I.
a) A 20. századi dráma
b) Dürrenmatt munkássága
II.
a) A mű cselekménye
b) Mondanivaló
c) Színhelyválasztás
d) Szereplők
e) Megoldás
III. Dürrenmatt üzenete
A
20. század elejére a hagyományos dráma alapjaiban változott meg. A klasszikus
dráma nagy emberi és társadalmi konfliktusok megjelenítésére volt hivatva, ez a
meghatározás a század 20-as éveire a polgári társadalom viszonyainak
megváltozása, az emberek közötti kapcsolat felszínessé válása, az értékrend
átalakulása következtében átdefiniálódott.
A
20. századi drámákban igazi konfliktust, amikor az ellentétek összeütköznek,
nemigen találunk. Korunk tragédiái hétköznapi tragédiák. A mai ember együtt él
konfliktusaival, és ebbe a helyzetbe látványosan nem bukik bele, mint a
tragédiákban, de nem is tud úrrá lenni rajtuk, mint a komédiákban. Ezért aztán
a 20. század íróinak munkássága is nagyon különböző. Az írók kitágították a
színpadon megjeleníthető jelenségek körét, utat engedtek a drámába a lírai,
epikai, intellektuális és filozófiai elemeknek.
A
század legnagyobb és legismertebb drámaírója Friedrich Dürrenmatt, aki
világraszóló életművében sajátosan ötvözte az egzisztencia-filozófiát és
neveltetésénél fogva, a protestáns teológiát. Drámáira jellemző a paradoxon, az
abszurd, a groteszk mellett az erős gondolatiság, a drámai feszültség – melynek
forrása valamilyen erkölcsi, történelemfilozófiai probléma. A cselekményeket
általában egy képzeletbeli városba teszi, mely a társadalom kicsinyített mása,
idejét pedig a múltba helyezi.
A
Fizikusok című drámája valóságos mintapéldája a modern dráma tendenciáinak. A
mű arról szól, hogy Möbius, a zseniális fizikus, az őrültekházába menekül, mert
nem akarja felfedezését illetéktelen kezekbe juttatni, nehogy felhasználják az
emberiség elpusztítására. Möbius azt színleli, hogy ő Salamon király. Két titkosszolgálati
ember azonban még az őrültekházába is követi, hogy titkát ellophassák. Az egyik
azt játssza meg, hogy ő Einstein, a másik, pedig Newton, mert így akarnak
Möbius bizalmába férkőzni. A szanatórium vezetője, a nyomorék doktornő azonban
mindhármukon átlát, és mindhármukat gyilkosságba kergeti, hogy soha többé ne
hagyhassák el az intézetet. Mikor a három fizikus leveti az őrültség álarcát,
és megegyeznek, hogy a titkot az emberiség érdekében megőrzik, a doktornő vad
örömmel közli velük, hogy ő is tudja a titkot, és saját tébolyodott hatalmi
vágyának kielégítésére fogja felhasználni. A három fizikus előtt pedig
mindörökre becsukódnak azok a rácsok, amelyek elzárják őket a világtól, s
tehetetlenségükben újra elveszik a bolondok álarcát.
A
képtelenségig vitt cselekmény értelme világos. A zseniális feltalálók, „a
normális emberek” az őrültekházába kerülnek, mert nem akarják kiadni az atom
gyilkos titkát, de a doktornő, „az igazi őrült” kicsalja titkukat, hogy az
emberiség elpusztítására használja fel.
Dürrenmatt
A fizikusok című tragikomédiája sok mindenben vígjátékszerű, mondanivalója
azonban a kétségbeesésnek ad hangot. A kor nagy világveszedelmének példázata az
atompusztulás lehetőségéről szól. Dürrenmatt a tudósok felelősségének kérdését
veti fel: a tudomány áldás vagy átok az emberiség számára? Ennek kapcsán a
modern világról mond ítéletet a hidegháború és az atompusztulás lehetősége
ellen. Művében az emberi világ gonoszságait szembesíti a kereszténység
tanításaival.
A
dráma színhelye egy ideggondozó magánszanatórium, ahol borsos kezelési díjért
az alattomosan kísértő lelkiismeret tiszta élvezetre váltható át.
Möbius
– a főszereplő – rájött az összes elképzelhető felfedezés rendszerének titkára,
és látva azt, hogy a politika és a gazdaság miként állítja a tudományt egyre
embertelenebb célok szolgálatába, önként bevonul egy elmegyógyintézetbe, hogy
így mentse meg az emberiséget saját felfedezésétől. Pechére vagy éppen
szerencséjére a legrosszabb intézetet választotta ki, mert akaratának épp az
ellenkezőjét cselekedte „véletlenül”.
Itt
lép be Dürrenmatt nagy felismerése, hogy a véletlennek milyen meghatározó
szerepe van a hétköznapi életben, aminek mindenki ki van szolgáltatva. Igen: a
tudomány áldás, de átok is lehet!
A
cselekmény szatírjátékkal kezdődik, mely tragédiába torkollik, minden a feje
tetejére áll. A szereplők helyet cserélnek: akit orvosnak véltünk, arról
bebizonyosodik, hogy a legszörnyűbb őrült, az „őrültek” pedig normálisak,
emberhez méltó módon gondolkodnak és cselekednek.
Möbius
már 15 éve él a tébolydában a bölcs Salamon királyként. Nagy áldozatot hoz,
hiszen el kell hagynia feleségét és három gyermekét, meg kell játszania, hogy
bolond, és végig kell néznie, ahogy egy misszionárius elveszi tőle családját.
Megható jelenetnek lehetünk tanúi, amikor az apjukat soha nem látott fiúk
elbúcsúznak apjuktól, hogy új életet kezdjenek más apával máshol. Möbius szépen
elbeszélget családjával, de amikor megtudja, hogy legkisebb fia fizikus akar
lenni, annyira felizgatja magát, hogy elátkozza a családját. Lelkiismeretét
csak úgy tudja megnyugtatni, ha eddigi színlelését bevallja ápolónőjének, aki
szintén felfedi a tudós iránt érzett érzelmeit. Ez lesz a veszte, mert Möbius
célja megvalósítása érdekében nemcsak a saját életét teszi tönkre, hanem a lány
életét is elveszi.
Hason
ló sorsra jutottak a Möbius felfedezéseit megkaparintani akaró kémeket ápoló
nővérek is. Ernesti, aki Einsteinnek képzeli magát és Beutler, aki magát
Newtonnak vallja, mindketten híres fizikusok, s mindkettőjüket egy-egy
titkosszolgálat küldte, hogy kiderítsék Möbius őrültsége okát, hogy ha még
lehetséges, a megbízók kamatoztathassák a nagy tudós tudását. Ők „küldetésre”
öltek. Amikor aztán megtudják, hogy Möbius elégette kéziratait, rádöbbennek,
nekik, fizikusoknak csak egyetlen közös céljuk lehet: a fizika előrehaladását
segíteni. De céljuk megvalósításától elválasztotta őket a vasrács, s
ráeszmélnek arra is, hogy „vadállatok”, s ha kimennek az intézetből, elítélik
őket. „Vagy kitöröljük magunkat az emberiség emlékezetéből, vagy magát az
emberiséget töröljük el” – zárja le a vitát Möbius.
Ebben
a válságos helyzetben az író mély humánuma nyilvánul meg, amikor a három
fizikus a három nővér emléke előtt ünnepélyes esküt tesz. Más megoldás nem
maradt, elhatározzák, tovább játsszák az őrültet, hogy beszélgetésüket lehallgatta,
tudja, hogy ki kicsoda. Möbius jegyzeteit ő már korábban lefényképezte, és ő
fogja kiaknázni a minden lehetséges felfedezések rendszerét. Möbius most jön
rá, hogy az intézet vezetősége a pusztító politika szolgálatában áll, s a
doktornő a pusztítás démona. Halálos félelem és lelkiismeretfurdalás lesz úrrá
rajta. Megérti, hogy a kórház börtönné változott, vasrácsok őrzik az ajtókat és
ablakokat. Akik küzdeni tudnának a világveszedelem ellen, reménytelen ablakok.
A tudomány jól tudja szolgálni a pusztulást, de tehetetlen a pusztító szándék
ellen.
A
dráma megoldása a három fizikus teóriájának elhangzása: „Elvégeztetett. A világ
egy őrült elmeorvos karmaiba jutott. Amit egyszer kigondoltak, azt nem lehet
visszavonni.”
Ahogy
a közönség felé fordul a három tudós, s nyugodtan bemutatkoznak, ez nagyon
elgondolkodtatja az olvasót: van-e a világon fontosabb dolog, mint az emberiség
életének, a világegyetem értékének a megóvása. Van-e embernek, tudósnak s politikusnak joga arra, hogy beleavatkozzék
a fizika törvényszerűségébe, azt megváltoztassa – a honvédelem égisze alatt – a
saját anyagi javadalmazására? Jó lenne
ezen elgondolkodni, mert a mindennapjaink élete is erről szól!
Dürrenmatt
zseniális lángelméje, teológiai szemlélete, szorongó valóságképe és
egzisztencia-filozófiája rámutat arra, hol van az a határ, ahol az emberi tett
erény, és hol követ el már visszafordíthatatlan bűnt.
VARGA
ZSUZSANNA
Forrás: Varga Zsuzsanna:
Házi dolgozatok könyve 4. – A 20. század irodalmából – Szerkesztette: Maczák
Edit - ITEM Könyvkiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése