2014. máj. 3.

Oláh Gábor: Az eltűnt idő nyomában



Most, hogy az élet lejtőjén zuhanok,
Visszafelé kezdem forgatni a filmet.
Jönnek a régen elzengett viharok,
Sok régi tragédia szelleme illet.
De sok röpke öröm pillangója leszáll
Remegő szívem bíbor szirmaira.
El-elsuhan mellettem a sárga halál
Sokszor alig-alig arasznyira.

Jaj, ez a ködszürkébe takart vak idő
Az embermészárlás őrült kora volt.
Európa ledöngölt nagy véres temető,
Mikor madarak helyett a puska dalolt.
Úgy vágták az embert, mint aratáskor
Kaszások az életet, rendbe rogyón;
Húsz millió anya szíve szakadva gyászol,
Kuvik ül a halál lobogón.

Előtte: ezüst záporban fürdik a század,
Most lépjük át a titkos huszadik küszöbét.
A gépbe dobott nép zendül, szava lázad,
A régi alázat már büszke cseléd.
A dalolók sejtelmes dala holdat igéz,
A tudattalan tava örvénybe kering.
A szerelem gyönyörű, csepegő színméz,
az angyalok édes testvéreink.

Tovább e csapáson. De jaj, be sötét
Felhőkbe szakad az utam amott!
A háborodás veti rám kusza ködét,
S századdá feszíti a pillanatot.
Kilépve magamból, csatázva magammal,
Tébolyodó cserepekbe törik a képzeletem.
Veri agyamat valami fekete angyal,
S magam a tengerbe vetem.

Úszom a szintje alatt. Suta rémek
Villanyos ütése csapdos az árba rogyott
Testen. De kigyúl fárosza a révnek:
S az irgalom fehér ölébe fog ott.

Egy idegen lány alt-hangja bedöngi
Mint a méhdöngés, őszbe tarolt
Lelkem mezejét. És észre sem veszi senki:
Hogy életre támad a holt.

Már arany ködök libegnek elébem,
Tavaszi mámor ring a tájak ölén.
Álmodva élem az életem ébren,
Azúr kupolás ég borul le fölém.
Az örök Művészet lebegő temploma zeng
Fölöttem. Az élet most angyali álom.
Arany sas a lelkem, kering odafent,
Egy bíbor csillag az ideálom.

Gyermekkorom édes, tündéri szaka:
Az örök időbe ne merülj le, ne szállj!
Ott rémlik az ég peremén az éj gyásza maga,
Itt a virágzó rét csupa bű, csupa báj.
Nap, állj meg az égen, mint rég Gibeonban,
Hadd éljem a tovatűnt pillanatot.
Hadd itassam meg isteni szomjam,
Mely dalolóvá avatott.

Megfogtalak, eltűnt évek csoda árnya,
Bűvös körödig verem át magamat.
Míg a varázslat perce tova szállna,
Állok az öröklét forgó boltja alatt.
Magam vagyok tűnő múltja magamnak,
Bennem döng a jövő szívdobogása.
S míg mellettem az évek zúgva rohannak:
A végtelent veri lelkem szárnyacsapása.

- 1937. április –

×) A Déri Múzeum Oláh Gábor-szobájában őrzött kiadatlan, kéziratos verseskötetből


Forrás: Debreczeni Képes Kalendáriom XLVII. évf. 47. sz. 1947.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése