I.
a) Németh László
b) Modern lélektan
II.
a) Tudatregény
b) A keletkezés körülményei
c) A cselekmény és a szerkesztés
d) Motívumok
III. Összegzés
Németh
László 20. századi irodalmunk egyik legnagyobb hatású alkotója, a népi írók
mozgalmának egyik eszmei szervezője volt. Regényeiben arra próbált
figyelmeztetni, hogy ha a paraszti gondolkodásmód nem változik meg, akkor a
falusi élet sem fog változni. Műveiben nem a gazdasági, hanem a lelki
problémákra helyezi a hangsúlyt.
A
20. századi új lélektan hatására születetett modern próza az időtől többnyire
független alkati tulajdonságok vagy lelki összetevők belső drámájára hívja fel
a figyelmet. A modern lélektan lélekállapotot, lélekvergődést mutat be: a
szenvedő ember lelke a magánytól a magányba tart. Ilyen a sorsa Kurátor
Zsófinak is Németh László Gyász című
regényében. A regény elején és végén ugyanaz a lélekállapot figyelhető meg.
A
20. századi modern regény nem magyaráz, nem bizonyít, csak a leíráson át
kérdez. Csakis az egyéniségen átszűrt, intellektuálisan értékelt valóságot
ábrázolja. Az emberi belső: a lélek, a tudat, a szellem, a szubjektum
önértékelésébe merül. Németh László a lélekállapot és a szellemi probléma
összefonódásából teremtette meg a modern gondolati regényt.
Mint
valamennyi regényében, itt is saját magát, saját etikai-erkölcsi magatartását
vetíti ki az író. A Gyászban az emberi rossztól való irtózását, a bezárkózás
igényét írja meg.
Az
író ezt a művet maga is tudatregénynek nevezi. Valóban, minden a hősnő tudatán
átszűrve jut el az olvasóig: férjének halála után néhány hónappal kezdődik a
regény ideje, de Zsófi a megelőző időket is felidézi emlékezetében. Majd az
anyósával való „háborúskodás”, elköltözése, kisfiának megbetegedése és halála,
a Sanyika halálát követő időszak elbeszélése következik.
A
Gyász keletkezésének közvetlen indítéka az író lányának elvesztésén érzett
mélységes fájdalma. A regény az 1930-as évek elején keletkezett, de csak 1935
karácsonyán jelent meg. A művet joggal nevezték méltatói a magyar regényírás
nagy teljesítményének. Újdonsága abban rejlik, hogy Móricz Zsigmond nagy
parasztregényei mellett is újat tudott mondani a magyar falu életéről és a
magyar paraszt szemléletéről. Valójában e művében is az erkölcsi szándék és
annak megvalósulása az izgalmas: a regény nőalakjának sorsával azt példázza az
író, hogy a bezárkózás, az önzés, a konvenciókra hagyatkozás, az azokra való
kizárólagos figyelem tönkreteszi az ember életét.
A
három év alatt lejátszódó esemény egy-egy évszak keretében jelenik meg. A
szerző így kívánja hangsúlyozni, hogy a természet törvényei az ember sorsát
írja körül. Zsófi tragédiája télen kezdődik, és télen jut végpontjához. Az
évszakok változásai változást hoznak életébe. A tél, mint minden írónál és
költőnél, Németh művében is az elmúlást jelenti. Zsófi férjét egy februári
körvadászaton lövik agyon, Sanyika, a gyermeke a következő év telén hal meg,
Zsófi gyászba dermedése pedig a rákövetkező télen válik véglegessé.
Az
évszakváltozásokkal azt érzékelteti az író, hogy a téli tragédiák után mindig
megvolt a lehetősége Zsófinak arra, hogy tavasszal újra „kiviruljon”, hiszen a
csendőrőrmester (férje halála után) és Kiszela Imre (fia halála után)
bizakodóan mosolyog rá. Zsófi szabad akaratát azonban a falu „szája” mindig
befolyásolta. Még mielőtt megingott volna, határozottan visszalépett. Sorsa
eleve elrendelt tragikus sors. Ezért vált ki részvétet is az olvasóból.
A
regény cselekménye drámaian sűrített Kurátor Zsófi fiatalon veszítette el
férjét. A haláleset nem töri össze, igazi nagy fájdalmat nem érez, de szigorúan
betartja a gyász szokásait. Hogy a büszkeségét sértő pletykákat elhallgattassa,
elköltözik anyósától, és egy idősebb özvegyasszonyt vesz magához lakónak.
Érzékenységtől szenvedő büszkesége legyőzi élni akaró ösztöneit, egyre jobban
bezárkózik gyászába, a világ számára egyre idegenebb lesz, fokozatosan
elhidegül az emberektől, szüleitől, testvéreitől, még gyermekétől is. Kisfia
halála után a gőgös gyász lesz élete értelme, dermesztő magánya kizárja a
világból, a falu közösségéből.
Zsófi
haragban áll az egész világgal, de önmagával is. Belülről háborog, de kifelé
csendes alázattal törődik bele sorsába.
A
szóbeszéd, a pletyka fontos szerepet játszik a műben, hiszen ez a mozgatórugója
a főszereplő tudatában és tudatalattijában zajló eseményeknek. A falusiak
életét szigorú törvények szabályozzák. Aki ezen a törvények ellen vét, azt
szájára veszi a falu, kiközösítik. Ezek a törvények régen összetartották a közösséget,
de a modern faluban gátat szabnak a fejlődésnek. A pletyka olyan szerepet tölt
be a Gyászban, mint a hírnök a görög tragédiákban: a színen kívüli eseményekről,
cselekményről kapunk hírt általa. A regényben Zsófi tudata ezt a drámai
színpad, a színen túli eseményekből is a tudatiak a fontosak. Zsófi igazi, a
görög tragédiákhoz hasonló hős, aki emelt fővel viseli el a rá mért csapást: a
kettős gyászt. Létének értelmét nem önmagában, hanem egy ideában találja meg: a
sírig tartó gyászban. Egy szegény árva özvegynek erkölcsösnek tűnni egy kisebb
közösség vizslató szemei előtt – különösen pletykás falusi asszonyok között –
nehéz dolog. Ennek ellenére Zsófi igyekszik megfelelni az elvárásoknak. Erejét,
tartását a büszkeség táplálja, amely „inkább retteg a balhelyzet szégyenétől,
mint a bűn súlyától”. Nem bírná elviselni, ha a falu a „szájára venné”. Zsófi
ezért nem az élet adta lehetőségekhez tartja m agát, hanem a „falu erkölcsi
normájához”.
Zsófinál
az élet örömeiről való lemondás, a „tisztító bánat” a gyász: igazi erkölcsi
érték. Zsófi még csak nem is mímeli a vallásosságot. Nála a falu által
rákényszerített szerepjátszás inkább a „szűzi” özvegység elviselésében merül
ki. Még nagyobb ünnepekkor sem megy el a templomba, és nem azért lesz
temetőjáró, mert vallásos, nála ez inkább sak egyfajta „életpótlék”. Jellemző
példa erre a Gyász azon részlete, amikor az apja húsvéti istentisztelet előtt
betér hozzá. Ekkor apjának igen őszintén nyilatkozik arról, hogy a sors
csapásait Isten büntetésének fogja fel. „Nekem nincs mit kérni a Jóistentől –
felelte Zsófi félig epésen, félig mosolyogva. – Meg ha volna is, hiába kérném.”
A
falu szinte visszariad tőle, pedig Zsófi eleget tett a közösség képmutató
erkölcsi követelményének. Még csak alig több, mint húszéves, de már élő halott,
pedig nemrég szép fiatalasszony volt.
Zsófi
életében az özvegység állapota elsősorban külsőségekben és a halott férj
állandó emlegetésében, sőt bálványozásában nyilvánul meg. Zsófi szigorúan
elzárkózik a boldogságtól, külső megjelenésében a gyász a fekete ruha állandó
hordásából látszik. Németh László ezt mondja róla: „Zsófin megint feketébb lett
a ruha”, de a gyász külső jegyei mögött lelkében a büszkeség a mérvadó: fejét
leszegi, „s száraz hangjába gonosz gúny vegyül”, ha szóba elegyedik valakivel.
Kurátor
Zsófi azzal válik eltorzult emberré, hogy maradéktalanul betartja a falu
megmerevedett szokásrendjét: az özvegytől elvárt magatartástörvényeket.
Odafigyel a pletykára, sőt arra daccal, dölyffel válaszol. De a falubeliek is
megzavarodnak, amikor az jelenik meg előttük, amit ők maguk „nemesnek”
tartanak. szánalommal tekintenek a fiatalasszonyra.
Zsófi
sem hibátlan jellem. Az úri világra ő is irigy sóvárgással tekint. Elhunyt
férje is azért tetszett neki, mert kihúzta magát a paraszti munka igájából,
pénztárnokságot vállalt, vadászott, a faluban urizált. Zsófi is éppúgy
megszólja az embereket, gyűlölködik, féltékenykedik, mint a többi falubeli.
Mégis kiemelkedik a többiek közül. Emberi nagysága abban rejlik, hogy nem
tudott megalkudni. Mindvégig önmaga maradt, és ennek következményeit
méltósággal viselte el. Az életben örömöt nem talált, cselekvésképtelen
mozdulatlanságba dermedt: „legjobb, ha alszik az ember” – mondta.
A
regény igazi cselekménye a belső lelki történés.
Zsófi
életből való kiszorulása akkor kezdődik, mikor anyósa a „juss” miatt
megpróbálja kisebbik legényfiával összeházasítani. Zsófi ezután elhagyja anyósa
házát, és egy hozzáillő férj helyett Kiszelánét fogadja magához. Kiszeláné
szeretne bekerülni a jómódú parasztcsaládba, és ezt fia megházasítása révén
akarja elérni. A két asszony kapcsolata gyűlöletté fajul, Zsófi idegensége
pedig tovább mélyül. Lelke e4gyre jobban bezárkózik. Mindenkit vádol,
mindenkivel haragban van. Az életben egyre kevesebb örömöt talál, még gyermekével
is türelmetlen, elhanyagolja, de ugyanakkor irigyli az anyai ösztönt a
szerencsétlen púpos szomszédlánytól. Haldokló gyermekét utolsó éjszakáján
elutasítja magától már undorodott a félig halott kis testtől. Kisfia halála
mégis mélyen megrázza. Gyermeke elvesztése után elfojtott ösztönével még egy
kacér mozdulatot tesz Kiszeláné fia felé, sőt álmodik is róla. Pánikszerű
ébredése a rémület, a szégyen, a bűntudat érzését kelti benne. Létének értelmét
nem önmagában, hanem egy ideában látja, s ez Zsófi számára nem más, mint a
gyász.
Ezeknek
a lelki folyamatoknak a bemutatásával az író nem ítél, hanem vall: az érzelmek
és ösztönök titokzatosságáról, melyeket a konvenciók elfednek.
Az
író tudatregénynek nevezte művét, mert az olvasónak „a főhős lelkéből kell nézni
a világot”. Zsófi belső világa monológjai révén jut kifejezésre, hiszen mindent
az ő tudatán át látunk.
A
művet zárt szerkezet jellemzi. A felépítése koncentrikus is: a középpontban a
főhős áll, de lineáris is: hiszen minden fejezet a végzete felé haladó Zsófi
lelki folyamatának egy-egy fokozata. Az elsőben férje, a másodikban kisfia
halála, a harmadikban pedig saját maga válik élő halottá, s lemond minden
életlehetőségéről.
Az
„önelemző” ábrázolás, a szellemi problematika és a lélektaniság összekapcsolódása
a regényíró Németh László korszakos érdeme a magyar próza fejlődésében. Művei
igazolják: az igazi műalkotásnak csúcsa van. A Gyász című regényében is hármas
fokozat érzékeltetésén keresztül mutatja be az író a főhős sorsának alakulását.
Kurátor Zsófi lelkének bezárulását, „szoborrá” merevedését, eszmébe kövülését
„piramis”-szerűen építi fel. Németh László regénye azt példázza, hogy valamit
túlzásba viszünk, még akkor is, ha az jó vagy erkölcsös, akkor az pontosan az
ellenkező hatást váltja ki az emberekből.
VARGA
ZSUZSANNA
Forrás: Varga Zsuzsanna:
Házi dolgozatok könyve 4. – A 20. század irodalmából – Szerkesztette: Maczák
Edit - ITEM Könyvkiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése