2014. márc. 21.

A szabadság és a kiszolgáltatottság érzésének bemutatása mai magyar művekben



I.       A fogalmak értelmezése
II.
a)      Örkény István
b)      Déry Tibor
c)      Tamási Áron
d)      Németh László
III.    Összegzés

A szabadság érzése mindenkor és mindenki számára a legfontosabb érzés az életében. Valakit korlátozni vagy megfosztani ettől az alapvető jogtól és érzéstől az ember kiszolgáltatottságához, megalázásához, fenyegetettségéhez vezet. Kaotikus, harcokkal teli korunkban a szabadság érzése a legfontosabb emberi értékekké vált, hiszen csak békében, nyugalomban lehet harmonikus életet élni, alkotni, a jobbat, a szebbet akarni.

A 20. századi magyar irodalom nagyon gazdag és sokszínű. Több író és költő tűnt ki azzal, hogy éppen a veszélyeztetett szabadságot – hazája, népe, saját maga boldogulása érdekében –próbálta óvni, s ezáltal vált kiszolgáltatottá, megalázottá. Az irodalmat a különböző történelmi korszakok is befolyásolták, hiszen eben az évszázadban rengeteg történelmi esemény zúgott végig nemcsak Magyarországon, hanem az egész világon. Magyarország jelentős területeket vesztett el. Ezzel együtt pedig jelentős irodalmi központú városokat is. Az első világháború katonai és politikai veszteségei után a második világháborúban az erkölcsi alulmaradást is át kellett élnünk.

A második világháború után az emberek életmódját a nélkülözés, a munkanélküliség jellemezte. Szükség volt egy olyan vezetésre, amely javított az életkörülményeken, a szociális problémákon. Magyarországot a terror, a diktatúra légkörében építtették újjá, ezzel is kiszolgáltatottá téve az embereket. Ennek az időszaknak a nyomai lelhetők fel az akkoriban keletkezett magyar művekben.

ÖRKÉNY ISTVÁN 


Tóték című drámája, illetve kisregénye még a háború idejében játszódik. Miről szól ez a kisregény? A hatalom által történő kiszolgáltatottságról és áldozatainak viszonyáról. A történet két hetes időtartamot ölel fel, amely alatt egy személyiség eldeformálása, és ennek következtében egy család életének teljes tragédiája következik be. Az olvasó elgondolkodhat, hogy tömegek milyen buzgalommal szolgálják ki a történelem agresszív erőit, vállalják a megaláztatások sorozatát, s mindezt hiába.

Ezután jött 1956 és a Rákosi-korszak. Megkezdődik a terror, emberek tömegeit vádolják és tartóztatják le ok nélkül. E bebörtönzések áldozata lesz DÉRY TIBOR 


is, aki a Rákosi-rendszer írói ellenzékének vezéralakja. Déry az, aki meggyűlöli a hatalom hazugságait, szembefordul osztályával, környezetével, és a szenvedőkhöz csatlakozik. Az ő sorsát is meghatározza a lelkiismeret lázadása. Nézetéért és azok kinyilatkoztatásáért őt is börtönbe zárják, megfosztják szabadságától, megalázzák, s a kiszolgáltatottak keserű életét kell élnie. Dérynek nemcsak a világgal kellett küzdenie, hanem önmagával is. Műveiben nemcsak a rendszer törvénytelenségeit leplezi le, hanem azt a belső emberi vívódást is, amin ekkor emberek százai estek át.

Déry sokféle területen újat alkotott, ezek középpontjában mégis a regény áll. Regényei az író szemléleti váltását bizonyítják. Míg korábban írt műveiben a fejlődés tudata, a társadalom előrehaladásának bizakodása nyilvánul meg, később azt az anarchia, a zsarnokság foglalja el. Az 1955-ben írt Niki szinte válasz az 1948-ban írt Feleletre, hiszen a mérnök sorsa ott kezdődik, ahol a Felelet hősének sorsa befejeződött volna. 1948-ra azonban 1949, a tragikus torzulások éve következett, s ez hiteltelenné tette a történelmi optimizmust.

A Niki című kisregénye címében és alcímében egy kutyatörténetet ígér. Első ránézésre még gyermekregénynek is hinnénk, de a mottó előre jelzi, hogy ez a kisregény példázatos lesz, a kutya sorsa is a politikai változásokra, s így az emberre utal. Az emberre, aki ki van szolgáltatva a politikusok taktikázásának: Rákosinak 1956 nyarán a szovjetek parancsára vissza kellett vonulnia. A tragikus történelmi korszakot s annak bűneit objektív, higgadt előadásmód közvetíti, az irónia fejezi ki egyértelműen a szerző értékítéletét.

Déry Tibornak ez a kisregénye egy igen sajátos nézőpontból mutatja be Magyarország történelmének egyik legfeketébb időszakát, a „törvénytelen szocializmus” embertelenségét, az ötvenes éveket. A regény „hőse” és címszereplője egy kutya, az ő sorsán keresztül, szorosan csak a kutya életének és halálának bemutatásával sikerül az írónak ezt a sötét korszakot jellemeznie.

Niki, mikor megismerkedik gazdáival, az Ancsa családdal, nagyon boldog kiskutya. Úgy érzi ez az, amire mindig vágyott, megtalálta az igazi boldogságot. Az író emberi érzésekkel ruházza fel ezt a kis állatot. A mű fő gondolata a szabadság és ennek hiánya. Az Ancsa család teljese mértékű családtagja lesz a kiskutya. Majd egy hirtelen fordulat következik, hiszen elköltöznek a fővárosba, ahol Niki teljesen bezárva érzi magát, de ugyanúgy az Ancsa család is, hiszen a férjet egyik napról a másikra egy egészen más munkakörbe helyezik, majd pedig bebörtönzik. Ekkor következnek Niki és Ancsáné megpróbáltatásai, ami az idő múlásával egyre nehezebb lesz mindkettőjüknek. Niki próbálja tartani az életet az asszonyban, de végül teljesen hiába, hiszen Niki is feladja. Ancsánénak és Nikinek is nagyon hiányzik a gazda, a férj. Az emberek, azaz a tömeg, kétszer kap szerepet a műben és teljesen ellentétesen, hiszen amikor Ancsáné férje fogságba kerül, az emberek elkerülik, óvakodnak tőle, mintha valami betegségben szenvedne. Egyedül apósa, férje barátja és a társbérlő próbálnak neki segíteni. Ez a szolidaritás segít az asszonynak abban, hogy el tudja viselni sorsát. Ekkor tapasztalja meg azt az ösztönös humanizmust, amely a maga lehetőségei szerint szembeszegül az intézményesített embertelenséggel. De Ancsáné tudja, hogy nem támaszkodhat mindig ezekre az emberekre, hiszen mindenkinek megvolt a saját gondja.

A városban az emberek élnek, teljesen elidegenülnek egymástól. Itt mutatkozik meg a Rákosi-korszak. Senki nem segít a másiknak, csakhogy gyanúba ne keveredjen. Mindenki szürke és csendes, beköszönt az ősz. Az emberek másodszor akkor kapnak szerepet, amikor Niki a sintérek keze közé kerül. Ancsáné maga nem tudja megmenteni szeretett kiskutyáját, így az emberek melléállnak. A sintérektől csak az állatoknak kell félni, az embereknek nem. A járókelők elítélik a sintéreket, s véleményüket ki is nyilvánítják. Ez egyfajta megkönnyebbülés volt nekik, hiszen ebben a korban mindenki kiszolgáltatott volt a nála feljebb állóknak.

A mű végén Niki története befejeződik: még csak azt sem érhette meg, hogy gazdáját ismét lássa. A kisregény tehát boldogsággal és szomorúsággal végződik. A férj hazatér, Niki viszont belepusztul életébe. Ancsáék kiskutyájukat veszítik el, Niki pedig Ancsáékat.

Az első két rész pergő fejezetekből áll, a tárgyias előadásmódhoz konkrét időmegjelölések társulnak: 1948 tavasza – ősze, majd 1948 októbere – 1950 augusztusa. A harmadik részben lassul a tempó, a kronologikus rendet az állapotokat rajzoló előadásmód váltja fel, „megáll” az idő. A hirtelen ritmusváltás a jövőkép eltűnésével, a szabadság hiányával függ össze. A cselekmény ideje ebben a részben 3-4 év.

A mű kulcsfogalma a szabadság. A Niki tehát példázat a szabadságról és annak hiányáról. A szabadság korlátozását csak értelmes célok érdekében viseli el még az állat is, hiányába belepusztul. Az ember is csak azért képes túlélni a jogfosztottságot, mert reménykedik, és a legkilátástalanabb helyzetben is megtapasztalhatja a közösség összetartó erejét, a zsarnoksággal szembeni szolidaritást.

A Szerelem című művében szintén e kor szenvedései, kiszolgáltatottságai mutatkoznak meg. Az író lényegre törő, a műben még nevek sincsenek.

Egy férfi hosszú évek után szabadul a börtönből, s még ekkor sem tudja bezárásának okát. Mikor kilép a nagyvilágba, az élet mindennapos jeleneteivel találkozik. Hét évet vettek el tőle, amit rettegésben élt át, kiszolgáltatva az őrök megalázó megjegyzéseinek, s kiszolgáltatva annak a rettegésnek, hogy bármikor megfoszthatják az élettől. Attól az élettől, amelyben azt sem tudta, miért van ott, ahol van. Mit csinált? Ki ellen tett? Eben a nyomorúságos helyzetben a leghatásosabb gyógyszer a lelki támasz: a szerelem, a szeretet, a szolidaritás, a megértés.

Ezekben a művekben a kiszolgáltatottság és a szabadság hiánya mutatkozik meg. Viszont TAMÁSI ÁRON 


Ábel a rengetegben című regényében a szabadság és a kiszolgáltatottság más formában jelenik meg. A regényben sikerült az írónak megvalósítania a játékos fantáziát és a székely valóság ötvözését.

Tamási Áron Ábel, a tizenkét éves kisfiú történetét meséli el humoros és szórakoztató formában. A kisfiút az apja elszegődteti erdőpásztornak a Hargitára. A fiúnak hirtelen kell felnőnie, egyik napról a másikra kenyérkeresővé kell lennie, ami bizony komoly feladatot jelent még egy felnőtt számára is, nemhogy egy kisgyermeknek. Ábel ezt tudja. Először még fél a feladattól, de utána büszkén felülkerekedik a félelmén. Ebben segítenek cimborái: Bolha, a kutya, egy kecske és egy tyúk. Ábel rövid idő alatt beleszeret a csodálatosan szép vidékbe, a Hargita erdeibe, a havas, óriási hegyekbe, a mezős pusztákba, a zöld rétekbe. Különböző arcait ismeri meg a tájnak, ami teljesen elkápráztatja. Először a zöld színeiben pompázó hatalmas hegyek, majd a „menyasszonyi” színekben tündöklő tájat kutatja, szemléli, ahol rászakad a szabadságm hiszen teljesen egyedül van, senki nem szól bele a dolgaiba: ez az ő birodalma. Félelmét állandó tevékenységgel és a világ dolgain való elmélkedéssel győzi le.

Kalandjai során ellenségeket és barátokat szerez, de veszít is el: a macskát és a kecskét, ami szomorúsággal tölti el.  Mindezek nagyon mélyen meghatják a kisfiút, az igazi nagy bánat akkor éri, amikor megtudja édesanyja halálhírét. Legkedvesebb barátai a papok, akik mindenben segítik a gyereket. Barátja és segítőtársa is egyben az édesapja, akit nagyon tisztel, és szorosnak érzi kapcsolatukat. Szavakban ezt sosem fejezték ki, de lelkük mélyén mindig érezték. A baj akkor történik Ábellel, amikor egy román kereskedő hamis papírokkal fát lop az erdőből. A tolvaj elfogására Surgyélán csendőrt rendelik Ábel mellé, s ezzel vége szakad szabad életének. A durva és fölényes rendőr becsapja, kijátssza, megalázza a kisfiút. Ábelnek minden furfangját össze kell szedni ahhoz, hogy az emberi méltóságát és életét megtarthassa. „Barátai”, az állatok, Surgyélán áldozatául esnek, de végül a kisfiú győzedelmeskedik. A mű végén jelenik meg kiszolgáltatottsága a gazdagokkal szemben. Életében először látja a pénz hatalmát, ami őt is elkápráztatja.

Ábel különleges egyéniség, szeret olvasni, tréfálkozni, nagyon világosan és tisztán látja az élet dolgait, de egyszerre tapasztalja meg a szabadság varázsát és a kiszolgáltatottság keservét.

Jó székely lévén megfogadja, hogy örökké a szegények és elnyomottak pártfogója lesz.

A szabadság elvesztésének érzése NÉMETH LÁSZLÓ


Iszony című regényében megint másként jelenik meg. Kárász Nelli apja halálával válik kiszolgáltatottá Takaró Sanyinak, a házasságnak, meg egyáltalán az életnek. Nem tud mit kezdeni az élettel, az élet „örömteli” pillanataival, nem tudja értékelni azt, hogy nőként szeretik, azt, hogy feleség és anya lesz. Ő a szabadság érzését teljesen másként értelmezi: egyedül lenni a pusztában, és nem alkalmazkodni senkihez és semmihez. A szabadság örömteli pillanatai így válnak számára iszonnyá, lelki- és testi teherré. Az az „iszony” amit érez férje, s tágabb értelemben az élettel, a társadalommal szemben, elsősorban lélektani, amit a kényszerítő körülményei hatásai váltottak ki belőle. Kiszolgáltatottnak érzi magát, amin csak úgy tud változtatni, ha megöli férjét. Kiszabadulva a „kiszolgáltatottság fogságából” visszanyeri lelki nyugalmát, testi- és lelki szabadságát, s ismét emberi módon tud gondolkodni, cselekedni. Mindebből érezzük, hogy olyan lelket, aki nem tudja és nem is akarja a világ dolgait önmagára nézve elfogadni, azt nem szabad kényszeríteni arra, mert a kényszer – még ha az pozitív irányú is – csak visszájára fordul.

A szabadság érzése mindig szépet és jót jelent, csak megfelelően kell élni és bánni vele, de mindenképp becsülni és tisztelni kell. A kiszolgáltatottság érzése mindig fájó érzés, hiszen mások kényének, kedvének, hatalmának van az ember akaratától függetlenül kitéve. Ezeknek az érzéseknek az átélése, mint oly sok más érzésnek is, függ az adott embertől, az ember és a környezet viszonyától. Azon kell lennünk, hogy mindig emberi módon tudjunk élni velük.


Forrás: Varga Zsuzsanna: Házi dolgozatok könyve 4. – A 20. század irodalmából – Szerkesztette: Maczák Edit - ITEM Könyvkiadó

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése