2014. márc. 21.

Bertolt Brecht: Kurázsi mama és gyermekei

Forrás: www.zum.de

I.
a)      Brecht színháza
b)      A dráma megújítója
II.
a)      A dráma születése
b)      Téma
c)      Alapkérdés
d)      Kurázsi mama
e)      Gyermekei
f)       Üzenet
III.    Összegzés

A 20. század drámairodalmának egyik első nagy gondolkodója és gondolkodtatója Bertolt Brecht, aki az epikus színház legnagyobb alkotójaként vált világhírűvé. Kanyargós, sok buktató rejtő úton jutott el az újrealizmusig. Alkotói útjának ellentmondásait két tényező magyarázza: részben Brecht sajátos, az igazságoknak „végére járó” egyénisége, másrészt a kor bonyolultsága. Műveiben naturalista és expresszionista jegyekkel intellektuális drámát alkotott. Hűvös, mérlegelő, olykor egyenesen kiábrándult és cinizmusra hajló az intellektusa. Epikus színházában azt tűzte ki célul, hogy a  néző ne élje bele magát a történetbe, hanem érezze, hogy az ő okulására adnak elő valamit. Így akart művével gondolkodásra ösztönözni, melyet „elidegenítő” effektusokkal ért el.

Brecht a dráma megújítója. Minden új, modern színpadi törekvés az ő kezdeményezésére vezethető vissza. Életműve ugyanakkor összegzi, magába olvasztja az előző korok számos kulturális örökségét. Ő is szívesen használ ismert témákat, a világirodalom közkedvelt motívumait. Nagy drámaíró elődeihez hasonlóan azonban saját művészi szándékainak megfelelően gyökeresen átformálja ezeket, s eredeti tanulságaikat valósággal „megfordítja”. Az író az új tartalomnak megfelelően az ábrázolás módszereit is merészen átalakítja. Összeolvasztja a különféle műfajokat, így a klasszikus értelemben vett színdarabból, az operából és a népi énekekből – „song”-okból formál újfajta drámát. A drámához lírai és epikai elemeket kever, sőt újításának lényegét éppen az epikus színház címszóval jelöli. A modern polgári dramaturgia hagyományait felszámolja. Ezt szolgálják az elidegenítési effektusok: a dráma nem zárt egység; a cselekményt songok tagolják; narrátort szerepeltet; nem különül el a színpad és a nézőtér; kritikai magatartáson alapuló színészi játékot alkalmaz; fény- és hangeffektusok teszik szemléletessé a játékot.


Az 190-as években Brecht világnézetében éles fordulat jelentkezik, mely művészetére is erős kihatással van. A Koldusoperával nemzetközileg is nagy visszhangot kelt. Anarchista lázadóból marxistává lett, világnézeti felfogásának változása során azonban rá kellett jönnie, hogy a marxizmus az egyéniség feladását követeli meg a tömegmozgalmakban, az osztályharc törvényei pedig nem egyeztethetők össze a humanizmussal. Ezekben az években kezdett elterjedni a kommunista pártokban a dogmatikus szemlélet. Brecht emigrációba kényszerült.

Az emigráció keserű évei, a fasizmus előretörése és a kommunista pártok fasisztaellenes összefogását hirdető politikája segíti Brechtet, hogy az egész emberiség és a humánum nevében tiltakozzék a kialakulóban lévő háború ellen. Legérettebb művei pályája harmadik szakaszában, az emigrációban születtek. A fasizmus elleni harc egyik legsikerültebb dámája a Kurázsi mama és gyermekei, amelyben a mindennapi élet apró eseményeivel találkozhatunk hasonlóan egész Európát megrázó, pusztító öldöklés volt a 17. században, és a dráma megírásának idejében is kínzóan aktuális eseménynek minősült. Ráadásul mindkélt esetben meghatározóan negatív a német birodalom szerepe. Brecht művének ugyanakkor példázatos-szimbolikus jelentése is van: nem egyes háborúk, hanem általában a háború emberiségellenes volta ellen emeli fel a szavát.

Művének témáját Grimmelshausen 17. századi regényéből vette. Brecht nem vét a történeti hűség ellen, a harmincéves háborút részleteiben is pontosan festi, a szereplők beszéde stilizáltan régies, mégis érezzük, hogy itt a küszöbön álló második világháborúról is szó van.

Az epikus szerkezetű dráma 12 év eseményeit tárja elénk 12 jelenetben, ahol Brecht elénk rajzolja a háború világát, ebbe átlagembereket helyez el, ahol különböző magatartási helyzetekben a szereplők viselkedésén keresztül vezeti rá az olvasót az emberek jellemére.

A mű alapkérdése az, hogy hogyan éljen az ember egy olyan világban, amelyben csak mások rovására boldogulhat, ha pedig jó és becsületes, akkor meghal.

A dráma központi alakja Fierling Anna markotányosnő, akit az emberek csak Kurázsi mama néven ismernek. Kurázsi mama tudja, hogy a véget nem érő harcok alatt is élni kell, gyerekeit el kell tartania, ezért a háború szolgálatában áll, ami őt is egyre embertelenebbé teszi. Szinte megszállottan folytatja az üzletelést, ez válik életcéljává. Egész életvitelét, magatartását az alkalmazkodás szabja meg. Életelvét a Nagy Kapituláció dalában fogalmazza meg: aki boldogulni akar, annak „nyelni kell”. Sokat tud a háborúról, de a legfontosabbat mégsem: az embertelenséget nem lehet büntetlenül szolgálni. A szeretettel ellentétben, benne mindig a kalmárszellem győzedelmeskedik. Az őrmester szavai szerint Kurázsi „A háborút megfeji, hát adózzék is neki.” És adózik is, mégpedig nagyon keményen: elveszti mindhárom gyermekét. Kurázsi mama azonban még szenvedéseiből sem tanul, gyermekei halála után újra befogja magát kocsijába, és ismételten nekivág a kalmárkodásnak.

Kurázsi mama szegény kisember, aki hiába bátor, vakmerő, a háború csak vereséget jelenthet személye, családja, vagyoni állapota számára. Sokszor úgy látszik, hogy szívtelen, rideg teremtés, ilyen magatartásra azonban az élet, a háború hullámzása kényszeríti. Az őt ért tragédiák sokat nem változtatnak személyiségén, sorsa azonban egyre reményvesztettebbé válik, s ezt ő is átérzi. Gyermekeit sorra úgy veszti el, hogy éppen fontos üzleti ügyek miatt nincs jelen, illetve nincs módja az üzletét felszámolni. El kell idegenednie a természetes anya-, asszony-, kereskedő-szerepektől a háború miatt.

Kurázsi mama alakja azonban mégsem ilyen egyszerű. Nem tudjuk egyértelműen elítélni hibáiért, mert látjuk, hogy egy elvadult világ áldozata. Látjuk benne a gyermekeit reménytelenül védő anyát, az emberséges életre vágyó nőt, de a kiszolgáltatott, szánalomra méltó embert is. Értékeljük hihetetlen élniakarását, elpusztíthatatlanságát, a nehézségeken úrrá lévő okosságát, de látjuk életvitelének csődjét is: a háború eszközévé alakul. Alakja így válik tragikusan groteszkké: egyszerre nagy és kicsinyes, szánnivaló és nevetséges, okos és korlátolt.

Brecht művében a kiszolgáltatott emberről alkot képet, s önmagunkkal való szembenézésre is ösztönöz: nem vagyunk-e mi is befogva Kurázsi mama kocsija elé?

Kurázsi mama megalkuvó magatartásának ellenpólusa Kattrin hősiessége. A lány némasága sokat elárul az írónak a pozitív értékekről vallott felfogásáról. Kattrin kifejező gesztusai és az eseményekre való reagálásai sokat mondanak a háború borzalmáról. Ő a brechti humánum példája.

Brecht szokatlan együttérzéssel rajzolja meg Kattrin alakját. Benne még él az anyjából kiveszett emberség, jó és szelíd, békéről és esküvőről álmodozik, mindennél jobban szereti a gyerekeket. Félelmetes és jelképes erejű fogás, hogy a beszédre épített színpadon éppen Kattrin, a humánum megtestesítője néma. Annál hangosabban ver visszhangot a néző fülében és lelkében a darabot befejező dobolás, amely önfeláldozó, halálos és messzehangzó tiltakozás a gyermekeket gyilkoló embertelen háború ellen. Nem véletlen, hogy Brecht ragaszkodott ahhoz, hogy a Kurázsi mamát alakító szereplő földig hajoljon Kattrin holtteste előtt. Amikor ez az esküvőről és békéről álmodozó lány megtudja, hogy a katonák meg akarják támadni a várost, ahol gyerekek is vannak, felmászik a tetőre, és egyre erősebben és elszántabban dobol. Végül lelövik, de a város ekkorra már megmenekült. A dráma tetőpontja, ez a katarzis hatású jelenet, mégis iróniával folytatódik: a város megmenekülését ágyúdörgés jelzi. A háborús öldöklésnek nincs vége, a lány áldozata hiábavaló volt.

Eilif ellentéte Kattrinnak: gátlástalan, erőszakos, de „hős”, mert öl és rabol. Végül saját jelleme okozza vesztét, mert nem tud alkalmazkodni a körülményekhez. Nem érti, hogy amit a háborúban meg lehet tenni, az a béke idején büntetendő. Eilif igazi zsoldossá válik, s csak akkor maradhatna életben, ha figyelembe venné a békét.

A kisebbik fiú, Stüsszi tisztességes, viszont túlságosan is együgyű, nem életrevaló, még fogsága idején is jóhiszeműen rejtegeti a zsoldpénzt. A vereség után is szeretné megmenteni a pénzesládát, és a gyanús viselkedése miatt felismerik, de ő nem vall. Becsületességének válik áldozatává. Anyja talán megmenthetné, ha eladná minden vagyonát, de erre nem képes Kurázsi mama, s mire meggondolja magát, már késő: Stüsszi halott, és Kurázsi mama még azt is kénytelen letagadni, hogy ismeri a halottat.

Mindkét fiú naiv, egyikük sem tanult meg alkalmazkodni a körülményekhez, nincs realitásérzésük, nem látják, hogy ami az egyik helyzetben erény, az a másikban bűn.

A háború látszólag vallási okokból folyik, igazi célja azonban a harácsolás és a hódítás. Erről szól többek között a tábori pap és a szakács groteszk iróniával megalkotott párbeszéde. A tábori pap nehéz időszakban dolgozik együtt Kurázsi mamával, igaz, ugyancsak kritikus helyzetben hagyja ott. Ő fejti ki, hogy a háború legfeljebb szünetel, de nem ér véget.

A szakács kínálja fel Kurázsi mamának a békés civil életbe való visszatérés lehetőségét, de olyan áron, hogy hagyja magára a kocsival Kattrint. Nem embertelenségből mondja ezt, hanem azért, mert az Utrechtben megöröklött kicsi kocsmából hárman már nem tudnának megélni. Az asszony viszont tudja, ha lányát magára hagyja, az elpusztul, inkább ő hagyja ott a szakácsot.

Különös ellentmondások rejlenek a drámában – úgy, mint az életben. A dráma a családi élet és az üzleti szempontok feloldhatatlan ütközéseit mutatja. Egymás ellentéte anya és lánya, Eilif és Stüsszi, a siker és a kudarc, a küzdelem és a behódolás, az életben maradás és az erkölcs erénye, a némaság és a kiáltás (Kattrin dobolása), az emberi elesettség és a hőssé válás.

Brecht dámája több szempontból is ellentéte a klasszikus tragédiának. Míg az utóbbiban a hős lázad környezete ellen, és valami nagy tettet hajt végre, ami kihat egy egész közösség életére, addig a brechti drámát az apró tettek sorozata jellemzi, melyben a főszereplő bukását éppen az okozza, hogy belenyugszik sorsának változtathatatlanságába. Brecht drámái művészetfelfogását tükrözik: az író hisz a művészet aktivizáló szerepében.

VARGA ZSUZSANNA


Forrás: Varga Zsuzsanna: Házi dolgozatok könyve 4. – A 20. század irodalmából – Szerkesztette: Maczák Edit - ITEM Könyvkiadó

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése