I. Hemingway
II.
a) A mű cselekménye
b) Santiago
c) Manolin
d) Ember és természet
e) Mese és valóság
III. Összegzés
Ernest
Hemingway nagyon tanulságos és kalandos ifjúkor után igen hamar közkedvelt
íróvá vált. Irodalmi munkásságát az amerikai és az európai kultúra ötvözetével
tette nagyon értékessé és gazdaggá. Tárgyias prózájában mellőzte az
intellektualitást, és elsősorban a cselekvéssel és az egyszerű nyelven alapuló
párbeszéddel jellemez és közvetít. Férfias világot ábrázol, amelyben
meghatározó az erkölcsi és a fizikai helytállás.
Hemingway
a spanyol polgárháborúban fegyverrel a kezében harcolt, s az Akiért a harang
szól című regényében örök értékű emléket állít a spanyol partizánoknak, az
egyszerű, hétköznapi embereknek.
Regényeinek
hőse mindig a bátor ember, aki az ügyért – amelyre életét tette – elszánt
hősiességgel harcol, s ha kell, ugyanilyen hősiességgel áldozza fel érte azt.
Hemingway varázsos, az élőbeszédre emlékeztető stílusa drámai feszültséget
teremt regényeiben és novelláiban, ami az olvasót nemcsak lenyűgözi, hanem
magával is ragadja.
Santiago,
a kubai halász az életbe belefáradt, megöregedett ember, a 20. század
irodalmának igazi hőse ő: az egyszerű ember. Az öreg halász már nagyon hosszú
ideje nem fogott halat. Tanítványa is elhagyta. De ő 84 napi eredménytelen
halászat után újra tengerre száll, s valóban sikerül elfognia a nagy halat. Ez
a nap élete legküzdelmesebb napja. Kifogja élete leghatalmasabb halát, amelyről
mindig is álmodott, s kétnapos küzdelem után mégis elveszíti. A hazaúton a
cápák – bár ellenük is hősiesen küzd – felfalják a zsákmányt, csak a csontvázat
húzza ki a partra.
Eposzi
szépségű, ahogyan ez az idős ember megküzd ellenfelével, s ellenfele
ellenfelével is, s legyőzi már-már emberfeletti kimerültségét is. Egy
pillanatra sem jut eszébe, hogy feladja küzdelmét. Gondolatban és hangos
szóval, emelt hangon és a legnyugodtabb fohászkodással biztatja önmagát, s még
arra is van ereje, hogy a nagy halért harcoljon a cápák ellen. Santiago
kitartó, s végül az életerős férfiakat is próbára tevő helyzetben helytáll, mindvégig küzd, megöli a hatalmas
halat, de a cápák iszonyatos túlerejével nem tud megbirkózni. Ő vereségnek érzi
a történteket, küzdelme a természet erőivel látszólag sikertelen, hiszen csak a
nagy hal csont vázát vontatja a partra, maga pedig halálosan kimerülten tér meg
kunyhójába, ahol magányosan, szegényen él, s arcra bukva alszik, s közben
oroszlánokról álmodik.
Veresége
azonban csak látszólagos: a tanítványa és a többi halász csodálják. Csodálják a
nagy halat, amit csak elképzelni tudnak, hogy milyen lehetett. Tanítványa
szüleivel dacolva úgy dönt, hogy visszatér hozzá, hiszen még nagyon sokat kell
tanulnia tőle.
Manolin,
az öreg tanítványa, 40 nap sikertelen halászat után szülei parancsára másik
halászhoz szegődött. Szívesen maradt volna még Santiago mellett, hiszen
tisztelte az öreg halászt, felnézett rá, érdekes történeteit szívesen hallgatta
halászat közben is. Érezte, hogy az öreg nemcsak a halászat mesterségére akarja
őt megtanítani, hanem az életre is. Szájtátva hallgatta az öreg ifjúkori élményeit,
de bütykös kezét is fürkészve figyelte, hiszen azokat a fogásokat, amit egy
halásznak tudnia kell, azt Santiago nagyon tudta. Nemcsak a kezében volt ez a
mesterség, hanem a szívében, a lelkében.
Santiago
az „ellenséges” természeti erők ellen küzd, azonban tudja, hogy ez az
„ellenség” egyúttal az ember környezetét alkotja, számára a családot, hiszen
hosszú évek óta együtt él az óceán miden élőlényével. Úgy ismeri a tenger
élővilágát, ahogy más a családját sem. Tudja, ki kivel él, ki ki ellen küzd,
ismeri szokásaikat, mozgásukat. Számtalan szépség és öröm forrását nyújtotta
már neki a „nagy víz”, de ugyanakkor tiszteletben tartja a természet erőit,
mert tudja, hogy a tenger hullámai kiszámíthatatlanok, és a víz élővilága is
kiismerhetetlen; a szél, a felhők és a nap sugára sok-sok meglepetést tartogat
még az ember számára.
Az
ember és a természet kapcsolatának dialektikáját érezteti meg zseniálisan
Hemingway a tenger életének feledhetetlen ábrázolásával és azzal a finom
megfigyeléssel, ahogyan Santiago gondolatait és cselekedeteit közvetíti.
Az
öreg halász nem gyűlöli, hanem egyenesen szereti, tiszteli a nagy halat: „Ide
figyelj, te nagy hal – mondta. Szeretlek, tisztellek, becsüllek. De megöllek
még ma, mielőtt leszáll a nap.”
S
valóban, ebben az emberfeletti küzdelemben ő győzedelmeskedik, mert
bebizonyította – önmagának is és környezetének is -, hogy öreg, megfáradt ember
létére, az akaraterejében bízva kihúzta a partra a „zsákmányt”. Igaz, hogy
közben a cápák – a természet törvényeinél fogva – falták fel a nagy hal húsát,
de a vázat, mely bizonyítja a hozzá értő szemeknek, hogy mekkora küzdelem
kellett ahhoz, hogy ezt a 18 láb hosszú 5 mázsás halat az öreg kifogja, s
mekkora küzdelem kellett ahhoz is, hogy a cápahaddal szembeszállva hazajusson
épségben.
Olyan
ez a történet, mint egy mai modern, „igaz” mese, hiszen ha végiggondoljuk, az
író mesteri módon szövi a mese valamennyi szálát ennek az egyszerű embernek a
természettel folytatott küzdelmébe.
Már
maga a történek is a valóság és a fantázia között lebeg. Valós a balszerencse
és a jószerencse; a hatalmas hal; a szegény öregember; az emberfeletti küzdelem
a jó és a rossz között: küzdelem a marlinért, és a marlin megmentéséért a
ragadozó cápák ellen, ahol az erő, az ész, a furfang és egy csodás kis
szereplő, a fregattmadár segít a főhősön. Mindez három nap és három éjjel
játszódik le, és az öreg halász a csodával határos módon hazatér. Igaz, hogy
közben iszonyú próbát áll ki, de megvalósítja élete álmát: kifogja a „nagy
halat”. Közben a gonoszok is elnyerik méltó büntetésüket, hiszen a ragadozó
cápákat az öreg halász megöli, s bizonyos értelemben őt is bünteti a sors,
hiszen a marlinnak csak a csontvázát sikerül hazavinnie. Az „ellenségből” méltó
társ lesz, s az öreg halász hősiességét, kitartását bizonyítva horgonyoz le a
kis kikötőben: a csónak oldalán a hal csontvázával. Minden küzdelemben az
erősebb, az ügyesebb, a bátrabb tud győzedelmeskedni, erejénél és tudatánál
fogva.
Santiago
nem kalandból öl, nem az ölés öröméért, nem élete megmentéséért – bár néha ez
is érződik, nem a halál leküzdésének vágyából. Azért öl, mert az a dolga,
hivatása; közben sajnálja is a gyönyörű marlint, testvérének érzi, akárcsak a
tengert, a napot, a csillagokat, a madarakat és delfineket. Élet és halál, élet
vagy halál: ezek a filozófiai kérdések vetődnek fel az öregember fejében, aki
ugyan iskolázatlan, és az újságokból is csak a baseball-híreket olvassa, de
ösztönéből fakadóan és helyzetéből adódóan felvetődik benne a kérdés. Santiago
érzi maga körül a leselkedő halált, de inkább a halálon inneni, még őrá váró
dolgok foglalkoztatják.
Monológjai
csodálatos egyszerűséggel fogalmazzák meg a dolgokat: „De hát az ember nem arra
született, hogy legyőzzék. Az embert el lehet pusztítani, de legyőzni nem
lehet.” – mondja.
Kevés
felemelőbb igazságot mondtak még ki az emberről.
A
regény az emberi bátorság, a helytállás és az akaraterő himnusza.
Az
író reprezentatív művét, Az öreg halász és a tengert 1954-ben Nobel-díjjal
tüntették ki. Ebben a regényében benne van író egész élettapasztalata,
mérhetetlen humánuma és bölcsessége.
VARGA
ZSUZSANNA
Forrás: Varga Zsuzsanna:
Házi dolgozatok könyve 4. – A 20. század irodalmából – Szerkesztette: Maczák
Edit - ITEM Könyvkiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése