feldolgozott, de az a bizonytalanság, amely szerint „Nem
tudom, miért, meddig / Maradok meg még neked”, az ott lüktet a szívében.
Ady Endre szerelmi költészetét
mások is ihlették, de az igazán meghatározó Léda és Csinszka volt. A szimbolikus
képek, a mással össze nem téveszthető szókészlet hűen tükrözi Ady lelkivilágát
a Léda-szerelem édes gyötrelmétől a Csinszkánál talált békéig. Költőink
szerelmi élete szinte sorsszerűen kegyetlen „tanulmányutak” sorozata. Adyról is
ezt állapíthatjuk meg, de ezek a felkavaró érzelmek szülték a költő-zseni
nagyszerű alkotásait.
(Forrás: Varga Zsuzsanna: Házi
dolgozatok könyve – A realizmus irodalmából 64-66. old. – ITEM Könyvkiadó
Békéscsaba)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése