2019. okt. 22.

Szatmári Lajos: Pünkösd ünnepén




Mikor a kinyílt virág leszakító kézre vár, mikor a nap erősen tűz a földre le, üli a keresztény világ a pünkösd ünnepét. – Magasztos ünnep ez. Karácsony az ünnepek aranykulcsa, a hitnek ünnepe, húsvét a remény, a feltámadás legszebb ünnepe, az újuló természetben legtisztább öröm, az újuló lélek ünnepe. Pünkösd az öröm, a szeretet ünnepe: ez nyújtja az örök Szeretet nem hervadó rózsáját. Örömünnep, születésnap ez, valóra vált most a remény örömre a fájdalom, amint húsvét által igazolva lett a hit.

Megvolt ez Izrael népénél is: aratásünnep volt, midőn a termés első zsengéjét hozták Jehovának áldozatul. Csodálatos, mint tette a Szentlélek kegyelme Jézus tanításának befogadására az emberek szívét termékeny talajjá.

Tűz és nyelv, az egyik gyújt és megtisztítja salakjától az aranyat, a másik szívekhez szól. „Tüzet jöttem bocsátani a földre s mit akarok, ha nem, hogy felgyulladjon.” Tüzet, a szeretet szent tüzét, amely melegít, éltet. Kikelté a jónak minden csíráját, s kiégetett mindent, ami salak, meggyújtá a kihamvadt szövétneket. Nyelv, tüzes nyelv alakjában jelenik meg a Szentlélek Isten, - igazságra oktat, kétélű kard szava, amely lehat a csontok és velők oszlásáig. Az apostolok nem félnek többé, szívök a szeretettől lángol, elmennek a világ minden részére, a Capitóliumra feltűzik a szent keresztet, a kereszténység szimbólumát, meghalnak, de Jézus tanítása él, uralkodik a szívekben s átalakítja a világot áldást hintve a bűnbe merült földre, a szívekre.

A vallás együtt született az emberiséggel. Égnek szülötte ő, de az igaz hit, a hit teljessége Jézus hozománya s pünkösd annak első győzelme.

Mennyi tévedés volt az ókor népénél! A rómaiaknál a rabszolga semmi, az apa megölheti a fiát. – Görög szokás, a nyomorék csecsemőt ki kell tenni a Taygetos hegyre, mert a nyomorék ember terhe a társadalomnak. A mérsékelt Athén öregei rabszolgákat öletnek a görög ifjúsággal, hogy ne féljenek az öldökléstől. Zsidó törvénymagyarázat: gyűlöld ellenségedet.

Midőn aztán felhangzik a Megváltó szava: „Szeresd Istenedet s embertársadat”, bejárja a világot s átalakítja azt. Kórházakat épít, testvériséget hirdet, egyenlőséget s a jogok tiszteletét. Ez az egyház tanítása s attól elrabolva forrásától elválasztott patak, melyben az önzés férgei tanyáznak.

De tán az emberi értelem művelődésének eredménye a humanizmus? Sokat tehet az Istentől megáldott értelem, de szárnyakat, neki csak a hit adhat, mely éghez emeli. „Mindenható Lény – imádkozik egy nagy írónk -, emelj fel bennünket a porból, „hova süllyedénk”. „Vigasztald a szenvedőt, akinek az élet terhére vált, s Benned találja könnyeit jutalmát” – mondja egyike a legnagyobbaknak hazánk írói közül. „Te hosszan élteted a nyomort” – mondja a XVI. század angol írója. – „Még nem vagyok annyira okos – mondja Napóleon a fiatal tisztnek -, hogy a valláson mosolyogjak”. „Teremtő Lélek szállj le ránk” – zengi Nagy Károly császár a VIII. században. „Jöjj el Szentlélek Isten, ereszd reánk, kegyesen mennyből fényességedet”, - énekli a XI. század keresztény írja. Az emberi tudás semmiségén kétségbeesve – mondja Spanyolország legtudósabb férfija, Balmes Jakab, - „a Gondviselésben bízva mentem meg lelkemet.”

Tehát az igaz hit a boldogság alapja, ezen nyugszik a művelt világ: - s legyen a tudás bármily világos, mit ér a fény Szibéria hómezein, ha nincsen melegítő tűzhely? A lélek boldogságra van teremtve, s ezt a szeretetben a Szeretet szent Istene adhatja meg egyeseknek s az emberiségnek.

És ezért jöhetnek-mehetnek századok, pusztulhatnak trónok és országok, forronghat a világ, fel fog hangzani: „Teremtő Lélek, szállj reánk.” Amit a világesemények a szerencsétlenségek villámfényével mutatnak, azt a vallás szelíd szava eleve tanítja.

Szeretni a szegény, fékezi a szenvedélyeket, tisztelni s Istenben találni fel minden jog alapját: ez az igazság szava s a szeretet törvénye!

Forrás: Heti Szemle XIII. évf. 21. szám, Szatmár, 1904. május 18.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése