Tompa költészetének fejlődéstörténeti helyét nem kellett utólag
tisztáznia az irodalomtörténet-írásnak. Ő maga is, kortársai is tudták, hogy
átmenetet alkot a Kölcsey, Bajza, Vörösmarty nevével és az almanachlírával
jelölhető előző korszak meg a Petőfi és Arany által diadalra vitt népnemzeti
irányzat között. Életét eseménytelennek, külső fordulatokban szegénynek
mondják. Rimaszombatban született. Apja részeges cipészmester, anyja fiatalon,
tüdőbajban hal meg, örökségül a betegségtől való már-már rögeszmés félelmet
hagyva fiára. nagyszülei és szeretetlen rokonok nevelik Igriciben; egyik
kedvenc írója, Dickens műveiben ismert majd saját gyötrelmes gyerekkorának
mására. Véletlen szerencse jóvoltából „inasdiákként” kerül a sárospataki
kollégiumba, ahol – némi megszakítással – 1832 és 1844 között végzi
tanulmányait, magasabb fokon bölcsészeti, jogi és teológiai stúdiumokat.
Barátságok, szerelmek, szép nyaralások és az első irodalmi sikerek fűződnek
ehhez az aránylag kiegyensúlyozott korszakához. De már ekkor sokat betegeskedik,
s miután 1845 végén Pestre jön, kórházba kerül.
Papi vizsgája után, 1846 őszén lelkész lesz Bején, majd Keleméren,
Hanván; életének külső kerete már
nemigen változik. „Én református pap vagyok ; csendes és zajtalan éltem
folyama; nincs semmi fény,máz és ragyogvány állásomon” – mutatkozik be Aranynak
küldött első levelében. Néhány rendkívüli vagy felkavaró élmény mindazonáltal
tagolja ezt a több mint két évtizedet:tábori lelkészként részt vesz a
szabadságharcban; megnősül, elveszíti két gyermekét; néhányszor találkozik Aranyékkal és más barátokkal, örököl, de a
birtokot elperlik; erdélyi útja során méltó ünneplésben részesül. Ám még ami
jó, azt is beárnyékolja hazafiúi elkeseredettsége, a betegeskedés, a
haláltudat, az öngyilkosság gondolatának kísértése és a szorongás, hogy pap
létére elveszíti hitét. Derűsebb korszakaiban és általában kedvére való
társaságban csillogó homorú, szellemes adomázónak ismerik, mókázni is tud.
Mégis mindig meghasonlott, később megtört lélek volt, utolsó éveiben pedig
„érző, eszmélő halott, ki önmagát kísérti.”
Lírai költészete, akárcsak Aranyé, az önkényuralom korszakába szárnyal
a legmagasabbra. A nemzetre hatalmas súllyal nehezedő elnyomás, az állandósult
válságban sokszoros erővel kényszerítő felelősség, dacos szabadságszeretete
fölfokozta költői erejét. Mély beleérzéssel követte nyomon és fejezte ki – mint
egy méltatója írja – „a közhangulat változását, a nemzeti élet hullámveréseit”.
Híres allegóriái (A gólyához, A madár, fiaihoz), a Levél egy kibújdosott barátom után családi lírája és az őszi természet sejtelmes képei részint a vívódó
hazafias-gondolati költészet Arannyal, Madáchcsal rokon képviselőjének
mutatják, részint a hangulatszimbolika modern kezdeményeit előlegezik.
Utolsó nagy költői fellobbanása azokhoz az átmeneti bukásuk ellenére
is lelkesítő politikai eseményekhez és mozgalmakhoz kapcsolódik, amelyek
1859-1861 között az önkényuralom mély válságát idézték elő. Az olasz-osztrák
háború, a magyar emigráció tevékenységének megélénkülése, a Bach-rendszer bukása,
a nemzeti bizakodás nagy kortársaival együtt Tompát is magával ragadja,
szárnyaló ódákban hirdeti a nemzet megmaradásának és felemelkedésének hitét, a
levert emzet föléledését és megdicsőülését. Amikor 1861 augusztusában Ferenc
József föloszlatja az országgyűlését. Amikor 1861 augusztusában Ferenc József
föloszlatja az országgyűlést, és a remények megint füstbe mennek, Tompa
elvbarátai között is egészen egyedül
marad, aki még akar és tud bízni, biztatni. Bibliai példázatai (Heródes, Új Simeon) a zsarnokság végét jósolják, a
szenvedések után a nemzetre váró vigasztalás reményét sugallják. Közvetlen
rokonuk a korszak egyik remeke, a bukásban is fenséget reveláló nagy óda, az
1863-ban keletkezett Ikarus.
IKARUS
Vergődöm a tenger dagályán,
Sirom nem lát remegni gyáván,
Bátran nézek bele…
A mélységtől sem fél, ki mint én,
Föl a napig repűle szintén,
És nem szédült feje.
Fent, fent valék… alázuhantam!
Elmúlhatok: megvan jutalmam;
jelezve a siker…
Szép: akinek jut a dicső vég,
De azzal is köz a dicsőség,
Ki gondol, kezd, - ki mer.
Ülénk a bús sziget homokján,
S a vízre bámultunk… okolván
Sokért a végzetet;
A túlpart…! tenger nyomta távol,
Mit nem repűl át, meg se lábol,
Ki földre született.
Repűlni…! hah…! teremts magadnak,
Mit természet, sors megtagadtak!
S én – szárnyat alkoték;
A föld szinét elhagyva lábam;
Győzelmi zaj hangzékutánam…
- Hódítva volt a lég.
A szárny emelt, - vágytam s repűltem,
Lázas gyönyörtől részegülten,
Nem félve, látva bajt;
Fent a magasban, mind magasbban,
A föld fiát, hogy béavassam
A lég titkábamajd.
De, - illetvén, mi illethetlen:
A büszke nap boszús-ijedten
Kél, üldöz és nyilaz…
Szárnyam sivít, izekre tágul.
S leválik… a tüzes sugártul
megolvadt a viasz!
… Vergődöm – vívok szél- s dagállyal,
De rajtam új kéj futkos által:
Mily fenség…! mily esés…!
Hogy ezt felejtéssel takarja:
Tenger mélysége, ég haragja
S vesztem: mind, mind kevés!
A hulám a száraz felé tart,
S titkát fű-fával közli a part,
Énekli a madár;
Völgybe s oromra könnyen ér el,
S a szívbe szállván ingerével:
Tenyészt, mint napsugár.
Élet jön a meddő szünetre…
A gondolat meg van születve,
Nagy, munkás és örök;
Leend sok, aki fenn se szédül,
Nem retteg a menny fellegétül,
Bár villámlik, dörög.
Betöltve éltem hivatása! –
A víz sírom hadd ássa, ássa…
Kőszirt leszek neki;
Habját, melyet szétzúza bennem,
Ijedt, zajongó rendületben
A felhőkig veti.
S lész a hab is, mely rám özönlék,
Hogy elrejtsen: felőlem emlék!
Vész, víz ha szendereg,
Vagy foly köztük szilaj csatázás,
Örökre zeng itt a kiáltás:
Halandók, merjetek!
Ikarosz története közismert mitológiai
szüzsé, az irodalomban és más művészetekben közkinccsé vált, gyakran
feldolgozott téma. Minósz krétai király fogságából az ezermester Daidalosz csak
úgy tud megszabadulni, hogy a földi és tengeri őrizetet kijátszva, a levegőn át
menekül. Fia, Ikarosz azonban a tanács és a tilalom ellenére túlságosan magasra
repül, a forróság megolvasztja a szárnyát összetartó viaszt, és a szerencsétlen
a tengerbe zuhan. Két fő értelmezési típus alakult ki a mítosz utóéletében,
aszerint, hogy Ikarosz vétkességére vagy bátor, hősi mivoltára kerül-e a
hangsúly. Ovidius előadásában (Metamorphoses
VIII. 183-235, Muraközy Gyula fordítása) a aggódó apa hiába figyelmezteti fiát:
Repülj a középen,
Icarus, intlek, mert tollad, ha nagyon leereszkedsz,
Elnehezíti a víz, túl fent meg a nap tüze éri.
Szállj csak a kettő közt, (…)
Én vezetek, te kövess!
Ebben a verzióban Ikarosz
engedetlenségéért bűnhődik, és mert gyermeki öntudatlanságában isteni
kiváltságot akart magának megszerezni. Daidalosz „átkozván tudományát”, temeti
el gyermekét, ily módon bűnnek minősíti istenkísértő technikai újítását. Goethe
másképp ítélkezik a Faustban (II.
rész 3. felvonás): nála Euphorionon telik be az ikaroszi sors, de lezuhantában
a magasabbra törés, a távolabbra látás, a szabad lélek eszménye marad. Tompa
verse szellemében a mítosz újkori, humanisztikus, goethei értelmezéséhez áll
közel. Tárgytörténeti eredetisége abban áll, hogy a monológ Ikarusa kívül van a
hagyományos apa-fiú kapcsolaton: nem gyermek, akit oktatni vagy félteni kell,
hanem tettéért felelősséget vállaló ifjú vagy férfi; és nem készen kapja „apja
csodás művét”, hanem maga alkotja meg a szárnyat – egyazon személy hozza létre
az eredetileg daidaloszi művet, és éli meg öntudatosan megváltoztatja a példázat
erkölcsi célzatát; Tompa az értékességet különválasztja a vállalkozás külső
sorsától, hőse, „Ki gondol, kezd – ki mer”, dicsőséggé avatja a vereséget.
Az Ikarus
versszövetén egy másik világirodalmi toposz is átsejlik, a levert, bukott,
kivetett ember zsoltáráé, aki „a mélységből kiált” Urához (Zsoltárok Könyve, 130, l). Ezt a mélységet az Ószövetség sok helyütt a víz alá süllyedés képeivel teszi
érzékletessé: „Mely sírba vetettél be engem, sötétségbe, örvények közé. A te
haragod reám nehezedett, és minden haboddal nyomtál engem.” (Zsolt, 88, 7-8) „Örvény örvényt hív elő
zuhatagjaid hangjára; minden vízáradásod és hullámod összecsap fölöttem.” (Zsolt, 42, 8). Azáltal, hogy a „de
profundis” kiáltás hagyománya Ikarus történetével vegyül össze, a kép
konkrétabban emberi, a morális tanítás pedig profánabb, evilágibb lesz: a
panasz, a könyörgés és a hálaadás bibliai szólamait elhalkítja az emberi
büszkeségé, a merészség dicséretéé.
A görög-római meg a biblikus tradíció
fölidézése és összekapcsolása egyszerre növeszti emberfelettivé és határozza
meg emberként (nem-istenként, nem-démonként) a mítoszvers hősét; a versben
föltáruló tér-idő koordináták ehhez a kettősséghez idomulnak. A tenger dagályán
vergődő Ikarusz csupán egy pont a végtelenségben: fizikailag nem mozdul, ideje
nincs több hátra, mint amíg monológját elmondja. Mégis a mélység és magasság
vertikális, illetőleg a víz és az ígéretes szárazföld horizontális irányának
metszéspontjában helyezkedik el; az időről szóló tudása a bukásba torkolló nagy
tett kigondolásának és végrehajtásának emlékétől a beteljesedett jövő
próféciájáig hatol előre. A belső személet és eszmélet legyőzi a realitásokat,
a köznapi anyagi és lelki korlátokat. A dimenziók kitágítása a pontszerűtől a
végtelenig a paradoxon és a csoda, a talányos fenségesség érzetét kelti.
„Halandók,
merjetek! Az utolsó sor csúcspont és összefoglalás, tömör maxima. Erkölcsi
értékek magasztalása jellegzetesen ódai tárgy és sajátosság, Tompát pedig
lelkészi hivatása, valamint a korabeli protestáns teológia „moralizáló
racionalizmusa” (Ravasz László) különösen fogékonnyá tette az etikai problémák
iránt. Sokszor nem tudja elkerülni a bölcselkedő moralizálás, a megnyugvásra
biztató valláserkölcsi tanácsadás veszélyét, az Ikarus azonban a meggyőző ellenpéldák egyike több okból eredően is.
Nem köznapi, átlagos erkölcsi evolúciót hirdet, hanem a kivételt, az egyéni
döntést, az új szabály teremtését mutatja meghatározónak, a végzetet okoló
többséggel szemben az alkotó én istenimitációját (3-4. versszak). Ikarusa álszentség
nélkül szól tette „jutalmáról”, a dicsőségről és az erkölcsi érzék
kielégülésének erotikus sugallatú szavakkal ecsetelt gyönyörétől (4-5.
versszak). A jövőbe vetett pillantás megerősíti és folytatja ezeket a
motívumokat (7-9. versszak). A dicsőség, a győzelmi zaj mozzanata a nem
feledhetőség tartós öntudatában fejlődik tovább; az érzéki gyönyör a szülés,
születés, a napsugáréhoz hasonló „tenyésztés2 képzetkörében kap mitikus
igazolását. Az individuális példa másokhoz szóló figyelmeztető agy biztató üzenetté
bővül (9-10. versszak). A merészség dicséretének hitelességét finom, nem
föltétlenül szándékos irodalmi reminiszcenciák növelik. Berzsenyi és Vörösmarty
bátorítása („Merj! a merészség a fene fátumok / Mozdíthatatlan zárait átüti”;
„Gondolj merészet és nagyot / És tedd rá éltedet”) éled újjá Tompa
kézmozdulatában.
Az Ikarus
összetett ihlete, ellentétes erőket egymáshoz békítő dinamikája mutatkozik meg
a szerkezet és a dikció, valamint a versforma és a versmondat-minőség
feszültségében. A tizenegy strófa csaknem szimmetrikus, 6+5-ös tagolását
világosan tünteti föl az 1. versszak első sorának variált ismétlése a 7. strófa
élén. A párhuzam, az ellentét és a fokozás révén a két nagy egység között
illeszkedések mesteri rendszere jön létre, a második az elsőnek eltérő
hangnemben és hangerővel visszatérő módosított változata. A versszakok metrikai
fölépítése is – a hat-hat jambikus sor felező osztásával, a hosszabb és
rövidebb sorok meg az aab-ccb
képletbe rendeződő nőrímek és hímrímek összjátékával – az arányosság és a
zártság hatását idézik elő. A versbeszéd mégis az izgatottság, a belső
feszültség lelkiállapotának vagy inkább „hullámverésének” tükre, a drámai
megjelenítés eszköze. Zihálásra, lélegzet után kapkodásra utal a mondatok
rövidsége, a kihagyásos szerkezetek szaporasága, a szórend föllazítása és
megbontása, a szavakon kívüli érzelmi jelzések sokasága, melyet az írásjelek
szerepének szokatlan mérvű megnövelése, az íráskép szaggatottsága érzékeltet
vizuálisan. A merészség költői meghatározását így egészíti ki a stilisztikai,
poétikai, verstani kisszerkezetek világában az önfegyelem és az egzaltáció
összefonódásának mozzanata.
Az Ikarus
időszerűtlen vallomás a maga korában, a patrióta szabadságszeretet utolsó
fellobbanása a kiegyezés útját egyengető Magyarországon. Még egységben
nyilatkozik meg benne a magánember és a nemzeti közösség érzelem- és
gondolatvilága, még hitelesíteni tud egy olyan eszmét és a beléje vetett hitet,
amelyet 1867 után már nem lehet belső meggyőződéssel vállalni. Tompa hazafias költészetének
végszavával a magyar politikai líra nagy romantikus korszaka is búcsúzik.
Forrás: 99 híres magyar vers és értelmezése 175-181. old., Móra Könyvkiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése