2012. máj. 6.

Villon Francois: Védekezés a sors nevében

A bölcsek egykor Sorsnak hívtak engem,
S rám, Francois, gyilkost kiált a szájad,
Bár nincsen rangod, nincsen hírneved sem.
Különbeket löktem nyomorba nálad,
Akik követ fejtettek, gipszet ástak.
Szégyenben élsz, s panaszlod ezt előttem?
Nem vagy magad, ne jajgass oly erősen.
Nézz végig régi tetteim során:
Hány hőst küldtem halálba túl korán.
Te hozzájuk képest kismiska vagy.
Nyughass, és hallgass el, de jókor ám;
Tanácsolom, Villon, húzd meg magad.
 
Felbőszültem dicső királyok ellen,
Tanúja ennek sok-sok régi század.
Priamost, nagy hadával, tönkretettem;
Bástyák, falak, kapuk ellent nem álltak.
S szerencsésebb volt sorsa Hannibálnak?
Kartágóban nem kíméltem meg őt sem.
S Afrika hősét, Scipiót legyőztem;
Én öltem meg Pompeiust hajdanán
Egyiptomban, s Caesart is azután;
Rómára én vetettem parazsat;
S Jázont elnyelte a nagy óceán.
Tanácsolom, Villon, húzd meg magad.
 
Sándor, ki annyi vért ontott ki, s fennen
Méregette már az Atlantidákat,
Kezemtől pusztult el megmérgezetten.
S mezőn okoztam, hol zászlói szálltak
- Mint szoktam - vesztét Alphasar királynak.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
S hogyan járt Holoernes, a pogány?
Sátra mélyén, míg álom ült agyán,
Judit leszúrta, s élte megszakadt.
Hát Absolon? ő fennakadt a fán!
Tanácsolom, Villon, húzd meg magad.
 
AJÁNLÁS
 
Azért hát, Francois, hallgass reám.
Hej, ha nem ül az Isten trónusán,
Tudom, hogy rajtatok rongy sem marad;
Rátok a bajt csőstül zúdítanám.
Tanácsolom, Villon, húzd meg magad.
 
(Ford.: Kálnoky László)
*
Priamos: Trója öreg királya. Megölték. Halálát Vergilius írja le az Aeneis II. énekében.
Habbinál (élt az i.e. III. században): karthágói hadvezér, a világ katonai lángelméi közé sorozta a történelem. Saját katonái feszítették keresztre egy vesztett csata után.
Scipio (megh. i.e. 183): nagy római hadvezér, Hispania meghódítója, Karthágó legyőzője, meghasonlottan, visszavonultan halt meg 52 éves korában.
Pompeius (i.e. 106-68): római hadvezér és triumvir, Spartacus legyőzője. Orgyilkosság áldoozata lett.
Caesar (i.e. 100-44): a legnagyobb római államférfi, zseniális hadvezér, történetíró és filozófus. Nevelt fia, Brutus, meggyilkolta.
Jázon (gör.): Iason - mitológiai hős. Szerelmi tragédia áldozata: önmaga vetett véget életének.
Sándor: világhódító Nagy Sándor,33 éves korában egy díszlakomán rosszul lett, lázbetegségbe esett és meghalt.
Holofernes: asszír hadvezér, Bethulia város ostrománál a szép Judit ölte meg. (Judit könyve II.)
Absolon: Dávid zsidó király fia. Összeesküvést szőtt apja ellen. Csatában, menekülés közben, szép hosszú hajánál fogva fennakadt egy fán, s üldözői megölték (Sámuel II. Könyve 18:9-15.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése