2019. máj. 30.

Cs. Szabó Kálmán: Felébredés




Egy régi templom oltárképén láttam egy hasonló arcot. Magdolna volt. Arcán a megbánás, a keserv, fájdalom s az önkínzás egész sora látszott. Halvány volt s olyan élettelen, szoborszerűen szép, hogy sokszor igazán azt hittem, hogy nem is él, csak valami antik szobor Phidias műterméből; de ha megmozdult, már egyetlen hajlását az élet gyötrelme látszott. Olyan lélek nélküli szenvedő asszony. és mégis mosolyogni próbált, hogy titkolt fájdalmát ne ossza meg a világgal, amely részvét helyett csak szánalmat adott volna.

Alkonyati időben sokszor eltűnődött, s ilyenkor meglepte a fájdalom, amikor az ő összeszakadozott életére gondolt, amelyet már nem is lehet összefoltozni. Mert nincs ebben az életben más, csak szenvedés, csak önámítás, hogy elringassuk a lelket s beletörődjünk a mindennapiság egyformaságába. Úgy megkínozta ilyenkor magát, hogy lassan megindultak könnyei és siratta a romba dőlt ifjúság elvesztett ideáljait. Visszagondolt, hogy mint tizenhét éves leány milyen meseszerű szépnek gondolta az életet, megosztva azzal, akit szeret, s milyen más lett belőle. Olyan már unalmas, megszokott történet esett meg vele is, milyent már nem érdemes megemlíteni, mert annyira hétköznapi. Nem mehetett ahhoz, kit szeretett, mert az egy szegény festő volt, aki csak akkor indult meg a nehéz, de diadalmas pályán, és ő, hogy megmentse tönkrement családját, odaadta kezét annak a gazdag embernek, aki a reájok omló házból kisegítette őket. Mindez úgy ment, mintha álom lett volna, csak a nász után, a visszavonhatatlan lépés után jött a felébredés. Azt hitte, hogy ha véget vet ennek az elhibázott életnek, akkor elmúlik a szenvedés is, de mikor meg akarta tenni az elhibázott életnek, akkor elmúlik a szenvedés is, de mikor meg akarta tenni az utolsó lépést, szíve alatt megmozdult gyermeke. Önmagát elemészthette volna, de az ártatlan, ki nem tudhat az ő bűnéről, nem érheti a veszély. és ez megállította a tettben. Ettől kezdve, amíg napvilágra hozta gyermekét, amíg nevelte, hogy már beszélni tudott, az ő élete egy mártír szenvedésének egész története. S szőtte tovább az álmokat, amely legalább pillanatokra elfeledteti a valót. Visszagondolt amaz időre, amikor ahhoz a férfihoz támaszkodva sétált az est homályában, a fák között, akit szenvedélyes lelkének egész melegével szeretett. S amikor megújult előtte a sok boldogító kép, egyszerre nagy zajjal beszaladt gyermeke, s ő felébredett. Milyen iszonyú is volt az De azért ezt a rózsás arcú, halvány, szőke kis leányt gyöngéd szeretettel vonta ölébe s dédelgette az anyai szeretet minden gyöngédségével.

Így ült most is, egyedül. Pedig járni akart, mozogni, hogy szabaduljon attól a gondolattól, amely úgy megkínozta. Ma eljön az, akit úgy szeretett, s akit még ma is úgy szeret, mint régen. Igen, röviden írt neki, hogy ma hazaérkezett. Mikor külföldön értesült, hogy itthon mi történt, ő még messzebb szaladt a világba. Dolgozott s a munkával kezdett a fájdalomba is beletörődni és ekkor festette meg az asszony és a kísértés című képét, melyben nem egy motívum volt, amit a saját életéből vett, amikor az erényes, ártatlan nőt a démon az arannyal csalogatja. És ez a képe megalapította jövőjét. S ma hazajött, s el fog jönni őhozzá. Mit fog mentségére felhozni, mit fog mondani annak a férfinak, aki csak bírája lehet?


Csak most tárult fel igazán ijesztő valóságban az ő egész bűne. Szeretett volna elmenekülni, segítségért kiáltani az egész világhoz, feltépni az ablakot, hogy meg ne fojtsa a levegő; de nem volt ereje. Ott ült mozdulatlanul, kétségbeesetten. Mit fog neki mondani? Mindig csak ez járt a fejében s nem jutott eszébe semmi sem. Így múltak az órák s már a szalonban felgyújtották a lámpát is. És egyszerre csengetés hallatszik. Most jön ő s szíve hevesen dobogott, csak most legyen ereje. Az ajtó felnyílt és a férj állott ott. Nagyon ijesztőn nézhetett reá, mert megkérdezte:

- Talán rosszul van?

- Nem, nem – sietett válaszolni, hogy minden beszélgetésnek elejét vegye -, nincs semmi bajom - és magában rettegett még a gondolattól is, hogy most fog jönni az a másik, akit olyan nagyon vár, de akinek jöttétől is remeg.

Az a pénzember pedig a maga üzleti szellemét eláruló arcával most oly ijesztő volt neki, hogy kérdéseire össze-vissza felelt, s amikor megcsókolja a haját az, akinek joga van hozzá, összeborzadt.

Végre elment. A kocsi dübörgése azt jelezte, hogy a házból is távozott és igazán megkönnyebbült, s akkor megint csengetés hallatszott. Most jön ő.

És csakugyan, ott állanak egymással szemben, és nincs mit beszéljenek. Szemeik kifejezik gondolataikat. A férfi szemében szemrehányás mellett a megindultság és az eltitkolhatatlan fájdalom látszott, s a nő már tekintetével bocsánatot esdekelt, aztán lesütötte szemét, mert megteltek könnyel, s alig hallhatón suttogta

- Meg tud-e bocsátani?

A férfi nem felelt, csak megfogta kezét, s az ő keze is megreszketett az érintéstől, lassan maga mellé vonta és úgy beszélgetett lázasan, szenvedéllyel. El volt ebben mondva négy év minden szenvedése, minden gyötrelme s a végén is szégyenkezve vallotta be, hogy oly nagyon szereti, hogy nem is tud reá haragudni.

Mi mindent érezett ez a szegény meggyötört asszony, amikor hallotta azt a hangot, amely oly édesen esengett neki, érezte ama kéz érintését, melyre oly nagyon vágyott; érezte azt a forró leheletet, amely arcába kergette a vért és reszketett! Mit mondhatott volna minderre? Mit válaszolhatna a szemrehányásra? Csak maga elé bámult és egyszerre elkezdett sírni, így akart könnyíteni nagyon megterhelt lelkén.

És beszélt az a férfi tovább négy év szenvedésétől lázasan, szinte suttogva:

- Nincs veszve minden, még megmenthetünk a romokból valamit, te az enyém lész és elfelejtjük azt az idő, amelyben oly sokat szenvedtünk.

És érezte a nő ennek a szerető férfinak ölelését, lázas csókját haján, szemén és egyszerre ajkaik meggyötört szerelem egész szenvedélyével forrtak egybe. Erre a csókra vágytak úgy, s ez a csók kergette őket szédületbe. elfeledte az a sápadt asszony, hogy mi történt vele, azt hitte, hogy leány, azt hitte, hogy a férfi jegyese és oly boldog volt, hogy tudta ezt hinni. Átengedte magát egészen az ölelésnek s lehunyta szemét. És egyszerre erős szédület fogta el, a csók már égetett, az ölelés majdnem fullasztó volt, s kinyitotta szemét. Az a férfi pedig fénylő szemmel, kipirult arccal szorította magához, mintha sohase akarná többé elbocsátani.

- Enyémnek, igen, egészen enyémnek kell lenned – szólt elfojtott hangon, és ő majdnem egészen odaadta magát, amikor egyszerre eszébe jutott a való.

Egész testében remegett, ajkát összeszorította, szabadulni akart, mert neki nincs joga a boldogságra, a bűnre meg nem vetemedhetik, mert nem a magáé. A férj, az semmivé törpült őelőtte; de van egy, aki ő közéjük áll, s mindaz a szégyen, ami őt éri, a gyermekre is hull. Végső megerőltetéssel kiszabadult az ölelő karokból, megfogta a férfi kezét, s szótlanul vonta maga után. Így mentek a szobákon keresztül a hálószobáig. A lámpa gyenge fényt vetett a szobára, s a férfi összeborzadt; de ekkor a nő még egy esdő tekintetet vetett reá, aztán egyszerre szétvonta a lefüggönyözött kis gyermekágyról a takarót. A halvány, aranyhajú kis gyermek boldogságos mosollyal aludt. A nő ránézett, s a férfit odavonta aztán, mintha az utolsó érvet akarná felhozni, amely visszatartja mindentől, s reámutatott az alvó gyermekre.

A szobában csend lett A férfi nem beszélt, csak némán, teljes lemondással bámult maga elé…

Forrás: Magyar Művészet I. évf. 1. sz. Bp., 1900. április 1.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése