I. A költők feladata
II.
a) Bornemisza Péter
b) Berzsenyi Dániel
c) Petőfi Sándor
d) Vajda János
e) Ady Endre
f) Juhász Gyula
g) Radnóti Miklós
h) József Attila
III. Összegzés
Az
ember életében fontos kérdés a házához, a hazai tájhoz fűződő kapcsolat. Amit a
hétköznapi ember nem tud kimondani, azokat a gondolatokat a költők művészi
szintre emelve az ünnepélyességig tudják fokozni.
Már
BORNEMISZA PÉTER
Siralmas énnéköm… című versében
megtaláljuk az otthon elvesztésének fájdalmát, és a búcsúzáskor érzett
keserűségét, amire a menekülés kényszerítette. A reneszánsz életszemléletet jól
mutatja ez a költemény, mivel itt a költő a földi életben keresi a
boldogulását, azaz érzelmei Magyarországhoz kötik. Bornemisza megemlíti az
akkori háborús helyzet állását, törökök és németek csatározásait. Ez a külső
körülmény kényszeríti távozásra, de aggódik a hazájáért, és a versszakok végén
ismétlődő egy sor: „Valjon s mikor leszön
jó Budában lakásom!” megerősíti az otthona iránt érzett ragaszkodását.
A
magyar klasszicizmus nagy költője, BERZSENYI
DÁNIEL
is szép költeményben búcsúzik a szülőföldjétől. A Búcsúzás Kemenes-Aljától című verse 1804
körül keletkezett. Feleségével együtt Niklára költözése idején felébredt benne
a szülőföld iránt érzett szeretete. Nagy szomorúságról vall ez a vers, szinte
megrendítően keserű a búcsúzás. A költemény a táj leírásával kezdődik. A költő
a távolból néz vissza a szülőföldjére, de csak homályosan látja, mivel „elrejti
a Bakony erdeje”. Ez a vidék nem egy egyszerű táj, hanem sokkal több a költő
számára.
A
második versszakban az emlékezés kap helyet. A szívébe markol a fájdalom, hogy
milyen boldog volt ott, ahol megszületett, gyermek és kamasz éveit töltötte. Ez
e vidék örömének – bánatának tudója. Hiába megy el Sömlyénről, a lelke ott
marad. Ha boldogság várja az új helyen, ő akkor is nehezen szakad el a
szülőföldjétől.
Az
„Oh” felkiáltás fájdalmas önvallomás. A szíve maradásra szólítja, de azt a
szálat, mi még megvan, elvágja egy varázslatokkal teli „tündér kép”. Megszédíti
az embert, s nem látja a valódi értéket, talán nem is méri fel tettének lelki
következményeit. A költő a szív szavát nem hallja, az intés homályossá válik, s
mindazt, ami szép, letarolja egy rossz döntéssel. Az új álmokért meg kell
fizetnünk. Vakon követjük a hívó szót, még a már meglévő szépet útfélre dobjuk.
Nem gondoljuk meg a döntés nagyságát, s csak későn vesszük észre, hogy
helytelenül cselekedtünk. A vers azt az erős köteléket mutatja meg, ami a
szülőföldhöz köt bennünket, és ez az érzés gyakran csak a búcsúzás pillanatában
vagy még később, de egyszer biztosan felszínre tör.
A
hazai táj, a szülőföld iránti szeretet kifejezésének legnagyobb költője a
romantika korszakában PETŐFI SÁNDOR.
Az ő költészetében hatalmas erejű érzésekkel együtt jelennek meg a tájak, a
szülőföld és az otthon.
Petőfi
szívében a puszta, a szülőföld előkelő helyet foglalt el. Pesten, szobájában
ülve is fel tudta idézni a puszta, a szülőföld képét, és versbe tudta önteni a
lelkében kavargó gondolatokat. Petőfi sok helyen megfordult rövid, de tartalmas
élete alatt, de semmi sem tudta elhomályosítani a puszta, a Kiskunság
varázslatos világát.
A
családi líra megteremtése Petőfi nevéhez fűződik. Az előtte élő nagy költők
nemigen írtak a családjukról – Janus Pannonius édesanyját siratta el egy
költeményében. A családi líra magával hozta az otthon megjelenítését is, mivel
meleg, idilli, családias hangulatra csak az otthon melegében lelhet az ember.
Már
első versei is felvillantják Petőfi vonzódását a tájhoz. A Hazámban című vers is meghittséget sugall, ami előre vetíti a költő
érzéseinek nagyságát. A szeretettel kedveskedő, hazatérő fiatal férfi öröme kap
helyest a versben. „Ismersz-e még?” – szakad föl a kérdés a hazatérő költőből,
de mellette rögtön megjelenik a kívánsága is „oh ismerd meg fiad!”
Petőfi
alkotásában a hazatérő költő eleveníti fel emlékei közül a régi búcsúzás
pillanatát. A táj mellett az otthon is megjelenik az anyán keresztül, hiszen
mint írja is: „S a jó anyának áldó végszavát / A szellők már régen
széthordozák.” Ez az első három versszak alkot egy szerkezeti egységet.
Hazatérve megcsodálja a számára kedves vidéket, és az otthonától való
búcsúzásra emlékezik. A „De” kötőszóval visszatér a jelenhez. A fájdalom
elszáll, mert hazatért, és minden könnye felszárad. Az otthon, a szülőföld még
erőteljesebben helyest tör magának a költő érzelemvilágában „ahol enyhe bölcsőm
lágy ölén / Az anyatejnek mézét ízlelém”. Az anyatej megjelenése a versben azt
az érzést váltja ki az olvasóban, hogy Petőfi az otthon, a szülőföld szeretetét
az anyatejjel együtt szívta magába. A befejező sorokból megtudjuk, a költő
hazatért a szülőföld, az otthon idilli világába, ami elválaszthatatlan
egymástól.
Petőfi
másik gyönyörű verse Az alföld című.
Az első versszakban híven megvallja szeretetét. A „zordon Kárpátokat” csodálja,
de nem szereti. Az alföld szép vidékét tartja igazi világának. Máshol börtönben
érzi magát, csak a rónák végtelenje adja vissza neki igazi énjét. A gondolatai
is megváltoznak a hazai környezetben. A délibábos Kiskunság képe jelenik meg.
Magunk előtt látjuk a gémeskutat, a széles vályút, a ménest, a csikósokat. A
puszta él. Tele van mozgással, hanggal.
A természeti jelenségek szépsége, a természetesség uralkodik. A puszta mellett
minden más elhalványul, még a városi magas templomtornyok is. Az utolsó versszakban
feltűnik a régmúlt: „Itt ringatták bölcsőm, itt születtem”. Az otthon
jelképesen itt is kísért. Romantikus mivoltát mutatja, hogy Petőfi hatalmas
érzéssé növelve, túlzásokkal, fiatalon, 21 évesen szinte végrendeletszerűen
összegzi a szeretetét az utolsó két sorban: „Itt borúljon rám a szemfödél, itt
/ Domborodjék a sír is fölöttem”.
A
szülőföld mindig magában hordozza az otthont is, a kélt fogalmat nehéz
elválasztani egymástól. Petőfinél megfigyelhetjük, hogy az otthonától való
távolléte idején mennyire elhatalmasodnak rajta az érzései. Jó példa erre az István öcsémhez és a Füstbe ment terv című versek.
Az
István öcsémhez költői levél, amit a
testvéréhez írt. Kíváncsi a költő, hogy gondolnak-e rá az otthoniak. De nem ez
a fő kérdése, hanem őszinte érdeklődése afelől, hogyan élnek az otthoniak. Nem
is vár választ, hiszen tudja, otthon sem könnyű az élet. Apját említi, aki
becsületes, de mások visszaéltek a jóságával. Szeretné, ha ő tudna rajta
segíteni, de a költő sorsa sem a legjobb, ezért öccsét kéri arra, hogy apjukat
segítse. Majd édesanyjukat említi, akiről a legszebben ír. Nem talál megfelelő
szavakat, csak azt érzi, nagyon sokkal tartozik neki.
A
Füstbe ment terv, bár rövid költemény,
mégis híven vall arról, milyen a
hazatérés öröme. Petőfi úgy érezte, valami szépet kell mondania az
édesanyjának, ha hazatér. Útközben az idő eltelt, és ő a meghatódottságtól
szólni sem tudott. Az édesanyja ölelő karjaiban „csak” azt érezte, hazaérkezett,
ahol nagyon várták.
VAJDA JÁNOS
a Petőfi által
megkezdett úton haladt a tájlíra terén, de tovább is fejlesztette,
megteremtette a hangulati tájlírát. A táj bemutatásán keresztül a költő
lelkiállapotát is megismerhetjük. A Sirámok
című versében egy olyan tájat mutat be a költő, amit barna felhő takar, és zúg
alatta az erdő. Minden magába zárkózó, szinte őszies az idő. Kísértetiessé
válik az „árny”, a „sóhaj” megjelenése. „Bús előérzet” lesz úrrá mindenen. Aztán
megérkezik az ember, aki nem meri ezt az érzést megnevezni. Ott lebeg a kérdés:
„Miért születni, minek élni?...” A költő fájdalmát a táj közvetíti: minden
kiégett, nincs értelme semminek, hisz az egész élet egy őszi táj levertségéhez
hasonlít.
A
Nádas tavon című versében egy
csónakban ringatózva figyeli andalító hangulatban a környezetét. Csodásnak
tartja, de elkalandoznak a gondolatai. Ezen a tájon kívül minden üres. A földi
életnek mi a folytatása? – teszi fel a kérdést Vajda. A nap megáll, minden
mozdulatban a múlt, a jelen és a jövő találkozik, és ringatózik a csónak, mert
csak sejtés van, de biztos pont nincs az életben. Lehet a földi élet „mese,
csalódás, álom?...”
Vajda
Jánosnál a filozófiai gondolatok kibontása dominál. Egy-egy szép táj leírásánál
az élet nagy kérdéseit figyeli, s a lelkének hullámzásával változik a táj
hangulata is.
A
20. század első felének magyar irodalmában a haza, a szülőföld témája talán ADY ENDRÉnél
jelenik meg a legsokrétűbben.
Ady Magyarországhoz való viszonya egyébként is elég ellentmondásos. Jelen van
költészetében a haza iránt érzetet aggodalom, de egyben az ostorozó hang és a
magyar föld elmarasztaló leírása is.
A
Hortobágy poétája című verséből
megtudhatjuk, hogy a magyar viszonyok között hiába nő virág a költő szívében, a
„csorda népek” lelegelik: „Minden más táján a világnak / Szent dalnok lett
volna belőle. / De ha a piszkos, gatyás, bamba / Társakra s a csordára nézett,
/ Eltemette rögtön a nótát: / Káromkodott vagy fütyörészett.” Ady úgy gondolja,
hogy hazájában nincs lehetősége a költészet kibontakozásának, a magyar
viszonyok még fejletlenek ehhez.
Magyarországot
A magyar Ugaron című versében
szimbolikusan azonosítja az ugarral, azaz a bevetetlen, a szándékosan parlagon
hagyott földdel, ahol „égig nyúló giz-gazok” nőnek, ahol „a dudva, a muhar, a
gaz lehúz, altat, befed”. S bár gyakran – engedve vágyainak – elhagyta az
országot, iránta való szeretete nem változott. Erről az érzéséről vall A föl-földobott kő című versében.
JUHÁSZ GYULÁnak
több olyan verse
van, ami a hazai tájjal foglalkozik, de mind közül talán a legszebb a Tiszai csönd. A tájleírásból szinte
észrevétlenül bontakozik ki a költő helyzetének megjelenítése, magányának képe:
„Magam a parton egymagam vagyok, / Tiszai hajók, néma társatok!” Az est
leírásában megérzi az olvasó a költő lekélnek rezdüléseit.
RADNÓTI MIKLÓS
hazaszeretete
kiemelkedő helyet foglal el életművében. Zsidó származása miatt több alkalommal
munkaszolgálatra hívták, állandóan a halál árnyékában élt. Az ő világában
minden dolog értéke megsokszorozódott. Hazaszeretete és a szülőföldjéhez való
viszonya leginkább a Nem tudhatom…
című versében jelenik meg. „Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent, /
nekem szülőhazám itt e lángoktól ölelt / kis ország, messzeringó gyerekkorom
világa. / Belőle nőttem én, mint fatörzsből gyönge ága / s remélem, testem is
majd e földbe süpped el.”
A
térkép más számára semmit se mond, de ő tudja, hol lakott nagy elődje,
Vörösmarty Mihály. Minden jelent számára valamit, hiszen ő ide tartozik.
Emlékei is ide kötik: a park, az útvonal, ami mellett az iskolába járt. Egy kőhöz
hasonlítja önmagát, ami fentről nem is látszik, és ez a lényeg. A haza, az
otthon, a szülőföld nem jön hozzánk. Nekünk kell lehajolnunk, és mindent jól
megismernünk, hiszen a vonzalom csak így alakulhat ki.
Az
utolsó munkaszolgálat idején, 1944-ben, az „erőltetett menetben” is az otthon
képe ad erőt neki, az emlékei rántják vissza a halál torkából: a veranda képe,
a kert, a szilvalekvár íze. Az idill keresése a véres, utolsó, halál előtti
nehéz időszakból. Radnóti az utolsó percig ragaszkodott a szülőföldhöz, pedig ő
nem kapott védelmet attól a hazától, amit ő rajongásig szeretett.
JÓZSEF ATTILA
számára az otthon olyan
fogalom volt, ami neki nem adatott meg. Kisgyermek korában nevelőszülőknél élt.
Felnőve sem találta meg azt a szeretetet, azt a nőt, akivel közös otthont
alapíthatott volna.
Ha
mindenáron otthont akarunk keresni József Attila életében, akkor az ő igazi otthona
a külváros volt, a munkások világa. A „külvárosi éjben” „mint az omladék, úgy
állnak a gyárak”, a szövőnők álmait mogorván szövik a szövőgépek, „az úton
rendőr, motyogó munkás”, „Minden nedves, minden nehéz. / A nyomor országairól /
térképet rajzol a penész.”
A
szülőföld megjelenítésének hideg zordságára példa a Holt vidék című verse: „Jeges ágak között zörgő / időt vajudik az
erdő. / Csattogó agy itt lel mohát / s ideköti csontos lovát / pihenni.”
A
Hazám című művében hat részen át
sorolja a haza jellemzőit. Virágzik a nemzeti nyomor, „ezernyi fajta
népbetegség”, a Bűnök a földesúr önkénye, a törvénytelenség, sokan
kivándoroltak, a munkásoknak „levesre telik és kenyérre”, a szövőlány csak
álmodhat a cukros ételekről. A költemény befejezése mégis reménykedő, mégis
elfogadja a költő az országot hazájának. „S mégis, magyarnak számkivetve, /
lelkem sikoltva megriad – édes Hazám, fogadj szivedbe, / hadd legyek hűséges
fiad!”
A
magyar költészet kezdeteitől napjainkig a költők szótárából nem hiányoznak ezek
a szavak: haza, szülőföld, otthon. Minden életműben megjelenik vagy ilyen, vagy
olyan formában, és minden költő megpróbálja a haza fogalmát, az otthon
meghittségét, a szülőföld szeretetét méltó módon elhelyezni munkásságában.
Mi,
hétköznapi emberek a költőktől merítünk erőt. Ha búcsúzunk a szülőföldtől, fáj,
mint Berzsenyinek. Ha beszélünk róla, akkor lelkesedünk, mint Petőfi. Ha
sebzettek vagyunk, a tájban keresünk vigasztaló gondolatokat, mint Vajda. De ha
igazán szeretni akarjuk, megismerjük aprólékosan és kitartunk mellette, mint
Radnóti. A hazai táj, a szülőföld, az otthon nemcsak a költészetben él, hanem a
hétköznapi emberek gondoktól gyötört lelkében is.
Forrás: Varga Zsuzsanna:
Házi dolgozatok könyve 4. – A 20. század irodalmából – Szerkesztette: Maczák
Edit - ITEM Könyvkiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése