IX.
Gergely római pápa és II. Frigyes császár idejében, amikor Krisztus utáni 1237.
évet írták, a tatárok, ez a barbár és hihetetlen népség elhagyták hazájukat és
hevesen megtámadták a magyar királyságot, s akkor dühvel, vadsággal é
kérlelhetetlenséggel dúltak, hogy nem kegyelmeztek se nemnek, se kornak, s
mindent tűzbe meg lángba borítottak. Ebben a veszedelemben a katolikus Endre
király* (* A tudós Serafino
Razzi atya tévedésből következetesen Endréről beszél Béla helyett. Ezzel a
történeti névcserével még később is találkozunk, mert Fra. Gio. Michele Pió
Bolognese bolognai szent-domonkos-rendi szerzetes művében, „Delle vite de gli
hvomini illvstri de S. Domenico” Bologna, 1607. Második kiadás 1620., úgy
igyekszik áthidalni Serafino Razzi legendája és Silvano Razzi Boldog Margit
legendája meg a későbbi legendagyűjtemények közti ellentétet, hogy leírását így
kezdi el: „Margit nővér, Máriának és Endrének, Magyarország királyának, akit
IV. Bélának neveztek, volt a leánya...”) belátta, hogy csupán emberi erővel
nem tud országa ily nagy rombolásának és pusztításának ellenállni, és tudván
azt, hogy a győzelmet rendszerint égi segítségnek kell tulajdonítani: fenséges
hitvesével, Mária királynéval együtt fogadalmat tett az Úrnak, hogyha
kegyelmében részesíti, hogy helyt állhasson ezek ellen a kegyetlen népek ellen,
avagy azok további harc nélkül hamarosan eltávoznak országából, akkor az Úrnak
szenteli első születendő leánygyermekét, elhelyezvén ezt a
prédikátor-szerzetesek rendjében. És íme, miután megtette fogadalmát és azután,
hogy ne kísértse Istent és emberi eszközökhöz nyúljon, hatalmas hadsereget
gyűjtött össze, hogy az istentelenek ellen vonuljon, azok csodálatos módon
hátat fordítottak neki és visszamentek hazájukba. Miután a tatárok kivonultak,
a nemes lelkű király halhatatlan köszönetet mondott az Úrnak. És nemsokára,
minthogy a királyné megfogant, s amikor eljött annak ideje, gyönyörűséges
leánygyermeket szült, akiről szülei azt akarták, hogy a szent keresztkútnál a
Margit nevet nyerje el, hogy majd az erénynek valóban olyan értékes
margarétájává fog fejlődni, aki méltó ajándék lehet, hogy a Paradicsom
királyának felajánlják. S így ezt a leányt születése előtt Istennek szentelték.
Nagy
gondot fordítottak nemes lelkű szülei arra, hogy istenfélelemben és szent
szokásokban neveljék, annál is inkább, mert a leányka olyan élénk értelemről és
jó szellemről tett tanúságot, hogy az udvarban mindenki nagyon elcsodálkozott
és bámulta őt ezért. Történt pedig, kétéves lehetett Margit, hogy apja nagy
sereget gyűjtött össze és hadba vonult Ausztria hercege ellen, hogy megütközzék
vele. Királynő édesanyja megkérdezte leányától, hogy milyen lesz ennek a
csatának a kimenetele. Mire Margit azt felelte, hogy az ellenséges herceg el
fog esni, és apja serege vereséget fog szenvedni, de ennek ellenére királyi
apja sértetlenül fog megtérni. S minden így is történt.* (* A gyermek Margit eme jóslatáról a különböző
legendákban két változat is ismeretes. Az egyik szerint azt állította volna,
hogy apja serege győztes lesz, a másik szerint – bár apja ellenfele a csatában
elesik – a magyar király vereséget szenved. Erről a kérdésről részletesen ír
dr. Lovas Elemér: Árpádházi Boldog Margit élete (Budapest, Szent
István-Társulat 1939.) c. alapvető munkájában. V. ö. 69-71. old.)
Amikor
elérkezett a hároméves és hat hónapos korhoz, apja és anyja, akik emlékezetükben
tartották megtett fogadalmukat, vidám arccal és alázatos szívvel vitték el a
szent Katalin szűz és vértanúról elnevezett kolostor nővéreihez és ott
különösen tisztelendő Olimpia grófnő – igen jámbor és bölcs asszony volt –
gondjaira bízták, hogy az Margitot ebben a zsenge korban az Isten szolgálatára
nevelje. Olimpia grófnő ugyanis Margittal együtt lépett a kolostorba, s néhány
nap múlta felvette a szent köntöst és haláláig hűségesen kitartott ebben, s
amíg élt, serényen gondját viselte a szent gyermeknek, Margitnak. Az előbb említett
kolostornak, amely a prédikátorbeli szerzetesek rendjéhez és annak fegyelme alá
tartozott, apácái nagy örömmel fogadták a királyleányt, aki mint növekedett
korban, úgy gyarapodott erényekben és alázatosságban. Egy év leforgása alatt,
ahogy legjobban tudta, a boldogságos Szűz Officiumát is tudta* (* Lovas i. m. nem tartja valószínűnek, hogy
tudta volna Szűz Mária officiumát. „Ha valamit tudott is belőle mondani – folytatja
Lovas – az elég tökéletlen lehetett, hiszen latinul kellett volna tökéletesen
kiejtenie olyan szavakat, amiket nem értett; hozzávehetjük, hogy ekkor bizony
még magyarul is elég tökéletlenül beszélt.” /80. old./); úgy tanulta meg,
amint hallotta, hogy a nővérek mondogatják. Már ebben a korban is kerülte a
gyermeki játékokat és szokásokat, s semmi sem szerzett örömet neki, csak az, ha
komoly, szellemi dolgokról hallott. Még nem töltötte volt be negyedik életévét,
amikor azt akarta, hogy öltöztessék be a szent egyházi köntösbe, s azt olyan
komolysággal és alázatossággal öltötte magára, hogy mind elcsodálkoztak és
megdöbbentek. Öt éves volt, amikor észrevette, hogy sokan a nővérek közül meztelen
derekukon ciliciumot hordanak; addig könyörgött Olimpia nővérnek, míg az
titokban meg nem engedte neki, hogy hordja ő is. Miután néhány napig hordta a
ciliciumot, gyenge és zsenge kora arra késztette, hogy letegye és későbbre
halassza annak hordását, amikor már ellenállóbb és testileg sokkal erősebb.
Annak ellenére, hogy király leánya volt, szegényesebben öltözködött, mint
bármelyik más nővér, s minthogy nem hordhatott ciliciumot meztelen bőrére
ugyanabból az anyagból készült öveket tekert.
Mikor
apja ura és királyné észrevették, hogy drága gyermekük milyen eredménnyel
gyarapodik szellemiekben és az Úr szolgálatában, pompás és megcsodált kolostort
építettek a Duna egyik szigetén, amelyet Nyilak szigetének neveztek.*
(* Lovas idézett munkájában egész
fejezetet szentel a szigeti kolostor és annak lakói leírásának. IV. fej.)
Nagylelkűségüknek megfelelően sok világi birtokot adományoztak neki és azt
akarták, hogy mind a sziget, mind a kolostor a boldogságos Szűznek
szenteltessék. Sok más nővér kíséretében azután idehozták a szentéletű
leánykát, aki tízéves korában Boldog Humbert, a prédikátorrendi szerzetesek
főmestere kezébe letette a szent fogadalmat.
Boldog
Margit mind testalkatára, mind arcára nézve csodaszép volt, lelke olyan szelíd,
nyugodt és kiegyensúlyozott volt, hogy úgy tűnt, semmiféle viszontagság meg nem
zavarhatja. Különösen a beszédje volt kellemes, olyannyira, hogy nem csupán a nővérek
járultak szívesen hozzá, hanem nemes hölgyek és hercegnők is hozzá fordultak,
hogy beszéljenek vele és tanácsot kapjanak tőle. Nagyon szerette a csendet és a
magányt; igen rossz néven vette, ha jobban tisztelték és becsülték, mint a
többi nővért, s ha azt mondták neki, hogy király leánya. A napnak első órájától
kezdve egészen az étkezés idejéig mélyen elmerült az imádságba: azután nem
minden könny, együttérző sóhajtás és alázatosság nélkül megcsókolta a feszület
szentséges sebeit és a nővérekkel együtt ebédelni ment és megelégedett a
refrektórium közönséges ételeivel. Sohasem vett magához más ételt, mint a
kolostor közös és egyszerű menzája főztjét. Éppen úgy sohasem aludt másutt,
mint a szokásos és közös hálóteremben, hacsak valami igen súlyos ok őt arra nem
késztette. Mindig azt akarta, hogy körülötte néhány felnőtt nővér legyen,
akikkel kedvére beszélgethessen és vitatkozhasson szellemi dolgokról. Az
éjszakák nagy részét imádságban töltötte, ügyelvén arra, hogy az oda vetődő
nővérek meg ne lessék, vagy félbe ne szakítsák. Az ebédtől egészen a vecsernye
idejéig valami munkával foglalatoskodott, hogy a henyélést elkerülje: különösen
szívesen dolgozott a templom díszítésén és annak szolgálatában. S ha néha
látogatók megakadályozták, hogy megszokott munkáját végezze, addig nem volt
nyugta, amíg az elmulasztottat nem pótolta.
Gyenge
testi ereje ellenére a szent regulák és szabályok összes böjtjeit megtartotta
és nagycsütörtökön a vacsorától kezdve egészen a nagyszombati vecsernyéig
semmit sem vett magához: sűrűk könnyeket hullatva csak avval foglalkozott, hogy
édes Megváltójának keserű szenvedéséről elmélkedjék. Nagypéntek éjjelén bár
megszokott ágya mindig kemény és rideg volt, egy földre leterített zsákra
pihent le. A boldogságos Szűz ünnepeinek vigíliáin kenyéren és vízen böjtölt, s
hasonlóképp a néhány más szent ünnepének előestéjén is, akiket különös
pártfogójául választott. Nagy figyelemmel hallgatta a szentbeszédeket,
különösen pedig azokat, amelyekben az Ég dicsőséges királynéjáról volt szó, akit
Margit különös szószólójául és pártfogójául választott. Sohasem hívta a
boldogságos Szüzet másként, mint Isten anyja és boldog reménységem. S minden
esetben, ha mások vették ajkukra Szűz Mária nevét, vagy ő ejtette ki száján, mélységesen
meghajolt. Amikor elment a feszület előtt, amely a kapitólium falára volt
festve, térdre borulva imádta az Urat.
Ezt
a földi angyalt különösen akkor látta az ember vidámnak és örömtől repesőnek,
ha a szent engedelmesség nevében alacsonyrendű és megvetett munkával foglalatoskodott.
Arra törekedett, hogy amennyire tisztelték a világiak és a nemesek, olyannyira
haladjon az alázatosságban és az önmaga megvetésében. Így tehát nem úgy élt,
mint annak a tartománynak a királyleánya, hanem mint akármelyik egyszerű
származású nővér, s önnönmagáról a legrosszabb véleménnyel volt. Ennek ellenére
mégis, habár saját magát lealacsonyította és megvetette, az egész kolostor
érdeme szerint tisztelte és különösen magasztalta. Feleleteiben ez a szűz igen
bölcs volt, mint ahogyan az volt cselekedeteiben is.
Amikor
egyszer figyelmeztették, hogy enyhítsen életmódjának ily nagy ridegségén és
szigorúságán, s halassza el az önsanyargatást arra az időre, amikor már
érettebb, így válaszolt: „Mondjátok, ki
az, aki hosszú életet tud ígérni nekem, hogy mindezt akkor tehessem meg? Nem
bölcs emberhez, sem tökéletes keresztényhez illő, hogy a jövő reményében
elhanyagoljam a jelent, amely alkalmas és megfelelő arra, hogy jót cselekedjem.
Én nem tudom, hogy mennyi ideig élek ebben a tünékeny és halandó életben, vagy
mikor akar az én Megváltóm magához szólítani, tehát nem szűnhetek meg jót
cselekedni, azért, hogyha elérkezett az órám, készen álljak a halálra.”
Egy
tiszteletreméltó prédikátorrendi szerzetes elmesélte egyszer Krisztus eme
boldog jegyesének, hogyan jutottak el a régi egyházatyák Isten igazi
megismerésére. Amikor egyszer aludt, csodálatosképpen aranybetűkkel írott könyv
jelent meg előtte és egy hangot hallott, amely így szólt hozzá: Kelj fel és olvasd! Felkelt ágyáról és elolvasta
ezt a néhány, de istensugallta szót: Szeresd
Istent, vesd meg önnönmagadat, ne vess meg és ne ítélj el senkit! Ez volt a
régi egyházatyák tökéletessége. Ebből boldog Margit megtanulta, hogy nagyon
megvesse saját magát, s minden felebarátját tisztelje.
Még
jobban az Isten szolgálatára tüzelte őt fenséges és szent őseinek emléke,
különösen pedig Szent Istváné, Magyarország első királyáé, aki beszédével és
szentséges példaadásával visszavezette az igaz hithez azokat a magyarokat, akik
előbb hitetlenek voltak. Felmerült előtte a tiszta szent Henrik király, aki bár
a császár egyik igen könnyűvérű leányát vette volt feleségül, sikerült hitvesét
rábeszélnie, hogy mindketten tiszta ölelésükben megőrizték a szent szüzesség
hófehér liliomát. Eszébe jutott Boldog Margitnak Szent László fenséges emléke s
az, hogy milyen bölcsen és milyen keresztényien kormányozta országát és a
földön megszerezte magának a szent címet és nevet, az égben pedig az örök és
hervadhatatlan koszorút. Végül pedig soha el nem halványodott lelki szemei
előtt nagynénjének, Szent Erzsébetnek szentséges példája, aki viselkedésével
férjét szent életre vezette, s aki aztán, amikor özvegységre jutott, olyan
irgalmas szívű és megértő volt a szegény betegekkel és szűkölködőkkel szemben.
Gyakran elmélkedett ezekről a dolgokról és hosszú s mély sóhajtásokban tört ki
és arra kérte a fentebb említett szenteket, az ő rokonait, hogy követhesse
nyomukat és lépteiket, s eljuthasson így abba a boldog hazába, ahol ők
örvendeznek.
Annyira
együttérzett a betegekkel, hogyha valaki a kolostorban megbetegedett, saját
kezűleg állt szolgálatára és nagy jószívűséggel ápolta. Amikor pedig azt
hallotta, hogy a közelben szegények vannak, maga készített ételeket számukra s
annyit, amennyi kellett. .S egy elöregedett laikus páter számára, aki enni kért
tőle, bőségesen küldött ételt, amely olyan jól volt elkészítve és olyan
gondosan megfőzve, hogy a sebbel-lobbal és kevés szeretettel készült dolgokra
vonatkozólag ez a közmondás keletkezett: „Ezek
a dolgok nem a mi asszonyunk Margit nővér regulái szerint valók!”* (*
Marcellus legendájában úgy adja elő, hogy
a fenti mondást a fegyelemsértő nővérekkel szemben alkalmazták. V. ö. Lovas i.
m. 217. old.) Amikor néha megtörtént, hogy az ablakból vagy a kórus rácsozatán
át néhány szegény nyomorékot pillantott meg a templom kövezetén heverni, a
szánalmon kívül, mely lelkében felébredt, hálát adott az isteni irgalomnak
azért, hogy egészségesnek teremtette és őt így megőrizte és nem engedte, hogy
hasonlóvá váljék azokhoz a nyomorultakhoz. Apja urától, királynő édesanyjától és
más rokonaitól kapott ajándékaiból bőséges alamizsnát juttatott az egész királyság
szegényeinek,s különösen a szemérmes elszegényedett nemeseknek. Gyakran
felszólította apját, hogy tisztelje a templomokat és az Isten szolgálatára
szentelt helyeket; hogy ne engedje, hogy az erősebbek elnyomják az özvegyeket
és árvákat; hogy bölcsen kormányozza népeit. Szent felszólításai nem hangzottak
el hiába, sőt, Endre király mindég tekintettel volt rá és sok dicséretre méltó
dolgot vitt végbe leánya kérésére és bőkezűen osztogatott alamizsnát.
Hosszú
és véres háború dúlt akkor Endre király, boldog Margit apja és Csehország
királya között, amely háború – miután mind az egyik, mind a másik fél nagy
veszteségeket szenvedett – Isten jóságából véget ért. Megkötötték a békét, s
hogy azt még jobban megszilárdítsák, Csehország királya Magyarországra jött,
ahol Endre király őt nagy tisztességgel és ünnepélyességgel fogadta, s egész
itt-tartózkodása alatt kedveskedett neki. Végül még lelki vigaszt is akarván
nyújtani vendégének, a király elvezette őt a zárdába, hogy leányának szent
példájából és a vele való beszélgetésből erőt merítsen. Amikor a fent említett
cseh király ennyi szépséget ily szent erkölcsökkel látott párosulva (Boldog
Margit akkor 19-ik életévében volt és külsejét tekintve szépséges), annyira
elragadta őt, hogy amint visszatért a városba, tárgyalni kezdett a királlyal,
hogy leányát nőül kaphassa; kijelentette, hogy a megkötött békét ez a frigy még
jobban megerősítené és a két királyság örök békében és feloldhatatlan
kötelékkel egyesülhetne. S mindez a sátán ösztökélésére történt, aki nem tudta
nézni, hogy a szent hajadon mennyire gyarapodik lelkiekben s meg akarta zavarni
békéjét. Endre király hallván ezt, nagyon megzavarodott lelkében, de félvén
attól, hogy királyi vendégét elszomorítja, nem mutatta meg annak igazi
lelkiállapotát, hanem azt válaszolta neki, hogy ez a házasság nagyon kedvére
való lenne, ha ugyan lehetséges lesz a fogadalom és szerzetesi beöltözés
nehézségeit elhárítani. Erre a cseh király azt válaszolta, hogy nem lesz nehéz
a pápától elnyerni a diszpenzációt, amely ily nagy fontosságú béke
megerősítését szolgálná, annál is inkább, hisz Margit még nem öltötte volt
magára a fátyolt. Endre király tehát igyekezzék minden rendelkezésére álló
eszközzel rábírni leányt, hogy az a maga részéről beleegyezzék a frigybe. A
király és a királyné megígérték, hogy mindent, ami módjukban áll, el fognak
követni, s megfelelő időben visszatértek a kolostorba és a szokásos és illendő
kölcsönös üdvözlések után a király így szólt leányához:
„Milyen hálával tartozunk
Istennek, drága leányom, hogy kegyelme segítségével végét vethettük annak a sok
csapásnak, amely országunkat sújtotta a hatalmas cseh király és köztünk dúló
hosszú háború folyamán; nem is tudnám neked mindezt leírni. Most királyságunk
nyugodtan élvezi végre a békét, s ennek a cseh királynak bizalmát és
udvariasságát, aki hajlandó volt eljönni hozzánk és ilyen családiassággal a mi
királyi lakunkban tartózkodni, mintha édes egy fivérünk lenne. Minden alkalmat
meg kell hát ragadnunk, hogy amennyire csak módunkban áll, elnyerjük őfelsége
tetszését. Minthogy pedig ő, hogy a megkötött békét megszilárdítsuk, rokonságra
óhajt lépni velünk, s téged,leányom, nőül akar venni; kérünk tehát téged,
királyi édesanyád és én, - aki tanúskodhatom amellett, hogy milyen jó és
hasznos lesz ez a frigy nem csupán a két királyság, Csehország és Magyarország
számára, hanem az egész kereszténység számára, - adj meghallgatást ezen jogos
és méltányos kérésünknek. Az ifjú, aki nőül kér téged, ha származásáról akarunk
szólni, király, mégpedig igen hatalmas király; gazdagságát tekintve
mérhetetlenkincsei vannak; ami pedig hatalmát illeti, királyságunk hosszú időn
át nyögte és érezte fegyvereinek erejét. Ifjúságának virágkorában van; jó
megjelenésű; bátor, udvarias, erényekben gazdag, s téged pedig mindenekfelett
szeret. Az a fogadalom, amelyet születésed előtt tettünk és szerzetesi
fogadalmad nem lesznek akadályok, mivelhogy a Szentatyától, aki Isten
helytartója e földön, könnyen megkaphatjuk a felmentést. Ha kitartasz amellett,
hogy – mint jelenleg vagy – továbbra is apácaként élj a kolostorban, abból csak
neked lesz hasznod vagy rajtad kívül néhány más személynek; ha azonban
teljesíted azt, amire most kérünk, akkor két igen fontos királyság üdvének
leszel forrása, sőt az egész keresztény vallásnak javára válsz, minthogy a mi
békénk a csehekkel nem közepes, hanem igen nagy haszonnal fog járni. Tégy
kedvére tehát, leányom, drága édesapádnak és szeretett szülőanyádnak, s mondj
igent erre a megtisztelő leánykérésre.”
A
király evvel befejezte szavait. A bölcs és alázatos szűz, aki egy ideig
hallgatott és mélyen töprengett, így felelt királyi apjának:
„Nem hittem volna, igen
drága és igen tisztelt édesapám, hogy ma ily szavakat fogok tőled hallani;
szavakat, amelyek sokkal keservesebbek voltak számomra, mint amilyeneket valaha
is hallhattam volna. Olyan keserűséggel töltötték el lelkemet, hogy egészen
magamon kívül vagyok. Sohasem hittem volna – minden tiszteletemmel legyen
szabad megjegyeznem -, hogy arra akartok szándékom ellenére oly bőbeszédűséggel
és oly hathatós érvekkel rábeszélni, amire most készültetek. Hát hol van az
Istennek tett fogadalom emléke? Hol van a kapott jótéteményért való
háladatosság? Hol van az a szeretet, amelyet irányomban mindig tanúsítottatok?
Azt óhajtjátok tehát, hogy én elhagyjam az igen szeretett és igen tiszta
jegyesemet, Jézus Krisztust, és földi és halandó jegyesnek nyújtsam kezem? Azt
akarjátok, hogy megszegjem Istennek tett fogadalmamat és magam egy férfinek
adjam át? Azt kívánjátok, hogy itt hagyjam ezt a földöntúli életet, hogy
romlottsággal teli földi életet éljek, amelyben annyi a nyomorúság? Nem ítélem
el, nem kárhoztatom és nem vetem meg Csehország királyát! Míg ő azonban egy
földi királyság uralkodója, az én Jézusom az egész világ fejedelme; ha a cseh
király jó megjelenésű, az én jegyesem Krisztus a legszebb minden emberek
között; ha az hatalmas e földön, Krisztus a leghatalmasabb a földön, az égen és
a poklokban; ha az bölcs, okos és erényes, az én uram Krisztus maga a bölcsesség
és az isteni erény. Tehát, drága édesapám, ne beszélj nekem többé, kérlek,
erről az ügyről, mivel lelkem szilárd és elhatároztam, hogy inkább meghalok, de
nem vetem le ezt a ruhát, amelyet magamra öltöttem és nem csalom meg az én
jegyesemet, Krisztust, halandó férfival kötvén össze soromat. Jól tudom, hogy
ezeket a szavakat nem saját akaratodból és szándékod szerint mondtad nekem,
mert jól ismerem őszinte és Isten felé fordult lelkedet, hanem inkább azért,
hogy kedvében járj az említett cseh királynak. De tudd meg, apámuram, hogy nem
szabad az emberek barátságában bíznod, mert azok könnyen megszegik szavuk és
hibáznak. S Isten segítsége nélkül, akit különösen félni és szeretni kell, a
rokoni kötelékek sem elég erősek ahhoz, hogy a barátságot fenntartsák. Mindent el
kell követnünk, hogy az Úr barátságában megmaradjunk, mert ha ő barátunk,akkor
igen kevéssé kell félnünk az emberek ellenségeskedésétől. Ami pedig azt az
előnyt és hasznot illeti, amely – mint mondod – ebből a frigyből a két
királyságra és az Egyházra háromolva, attól félek, hogyha ez megtörténne, akkor
éppen az ellenkezője valósulna meg. Példát láttunk erre Konstancában, amikor
ötvenéves korában kivették a kolostorból Normannát és a pápa diszpenzációjával
nőül adták Henrik császárhoz; és ebből az egyesülésből született II. Frigyes,
az Egyház üldözője, ez a gonosz és rosszindulatú ember. Bár az isteni
parancsolat arra kötelez, hogy engedelmeskedjem neked, mégis, amint Szent Péter
apostol mondá, inkább kell Istennek engedelmeskednünk, mint az embereknek. S
bár még nem vettem fel a fátyolt, mégis már az Úrnak ígértem magam és
ünnepélyes fogadalommal lekötöttem magam Isten szolgálatára. És ha a pápa fel
akarna vagy fel tudna menteni engem fogadalmam alól – nem az én feladatom, hogy
afölött vitázzam, vajon képes-e erre -, semmi esetre sem fogadnám el az ily
módon kapott diszpenzációt. Így tehát, szeretett apámuram és te édesanyám,
kérlek mondjatok le arról a tervetekről, hogy engem férjhez adjatok, s
beszéljétek rá a baráti cseh királyt, hogy keressen más asszonyt magának,
minthogy én – amint azt már más ízben is kijelentettem – igen szilárdan
elhatároztam, hogy előbb meghalok, de nem hagyom el ezt a ruhát és ezt az
életet, amelyet választottam. Az Úr legyen veletek!
Mikor
a szentéletű hajadon kiment a szobából, édesapja és édesanyja tanácstalanul
álltak ott, mert rosszul esett nekik, hogy nem járhatnak királyi barátjuk
kedvében; másfelől viszont igen örültek, hogy nem kell Istent megbántaniok és
nem kell boldog leánykájuk felsorakoztatott hatásos érvei ellen cselekedniök.
Azután visszatértek a városba és a legjobb módon elnézését kérték a cseh
királynak, aki végül is megelégedett avval, hogy Boldog Margit egy rokonát
vegye nőül. S így mind az egyik, mind a
másik fél megbékélt.* (* A
legendák nagy része csak egy, legfeljebb két házassági tervről tud Boldog
Margittal kapcsolatban, holott a későbbi kutatás négy ilyen házassági tervet
állapíthatott meg. Az első kérő egy lengyel herceg volt, amikor a kis Margit
hét év körüli leányka volt. A második terv akkor merült fel, amikor Boldog
Margit már a szigeti kolostor lakója volt. Itt a források nagyon ellentmondóak.
A legkomolyabb terv a harmadik volt. Ottokár cseh király kérte meg Boldog
Margit kezét és maga Béla király nagyon hajlott erre, s minden eszközzel rá
akarta bírni leányát, hogy feleségül menjen kérőjéhez. Boldog Margit azonban –
apja unszolása ellenére is – állhatatos maradt és Ottokár 1261. Karácsonyán
feleségül vette Kunigundát, Béla király unokáját. Az utolsó házassági terv
1269-ben merült fel, amikor Anjou Károly követei jártak Bélánál, hogy uruk
számára feleséget kérjenek. V. ö. Lovas i. m. 218-233. old.)
S
az eljövendő pünkösdkor Boldog Margit, hogy a sátán incselkedéseinek elejét
vegye, elküldött a prédikátorrendi atyák provinciálisáért, hogy az az
esztergomi érsekkel és két másik püspökkel együtt jöjjenek Budára, mert három
más vele egyidős nővérrel együtt ünnepélyesen fel akarta venni a fátyolt. A
szentéletű hajadon azonban így sem szabadult meg a kísértésektől és
megpróbáltatásoktól; sőt, alig múltak el a fent említettek, amelyek felett
Isten kegyelméből győzedelmeskedhetett, újabbak következtek, amelyek még
nagyobb fájdalommal sújtották őt. Ami a külső ellenséget illeti, a magyar
királyság immár békében élhetett, de íme, megkezdődtek a belső széthúzások maga
Endre király és fia, István király között; az ország két részre szakadt és
mindkét fél fegyverben állott; a főurak közül néhányan a király, mások a királyfi
pártján állottak. A viszály és vérontás miatt, amely ebből mindkét félre
származott, Boldog Margit annyi kínt és fájdalmat érzett, éjjel és nappal annyi
könnyet hullatott, hogy a nővérek mind elcsodálkoztak azon, hogyan lehetséges,
hogy még él. S hogy kiengesztelje a mi Urunkat Istenünket és könyörületre
indítsa meg apja és fivére iránt és hogy az ellenfeleket felvilágosítsa, hogy
ne gyűlölködjenek és tegyék le a fegyvert, állandóan virrasztott, böjtölt,
ciliciumot hordott és sanyargatta magát, s a szokottnál is több időt töltött
ájtatoskodásban.* (* Béla és István
között kitört harca vonatkozólag v. ö. Lovas i. m. 226-230. old.)
Ennyi
bánat és rokonaitól elszenvedett sok üldöztetés következtében – mert testileg leromlott
és kimerült volt – igen súlyos betegségbe esett. S minthogy
kinyilatkoztattatott neki, hogy életének végére ért és megközelítette immár
lemondásainak koronáját és jutalmát, szívében nagy vidámsággal és
örömujjongással magához hívta a kolostor összes nővéreit és hosszú szónoklatban
Isten szeretetére buzdította őket; felszólította őket, hogy vessék meg ezt a
földi életet, hogy tartsanak ki a jó cselekedetekben, és türelmesek s
erős lelkűek legyenek a kísértésekben és megpróbáltatásokban, és lelki szemeik
előtt mindég ott legyen az a jutalom, amelyet az édes Úr Jézus Krisztus ígért
azoknak, akik őszinte szívvel követik tanítását; s ezeken kívül Boldog Margit
még sok épületes dolgot mondott. Aztán, minthogy jelen volt néhány a mi rendünkhöz
tartozó atya, akiktől felvette az összes szentségeket és a zokogó nővérek
jelenlétében, akik siratták azt, hogy ilyen szentéletű nővér költözik el az
élők sorából, „In manus tuas domine
commendo spiritum meum” zsoltár első versét mondva, anélkül, hogy a
halálfélelemnek legkisebb jelét is mutatta volna, visszaadta boldog lelkét
Teremtőjének, a mi időszámításunk szerint az 1271-ik évben, január 18-ik
napján, harmincnégy éves korában.
Miután
ez a szent lélek boldogan jobblétre szenderült, ennek a szent holttestnek arcán
olyan fényesség és ragyogás látszódott, hogy mindenki, aki csaklátta,
elcsodálkozott; mert nem halott arcának tűnt, hanemmennybéli angyalnak. Olyan
tömegesen jöttek minden vidékről az emberek, hogy leróják kegyeletüket a szent
tetemnél, hogy négy nappal el kellett halasztani a temetést, mely idő alatt a
holttest nem indult oszlásnak, sőt, lágy illatot árasztott. S ezt a boldog
lelket minden korú és rangú ember csak dicsérte. A negyedik napon a király és a
királyné édesanyja által elrendelt gyászpompával temették el; nagyon
megsiratták és bánkódtak halála miatt s úgy temették el, mint boldogot.
Temetésén jelen volt az esztergomi érsek, más püspökökkel és prelátusokkal.
Egy
ájtatos nő, aki körülbelül harminc mérföldnyi távolságban lakott a kolostortól,
amelyben Boldog Margit meghalt, annak halálát követő reggelen megkérdezte
férjét, hogy vajon hallotta-e emlegetni Boldog Margitot, Endre király leányát.
Mikor erre igenlőleg felelt, így szólt hozzá: „Tudd meg, hogy ma éjjel láttam Boldog Margitot, amint nagy ragyogás és
dicsőség közepette felment a mennyekbe és azt mondta nekem, hogyha elzarándokolok
a sírjához, azt a kegyelmet kapom meg, amelyet csak kívánok.” A jámbor férj
hitt feleségének, ennek a szentéletű asszonynak, s elvitte őt magával a fent
említett kolostorba, s a Boldog királylány érdemeiért és közbenjárásáért jogos
kérésünknek az Úr meghallgatást adott. Egy másik ájtatos nő, a premontreiek
szerzetéből, néhány nappal azelőtt, hogy Krisztusnak ez a szolgálóleánya
jobblétre szenderült volna, látta a Mennyek Királynőjét, szentek és angyalok
nagy tömege kíséretében, tiszta kezeiben drága aranykoronát tartva, belépni
abba a kolostorba, hol Boldog Margit élt és a jelenlevő szentek nagy
örömujjongása és ünneplése közepette látta, hogy azt megkoronázza. Azután
hosszú és széles lépcsőt látott, amely az égig nyúlt fel és látta, hogy a
Szűzanya ezen át visszatér az égbe, s úgy tűnt neki, hogy a többi kiválasztott
társaságában Boldog Margit is, örömtől repesve s nagy vidáman követi őt. Mikor
azután néhány nap múlva Boldog Margit haláláról hallott, megértette, hogy mit
jelentett a látomása.* (* Serafino
Razzi atya csak arra szorítkozik, hogy a számos csodatétel közül a
fontosabbakat említse meg. A csodákat részletesen tárgyalja Lovas i. m. X.
fejezetében. A fenti csodára vonatkozólag v. ö. Lovas i. m. 237. old.)
Erzsébet nővér, akit Szent Antalról elnevezett kolostorban szenteltek fel,
elmesélte, hogy akkor, amikor Boldog Margit beteg volt, abból a kolostorból,
amelyben szűz Margit élt, egy villámló csillagot látott feltűnni,amely
lassan-lassan az égig emelkedett és amikor megkérdezte azokat a szenteket, akik
azt kísérték, hogy mit akart ez a fénylő csillag jelenteni, azt válaszolták
neki, hogy ez Margitnak, a magyar király leányának üdvözült lelke, amely a
földi kolostorból az égibe és természetfölöttibe vitetik.* (* V. ö. Lovas i. m. 237. old.)
Ugyanezekben
a napokban kolostora prioránál álmában egy Fra Romano nevű ájtatos szerzetes
jelent meg, aki néhány nappal ezelőtt szenderült jobblétre és aki azt kérte a
priortól, hogy lelki üdvéért engesztelő szentmise áldozatot mutassanak be, hogy
minél előbb kikerülhessen a tisztítótűzből, ahol jelenleg tartózkodik. Amikor a
prior aztán megkérdezte, hogy nem tud-e semmit Boldog Margitról, aki tizenkét
nappal ezelőtt hagyta itt a halandó életet, azt válaszolta, hogy az azonnal az
égbe szállt fel, s aranyos és díszes ruhába volt öltözve.* (* Lovas a győri rendház Toma nevű
szerzeteséről beszél, aki néhány nappal Boldog Margit halála előtt hunyt el. V.
ö. Lovas i. m. 241. old.)
Jézus
Krisztus eme szent jegyesének halála után, minthogy nap mint nap gyarapodtak a
csodái, Rómából inkvizítorokat küldtek, hogy összegyűjtsék csodatevéseit, avval
a célzattal, hogy aztán szentté lehessen avatni. S mikor ezek eskü alatt sok
személyt kihallgattak, megállapították, hogyan fedte fel életében különböző
embereknek több ízben szívük legtitkosabb gondolatát, amelyet isteni
segítséggel ismert meg; hosszan szabadította meg a jámbor laikus frátert,
Jánost a váltóláztól, akit ez a nyavalya már jó ideje kínzott; hogyan mentett
meg a haláltól egy fiatal nővért, csupán imádsága segítségével, aki mély kútba
esett volt, s aki nem fulladt meg, hanem ki tudott onnan jönni, illetve
kihúzták onnan, anélkül, hogy a legkisebb sérülés látszott volna rajta. Ugyancsak az inkvizítorok állapították meg,
hogy Boldog Margit halála után sírjánál csodálatos módon visszanyerte
egészségét egy ember, aki három éve beteg volt, s aki Dán községben lakott. És
hasonlóképpen meggyógyult egy leány, akinek keze teljesen béna volt. Egy
ájtatos apáca tanácsára Boldog Margit sírjához hoztak egy béna leányt, akiről
az orvosok már lemondtak volt, s aki hasonlóképpen meggyógyult. Éppen így
meggyógyultak a vakok, az eskórosak, a vízi betegségben szenvedők,
megszabadultak az ördögtől a megszállottak és feltámadtak a halottak. Ezeket a
csodákat azonban elhallgatom, nehogy túlságosan elnyújtsam a történetet.
Ennek
a szent hajadonnak élettörténetét latin nyelven a velencei Szent János és Pál kolostor
könyvtárában lehet megtalálni. Én ezt a történetet Leandro atya, a mi rendünk neves férfijairól szóló mű szerzőjének
vulgáris nyelven írott könyvéből merítettem, melyet az Úrnak 1522-ik évében írt
és január 25-én fejezett be Forli városában, ahol akkor száműzetésben élt.*
(* Nagy vesztesége a kutatóknak, hogy a
tudós Leandro Alberti atya vulgáris nyelven írt legendagyűjteménye, amelyben a
domonkosrend szentjeiről írt, elveszett. A „Delle vite delle Vergini illustri
per santitá” című, 1520-ban írt munkája volt az első, amely az addig latin
nyelvű legendáriumokat olasz nyelven tolmácsolta. Serafino Razzi atya nemcsak
hogy hivatkozik rá, hanem biztosan bőségesen merített is ebből a munkából,
amelyet mi csak Serafino Razzi legendagyűjteményének közvetítésével ismerünk.)
Meg kell jegyeznem, hogy az egyik fejezetben elmeséli, hogy ennek a szent
hajadonnak stigmái is voltak. Én is követtem volna őt ebben, ha a folyó évben,
1572-ben Chioggia-ban, rendünk ottani kolostorának könyvtárában nem akadtam
volna rá a következő adatra: „Magyarországi Szent Ilona kapta meg csodás módon
a szent stigmákat, és nem Boldog Margit, annak tanítványa, amint azt látni is
lehet abból a legendából, amely ma Velencében a Szent János és Pál kolostorban
található. Pedig sokan tévedésből a tanítványnak tulajdonítottak olyan
dolgokat, amelyek a tanítómesterrel történtek meg. Én, sienai Fra Tommaso,
jelenleg a velencei Szent Domonkosrendi kolostor priorja, egy bizonyos Fra
Gregoriotól, aki a mi rendünkhöz tartozik és Magyarország provinciálisa volt,
kaptam meg provinciájának pecsétjével lezárt levélben azokat az adatokat,
amelyekről fentebb szólottam, s a fenti küldte el nekem az említett Boldog
Ilona életrajzát is. Ugyanezt hallottam a mi rendünk tisztelendő generálisától,
Raimondo da Capua-tól is, a Budán, a magyarországi tartományban megrendezett
generális kapitólium szertartása után.” Haec
ille. Ez a sienai Fra Tommaso, korban és érdemben dúsan, a mi urunk
1430.évében, december 20-ik napján szenderült jobblétre, amint arról másutt
részletesebben írtunk, s a velencei Szent Domonkos templomban van eltemetve.*
(* Serafino Razzi atya itt saját
munkájára céloz, amelyben részletesen foglalkozik Fra Tommaso, rendtársa
életével.)
Ford.: Pongrácz Alajos SERAFINO
RAZZI
(Forrás: Olasz Szemle 2.
évf. 1. sz. 1943.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése