2015. júl. 17.

Dengi János (1858-1903): Küzdöttem én is…





Küzdöttem én is.. Ah elég volt!

Tovább kibírni nincs erőm!

Villámokat szórt rám az égbolt,

Hogy belevágytam vakmerőn.

S az ég magából fenn kizárván,

Itt lenn is minden elhagyott –

Magamba’ bolygok búsan, árván,

Ah, s olyan nyomorult vagyok!



Kinek kiáltsam? Az egeknek?

Az embereknek: irdalom!

Az ég süket s az embereknek

Szívébe’ nincsen szánalom.

Ha lelkem még életbe’ lenne

Bár összezúzva, mint előbb:

Akármilyen kicsit, de benne

Találnék hitet és erőt.



Vége! A földi lét malasztja

Nekem már többé úgyse’ kell;

Keblem’ egyetlen vágy dagasztja

Hogy minél előbb vesszek el!

Vagy élni, élni és hevülni

Örökre tehetetlenül?

Százszor inkább megsemmisülni

Elhagyva, szeretetlenül!



Hallgassatok! Álbölcsességtek

Szavára én nem hallgatok!

El nem követtem semmi vétket,

Engem ne vigasztaljatok!

Vagy mi bűnöm van! Hogy hevültem?

Mindenért, ami tiszta, szent!

Meglakolám ezt! Ím kihűltem,

A dőre álom füstbe ment!



Olyan vagyok, mint a koporsó

A kripta rémes csendiben,

Amely üresen s az utolsó

Szögletbe dobva ott pihen.

Oh jaj! Ha már a sors jövőmnek

Elzárta minden sugarát

S a síri féreg így őröl meg:

Halottam volna legalább!

Forrás: Élet és irodalom 1885.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése