2014. márc. 21.

Szabó Lőrinc költészete



I.       Szabó Lőrinc
II.
a)      Kötetek és témák
b)      Te meg a világ
c)      Különbéke
d)      Gyermekversek
e)      Filozófia
f)       Szerelem
g)      Tücsökzene
III.    Összegzés

Az avantgárd polgáribb változataként hívta fel magára a figyelmet, de egyértelműen egyik irányzathoz sem sorolható Szabó Lőrinc. Kezdő költői alkotásaiban még a századforduló klasszicizáló hangja uralkodik, a 20-as évek második felében a lázadó magatartás szervezi költészetét. Akkor találja meg igazi egyéniségét, amikor hátat fordít az avantgárdnak, felismeri a költői modernség olyan útjait, amelyek nem mondanak ellent a hagyományok folytatásának.

Kisnemesi család sarja. Apja mozdonyvezető, ami a család állandó vándorlását vonta maga után. A debreceni Református Főgimnáziumban tett hadiérettségit, majd bevonult katonának. Az őszirózsás forradalom után hazajött, majd Budapesten gépészmérnöknek, később pedig bölcsésznek tanult, végül újságíróként helyezkedett el. Szellemi nevelője Babits, aki a Nyugatnál jelentkező, nagy nélkülözések közt élő fiatal tehetségre felfigyelt. Kapcsolatuk később érzelmi és szakmai okokból is felbomlik. Szabó Lőrinc 1921-től az EST-lapok munkatársa. Itt ismerkedik meg a lap vezetőjének, Mikes Lajosnak a lányával, Klárával, akivel titkon házasságot köt. Két gyermekük született: Lóci és Klára. Életében nagy szerepe volt a szerelemnek, de házassága rosszul sikerült. 1924-től kapcsolatot kezdett Korzáti Erzsébettel, amelynek az asszony öngyilkossága tragikus véget vetett 1950-ben.


Az 1920-as évektől Szabó Lőrinc sokat járt külföldön, 1938 és 1942 között „hivatalos” sajtótudósítóként is dolgozott, amiért 1945 után súlyosan vezekelnie kellett. 1947-től szinte csak műfordításokból élt.

Költészetén többféle hatás érződik. Egy ideig az expresszionizmus vált uralkodóvá, de Szabó Lőrinc egyéni stílust formált az őt ért hatásokból. Babitsnál nyersebb képet ad az őt körülvevő valóságról, mindenekelőtt a kispolgári értelmiségi réteg világáról. Ehhez általában egy közvetlenebb érzelmi-gondolati önkifejezés társul. Verseiben sohasem jutnak túlsúlyba a lírai hangok, a költemény mindig azt mondja, amit a benne foglalt mondatok összessége, a szavak is önmagukat jelentik. A képek kontúrjai világosak, élesek, akár a kifejtett gondolatok logikája vagy a vers egészének szerkezete. Az illúzióvesztés mozzanata sem hiányzik költészetéből. Egyfelől az az ember ébred rá versében a kapitalista társadalom életének embertelen zaklatottságára, aki egy panteista, ifjú képzettel megfestett világból érkezik a modern nagyváros forgatagába. Másfelől az újítás hitével és lázongásával induló ember adja fel a változtatás reményét.

Érett költészetét 1932-től, a Te meg a világ című kötetének megjelenésétől számítjuk: e kötetben a költő lázongásának kettős ellensúlyát figyelhetjük meg. Egyik irányból a külvilág állja útját önmegvalósításának, másik ellensúlya az ember személyiségének az összetevője; aki átlátja a korlátok beláthatatlanságát, és tudomásul veszi, hogy a külvilág nem változik, csakis az egyén törheti össze magát.

Eddigi szemléletéből fakadó következtetéseit vonja le a Különbéke című kötetében. A kötet mondanivalója az élet törvényeinek általános könyörtelenségét, az emberi küzdés értelmetlenségét sugallja. A makacs kiútkeresés és a kiábrándult belenyugvás között feszülő drámai egyensúly jellemzi a kötet címadó epikus versét is: megköti a világgal a maga különbékéjét, nyugalma érdekében elfogadja a rászabott játékszabályokat, felfedezi az élet apró örömeit, a magánélet idilljébe menekül. A költő vallomása szerint – húsvét előtt írta a verset, abban a hangulatban, amikor az ember az ünnepre készül -, a húsvét véres ünnep. Benne az ószövetségi megaláztatás emléke kapcsolódik a bűnt megváltó keresztáldozattal. Ez a vers annak a dialógusnak a misztériuma, amely a rossz és a jó határán, az elkeseredettség leírásában a megújítás lehetőségét villantja fel. „Különbékét” köt „a semmivel”: olyannak fogadja el az életet, amilyen, s nem lázad. Megbékél az emberiséggel, s megpróbálja elviselni a lét adottságait: „úgy nézem, elszánt nyugalommal, / az életet, / mint reménytelen lepratábort / vagy h arcteret… / s a leprások közt fütyörészek / és nevetek / s egyre jobban kezdem szeretni / a gyerekeket.”

Az 1930-as évek második felétől kezdődően megváltozik a költő világszemlélete. Lemond a társadalmi-szociális kérdések feszegetéséről, s beletörődik abba, hogy a világot nem lehet megváltani, megváltoztatni. A lázadás helyét a bölcselkedés váltja fel. A költő pesszimistán konstatálja, hogy a világ „ezer darabra” esett szét. Nincs más út, csak a magányba menekülés: „Rejtőzz mélyre, magadba! Ott / még rémlik valami elhagyott / nagy és szabad álom…”

A harmincas években, a Különbéke című kötetben jelent meg költészetében a kisfiával kapcsolatos élmények tematikája, a Lóci-versek csoportja. Ebben arról számol be a költő, miféle verset ír az óvodás korú kisfiú Istenről, s hogyan szembesült ő, az apa – először csak meglepetten, aztán „ijedten”, végül „eltűnődve” – a váratlanul elé táruló mélységgel. Lóci kétsoros, mégis találó verse így definiálja az Istent: „Az életet adja, adja, / egyszerre csak abbahagyja.” Szabó Lőrinc örül, ha a körülötte dúló háborúságban is tud verset írni. Eben a magára kényszerített belső békében csak a gyermekekben tud elképzelni egy jobb világot. A gyermekvilághoz való vonzódása lesz a Lóci-, és a Klára-versek ihletője. 17 ilyen verse jelenik meg a Különbéke című kötetében. A költő gyerekeitől újra megtanult örülni az életnek. Ezekből a versekből a derű, a nyugalom, a béke árad.

A kötetben új témaként jelentkezik a keleti, buddhista filozófia és költészet hatása. Felerősödött a költőben a világ megismerésének lehetetlensége: a természet örök körforgása szerint az állítás és tagadás, a látszat és valóság egyszerre lehet igaz.

Szabó Lőrinc költészetének egyik vezérmotívuma a szerelmi szenvedély, az erotikus vágy. Szinte rögeszméje a test látványa, ami a szerelmes gondolatok, érzések felébresztője, ezért minden szép nőt vágyaival halmoz el. Gyakran önkritikát is gyakorol, s megretten a saját pánerotizmusától. Nála a szerelem nem ünnepi természetű. Nő és férfi között csak az érzékek kapcsolatát ismeri el őszintének és igaznak. Szeretni is csak a maga törvényei szerint tudott.

Tízévi házassági és tizenöt évi szerelmi tapasztalat ihlette az egyik legismertebb versének megírására, a Semmiért Egészen címűre. Ez a híres-hírhedt „szerelmes” vers a legbensőségesebb emberi kapcsolatok egyikét, a szerelmesek közötti érintkezést mutatja be különös nézőpontból. Könyörtelen mű ez, de ettől a könyörtelenségtől a vers írója is szenved. Gyötri az önvád, mérhetetlen önzésének tudata, s az is, hogy társától valójában lehetetlent követel: azt kívánja a másiktól, hogy mondjon le önmagáról, legyen olyan, „mint egy tárgy”, amely „halott és akarattalan”, s ezért az odaadó hűségért nem tud ígérni hálából semmit sem. A kegyetlenül önző, követelőző szenvedély mélyén azonban keserűség, kiábrándultság, fájdalom húzódik meg. Nemcsak a szerető kiszolgáltatottságát követeli, ő maga is ki van szolgáltatva saját vágyainak. Olyan jelenséggel azonosul, melyet gyűlöl, és ettől szenved.

A hűtlen férfi szerelmi társától feltétlen hűséget, teljes odaadást és önfeladást követelt. A költő maga is úgy értékelte a szerepét ebben a kapcsolatban, amire az önző küzdelem, a kétségbeesés a női hűségért lesz jellemző. „Rettenetesnek” mondja a maga zsarnoki követelését, de gyanakvó féltékenységét csak úgy tudja elcsitítani, ha a nő a „világ ellentéte” lesz, és teljesen a férfi világán belülre kerül. A „kinti” világban a szerelem csupán „két önzés titkos párbaja”, a „bentiben” legyen ez teljes alázat és áldozat. Milyen könyörtelenül hangzó szavak ezek: „törvényen kívül, mint az állat, / olyan légy, hogy szeresselek. / Mint lámpa, ha lecsavarom, / ne élj, mikor nem akarom.”

1950. február 12-én meghalt Vékes Endréné Korzáti Erzsébet, akinek halála porig sújtotta a költőt. Kínzó önvád gyötörte, hiszen amit a Semmiért Egészen című versben még gőgös önhittséggel felajánlott cserébe zsarnokságáért, az puszta ígéret maradt.

A huszonhatodik év című ciklust a 25 évig tartó szerelmi „történet” után írja, amelynek alcíme: Lírai rekviem százhúsz szonettben. A sors fintora, hogy a halál nem természetes halál, hanem öngyilkosság A gyászév tépelődés, jajongás, kétségbeesés, reménytelen vágyakozás az eltűnt boldogság, a halott szerelmes után. A rekviem legjobb darabjaiban a szerelmi érzésnek és saját fájdalmának elemzését adja a költő. Teljesíti azt is, amit a Semmiért Egészen utolsó soraiban megfogadott: „… majd elvégzem magamban, / hogy zsarnokságom megbocsásd”.

A Tücsökzene című kötete életének egész folyamatából kiragadott epizódok leírása, amely összesen 370 ciklust tartalmaz: önéletrajzi jellegű visszaemlékezés és az életszámvetés lírai krónikája. 1947-től ’57-ig írta a ciklust, mely műnemét tekintve a líra és az epika határterületén helyezkedik el, a lírai látásmód fogja össze. A kötet alcíme: Rajzok egy élet tájairól. A költő az élet értelmén való elmélkedés szándékával újra átéli életútját. A nyári éjszakán az ablakon beáramló tücsökzene mámoros hangjaira indul az emlékezés, a múlt pillanatainak felidézése. A gyermekkor boldog idejében még „Egy volt a Világ”, „a tengertől még nem váltam külön, nem voltam sziget”. Majd az öntudatra ébredéssel megszűnik az idill, vívódások, küzdelmek korszaka következik. A ciklus utolsó darabjainak révült varázslatában aztán Szabó Lőrinc újra megtalálja a harmóniát, átélheti teljes mámorát.

Összegyűjtött verseinek kiadásában Valami szép címen szerepelnek az 1944 és 1956 között írt költeményei, amelyekben panteizmusa éled újra, a „mindenség örömét” énekli, a természet jelenségeiben a világ végtelenségét éli át.

Szabó Lőrinc versei annak a modern embernek a világfelfogását hirdetik, aki kiábrándult minden eszményből, nem képes hinni semmiben, az életet értelmetlennek, a világot rossznak, az embert kegyetlennek látja. A költő ugyanakkor tudja, hogy ez a semmit sem érő élet a mindenünk. Ennek gazdagságát és örökkévalóságát hirdeti.

Életművének számottevő részét áthatják filozofikus gondolatai, melyek az emberi tehetetlenségről szólnak: az ember rajta kívül álló magasabb törvényeknek van alávetve, s a természet törvényei az ember sorsát írják körül.

VARGA ZSUZSANNA


Forrás: Varga Zsuzsanna: Házi dolgozatok könyve 4. – A 20. század irodalmából – Szerkesztette: Maczák Edit - ITEM Könyvkiadó

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése