2017. febr. 9.

Vasy Géza: Fejes Endre (1923-2015)




A hatvanas évek egyik – ha nem a legnagyobb – sikerét Fejes Endre érte el a Rozsdatemetővel. Pedig az előjelek nem voltak éppen biztatóak: a legrangosabb irodalmi folyóirat ideológiai okokra hivatkozva visszaadta a regény kéziratát, s a Magvető Kiadó is csak hétezer példányban jelentette meg az első kiadást 1962-ben. Aztán évente követték az újabb megjelenések, több százezres össz-példányszámmal. A Thália Színház Kazimir Károly rendezésében mutatta be a mű drámaváltozatát 1963-ban, s ez is több százas szériát ért meg. A műről széles körű kritikai – főként ideológiai jellegű – vita folyt, s ez növelte az érdeklődést iránta.
 
A regény szerzője Budapesten született, érettségi után szabóinas lett, majd vasesztergályos-tanuló. 1945 és 1949 között egy belgiumi bányában, majd a párizsi Renault-gyárban dolgozott. Hazatérése után 1955-ig vasesztergályos volt, attól kezdve írásaiból élt. 1975-ben Kossuth-díjat kapott.

Elbeszélésekkel jelentkezett, első kötete A hazudós (1958) címet kapta, második elbeszéléskötete a Vidám cimborákat (1966). Mindkét könyv a „pályakezdés” írásait gyűjti egybe, ám nemcsak a készülődést dokumentálják, hanem a kétségbevonhatatlan és eredeti írói tehetőséget is. Azok a prózaírók, akikkel Fejes Endre egy időben – s kissé megkésve – indult, már nemcsak mentesek maradtak az ötvenes évek első felének meglehetősen általános sematizmusától, hanem tudatosan is szembefordultak vele, s nem a nagy társadalmi mozgásokra, az osztályharcra, a forradalmárokra figyeltek elsősorban, hanem azokra az emberi sorsokra, amelyeket formáltak ugyan a háborúk és a forradalmak, de amelyeknek lényege nem ragadható meg a forradalmárság, a fejlődőképesség vagy a reakciósság kategóriájával. Középpontba kerül  a hétköznapi élet, a magánélet a maga örömeivel és gondjaival, azokkal az emberi vágyakkal, tervekkel, álmokkal, amelyek a „nagy egész” szempontjából mellékesek és esetlegesek, ám az egyes ember számára meghatározó fontosságúak.

Fejes Endre novelláinak hősei mind „kisemberek”, akik semmi mást nem szeretnének, csak a saját és szerény fogalmaik szerint szépen élni, ám erre alig adódik módjuk. Budapest, „az ezerszer áldott nyolcadik került” a létezési terepük, itt álmodoznak, dolgoznak, mesélnek, csalódnak, élnek és halnak. Az egyik elbeszéléstípus beszédmódja és hőseinek alkata romantikus-lírai, álmodozó-ábrándozó, a másiké realista-tárgyias, s ennek felel meg a krónikaszerű tárgyalásmód. Ez utóbbiak vezetnek el a regény szemléletéhez és stílusához.

A Rozsdatemető különösségét a munkásosztályról, a szocializmusról alkotott képben és ennek kifejezési formájában egyaránt fellelhetjük. E különösség váltotta ki a vitát, s ennek köszönhető a népszerűség is, amelyet az említetteken túl a több mint húsz külföldi kiadás is bizonyít.

E regény sikerét később már nem tudta megismételni az író. Pedig a Jó estét, nyár, jó estét, szerelem (1968) kisregényként, majd tévéjátékként ismertté vált, témája, konfliktusa is érdekes volt: egy munkásfiú görög diplomatának adja ki magát, s így hódít meg lányokat, mígnem az egyiket, aki leleplezi őt, félelmében megöli. A mű mégis félmegoldású, inkább szövegkönyv, mint regény.

Sokkal igényesebb a Szerelemről, bolond éjszakán (1975), ez a csavargóregény, amelynek nyilvánvalóan önéletrajzi vonatkozásai is vannak: a második világháború után három jóbarát indult el Nyugatra, hogy Párizsba jusson – álmaik városa és a remélt meggazdagodás azonban elérhetetlen marad számukra. A legutolsó regény címe: A fiú, akinek angyalarca volt (1982). Központi kérdése: milyen annak az embernek a sorsa, aki mindig a maga igazát mondja?

Fejes Endre drámái, irodalmi forgatókönyvei, tévéjátékai szépprózai művei alapján készültek, kivéve az összegző igényű Cserepes Margit házasságát (1972). A Gondolta a fene (1977) esszékötet, legterjedelmesebb írása a Rozsdatemető fogadtatás-történetének egyik elemével, a Pascal-mottó értelmezésével foglalkozik. A Drámák gyűjteménye 1989-ben jelent meg. Legújabb elbeszéléskötetei: Szegény Vivaldi (1992), Lemaradt angyalok (1993), Szabadlábon (1995)


ROZSDATEMETŐ

A regény élén Pascal talán legtöbbször idézett gondolata áll: „Az ember csak egy nádszál, a természet legtörékenyebbje, hanem egy gondolkozó nádszál. Nem kell hozzá, hogy az egész mindenség felfegyverkezzék, ha el akarja tiporni. Egy kis gőz, egy csepp víz meg tudja ölni. De ha a mindenség eltiporná is, akkor is az ember maradna nemesebb annál, aki eltiporta, mert ő tudja is, hogy meghal, míg a mindenség semmit sem tud arról az előnyről, amivel az ember fölött áll.


Így minden méltóságuk a gondolatban rejlik. Ezáltal kell feltámadnunk, és nem térben és időben.

Legyünk hát azon, hogy jól gondolkodjunk: ez az erkölcsi kiindulás.”

E mottó kapcsán értelmezték egzisztencialista jellegűnek is a regény szemléletmódját, s ez akkor egyértelműen elítélő jellegű minősítés volt. Maga az író elutasította a „vádat” és az érvelést is, s okkal, mert a mottó nem a szerzőt, nem a művet, nem valamelyik hősét jellemzi, hanem „azt, ami hiányzik a mű eseményei közül, aminek hiánya íratta meg a könyvet, talán csak azért, mert fáj, hogy a majdan megteremteni kísérelt öntörvényű világból fájdalmasan hiányzik valami.” És – érvel tovább -: „Nem gondolkodó ember nincs. Csak jól vagy rosszul gondolkodó ember van. Pascalnál. S az sem titok, hogy a jól gondolkodást szeretné terjeszteni.

S éppen ez a célja Fejes Endrének is. A regény bevezető keretfejezete szerint egy gyilkosság után nyomoz az elbeszélő: „1962 tavaszán ifjabb Hábetler János megölt egy segédmunkást a rozsdatemetőben”. Nem akárkit: az egyik sógorát. A rozsdatemető pedig nem más, mint a gyári raktár mögötti ócskavasakat tároló udvar. A gyilkos eleinte nem akar megszólalni, aztán az író unszolására mégis beszélni kezd. Az ő vallomásából, a rokonok, az ismerősök megnyilatkozásaiból ál össze az az adat- és történéssor, amelyből kibontakozik a Hábetler család élete az első világháború végétől 1962-ig. Az elbeszélő véleménye szerint Jani „némely dolgot nem értett meg a világból, ezért volt tehetetlen”. A tehetetlenség fogalmát itt még nem értheti az olvasó, hiszen a gyilkosság éppen „tett”, ez esetben a szerencsétlen sorsú ember lázadásának torz formája. A világ nem értése viszont a rosszul gondolkodás következménye, s így máris visszajuthatunk a Pascal-mottóhoz.

Hábetler János – az idősebb – brügecsi származású ácsmester (segédlevelét a nagykőrösi ipartestület állította ki), aki végigharcolta az első világháborút, szakaszvezető lett, több kitüntetés tulajdonosa. 1918 tavaszán Budapestre vezényelték, őrszolgálatot látott el. Nyáron megismerkedett Pék Máriával, aki szintén falusi származású, s cselédlányként szolgált a fővárosban. Állapotos lett, erre Hábetler feleségül vette. Szabadságot kért, Brügecsre utaztak, ahol elképesztően babonás állapotok uralkodtak: egy éppen meghalt kisfiút nem mertek eltemetni, mert a halottlátó szerint a temetőben füstfúvó ördögök tanyáznak. Pék Mária vállalkozna ördögűzésre, de nem engedik cselekedni. Végül a csendőrök fellépésére tértek észhez az emberek.

Mire visszatértek Budapestre, eltűnt az egész század. Pék Mária házigazdájának tanácsát megfogadva Hábetler jelentkezet nemzetőrnek, majd vöröskatona lett. Egy őszi napon a szabadszájú, hirtelen haragú Pék Mária összeveszett az ügyvédékkel, kirakták őket. Unokabátyjánál, Stádinger Józsi kőfaragósegédnél húzták meg magukat, de a férfit hamarosan elvitték, agyonverték a fehérek. Megszületett első gyermekük, Gizike, 1920 januárjában. Az apa levitte Brügecsre, az asszony egy orvosnál lett cseléd, férje is vele lakhatott. Hábetlert beidézte egykori századparancsnoka, dr. Mátyás Vilmos százados, aki korábban rábízta szimfóniájának kéziratát, a békéről papolt, s erősen alkoholizált, most pedig a minisztériumban dolgozott. Megígérte, hogy segít Hábetlernek, s valóban: polgári sekrestyésként alkalmazták a Protestáns Tábori Lelkészi Hivatalnál. Lakást is kaptak a Lenke úti barakk lakótelepen. Főnöke Taubinger Rezső evangélikus főesperes ezredes volt. Hábetler hajnalonta a Nagyvásártelepen is dolgozott rakodómunkásként. Később tagja lett a megalakuló Kelenföldi Dalárdának. Összesen hat gyerekük született, közülök négy nőtt fel, Gizike mellett János (1922), Eszter (1930) és Hajnalka (1932).

Hábetlert 1933-ban áthelyezték a Ludovika Akadémiára, ahol a leghosszabb ideig múzeumőr-helyettes, majd 1936-tól felszolgáló lett a tiszti étkezdében. A maradék ételt hazavihette, így családja és szomszédaik mindig jóllakhattak. 1936-ban lebontották a telepet, átköltöztek Pestre, a Nagyfuvaros utcába, egyszoba-konyhás lakásba. 1944 őszén Hábetlert is Nyugatra vitték. A háború után jegyszedő, majd éveken át fűtő. Gyomorfekélye miatt lesz kocsikísérő, majd szívbetegsége miatt, nem sokkal idő előtt, nyugdíjazzák. Önértelmezése szerint: „Én politikával nem foglalkoztam soha, ezért nem is állítom, hogy értenék hozzá, mert ez nem volna igaz. Engemet csakis az én drága családom sorsa, boldogsága érdekelt, értük dolgoztam.”

Pék Mária, ahogy szaporodott a család, otthon maradt, a háztartást látta el, később, 1944-től az unokák is mind gyakrabban maradtak rá. Egész életét munkával töltötte, szinte észrevehetetlenül. Csak akkor került a figyelem középpontjába, amikor valamiért megdühödött, s kiáltozni, veszekedni, verekedni kezdett. Férje sokáig nagy türelemmel viselte ezeket a családi viharokat, de öregkorukra mindketten morcosabbak lettek, s mire Hábetler nyugdíjassá vált, gyakran marakodtak. Szinte egyszerre a férjével lett súlyos beteg, s 1961 novemberében meghalt.

Jani elsősorban anyja természetét örökölte. Ő is hihetetlen munkabírású, többnyire csöndes ember, de időnként megdühödik, kiabál, rondán szidja családtagjait, verekszik. Esztergályos tanuló, majd munkás. 1943-ban katona lett, a háború vége felé fogságba esett, s csak évek múlva tért haza. A Nagyfuvaros utcában lakótársuk volt Reich Kató, egy öreg zsidó templomi énekes és koldus lánya, aki szerelmes volt Janiba. A fiú sokáig nem viszonozta a lány érzelmeit, csak barátjának tekintette magát, s úgy vélte, zsidó lány nem lehet a felesége. A fiú katona korában mégis egymásra találnak, s Jani megígéri, hogy ha visszajön, feleségül veszi Katit. „Nem azért szeretlek, mert szép vagy – szólalt meg. – Ezt ne gondod. Kalauz Gyurinak megmondtam, azért szeretlek, mert nem tehetek semmi mást. Lecsukom a szemem, kinyitom a szemem, látlak” – vallja meg Jani, s az író szerint ezek a regény legszebb mondatai. Kató 1944 szeptemberében kislányt szült, de mindketten a zsidóüldözések áldozatai lettek. Pék Mária a lányokkal ugyan Brügecsre menekült az ostrom elől, de Katót és a gyereket elfelejtették magukkal vinni a zűrzavarban. Hazatérése után Jani Angyalföldön kezdett a szakmájában dolgozni, szabadidejében pedig szobafestéssel egészítette ki jövedelmét. Csak 1956 után házasodik meg, felesége Cira Piroska nevű munkatársnője lett. Fiuk született. Ebben az időben már rendszeresen veszekedtek az öreg szülők, s Janiék ezt nehezen viselték el. Amikor közölte anyjával, hogy elköltöznek, az tiltakozik: „együtt maradunk, míg élek”. Jani válasza: „Ha traktort köt a lábamra, akkor is elmegyek ebből a disznóhizlaldából. Módom van a fiamból embert nevelni. És jogom is van hozzá.” Két nap múlva Pék Mária öngyilkosságot kísérelt meg a férje gonoszkodása miatt, s ezután már ő mondta a fiának, hogy menjen el, legyen boldog.

A lányok közül a legidősebb, Gizike tisztviselő lett, majd anyja kívánságára hozzáment Nagyfuvaros utcai ismerősükhöz, Híres Istvánhoz, bár nem volt szerelmes belé. Ágota lányuk 1944-ben született. A férj aranykezű esztergályos, 1945 után egyre magasabb gyári pozíciókba kerül, de közben csalja a feleségét. 1956-ban a férjet meglőtték, majd internálták. Miután kiszabadult, az asszony elküldi őt. Híres azonban továbbra is tartotta a kapcsolatot a Hábetler családdal.

Eszter és Hajnalka a nagyobbik lány betegsége miatt egy időben fejezték be a polgári iskolát, majd a Pedagógiai Gimnáziumban tanultak, mindig jól. Szerették a zenét, ez formálja ismeretségi körüket is. Sok fiúval kerülnek kapcsolatba, cukrászdákba járnak, zenés szórakozóhelyekre. Eszter férje Zentay György lett. Az ő apja mesterdetektív volt az előző rendszerben. Nyugdíjazták, majd kitelepítették, de talpra állt, „életművész” volt. Nem sokkal Pék Mária után halt meg, ittasan kinyitotta a gázt, de elfelejtette meggyújtani. Fia csak szeretett volna életművész lenni, de ő nem érvényesülhetett sokáig. Feltehetően ezért iszik a részegségig. Ez okozza a motorbalesetét is egyik vidéki útján. 1956 után módja van a közgazdasági technikumban érettségizni, s szeretne egyetemre is járni, de munkahelye nem javasolja, sőt el is bocsátják – talán alkoholizmusa miatt is. Ő ugyan talál magának jobb munkahelyet, de ezt már nem foglalhatja el, mert a rozsdatemetői vita hevében Jani az arcába csap ököllel, s ő úgy esik a vasdarabok közé, hogy azonnal meghal. Egy kislányuk növekedett. Eszter előbb a szüleihez költözött a férje elől, majd elérte, hogy a férfi hagyja ott őket a lakásukban.

Hajnalka Ervinbe, a szaxofonosba volt szerelmes, de Szuha Miklós felesége lett, aki egy földbirtokos család gyermeke, tehát szintén rossz káder azokban az években. Normásként dolgozott. Fiuk született, Rákosfalvára költöztek, a fiú anyjának szoba-konyhás albérletébe. A férfit elbocsátották, szállítómunkás lett. Hajnalka pedig néhányszor megcsalta a férjét, aki végül is nem küldi el Hajnalkát, ellenkezőleg, egy idő után az asszony hagyja ott a mindig hallgatag, magába zárkózó embert. Hivatalosan is elváltak.

Pék Mária sírdogált, hogy mind a három lánya így járt, de a lányok csak nevették őt: ők nem tűrik a rossz házasságot, „nincsen rabszolgalelkük, a magánytól sem félnek, a gyereket pedig eltartják és fölnevelik.”

A Nagyfuvaros utcai szomszédok közül Reichék mellett különös szerepet játszik Sápadt Béla szobafestő, aki a háború alatt nyilas volt, valamint az 1945-ben odaköltöző Seres Sándor, aki nagy kommunista. Hábetleréknek az a véleményük róla, hogy buta ember, s valóban az – egyébként hivatalsegéd lesz a tel-avivi követségen, majd a minisztériumban, de őszintén hisz a szocializmus eszméjében, s agitál is érte. Egyedül Jani áll ki mellette, apját nevezve a legbutább embernek „az egész nyolcadik kerületben2, s közölve, hogy: „Ha egy altiszt meg egy mosónő hisz valamiben, azon csak a hülyék röhögnek! És akik röhögnek, azok mibe hisznek?”

A rozsdatemetőben a tragikus baleset végül is azért következik be, mert Zentay és Hábetler vitatkozni kezdtek. Zentay – most is ittasan – elmondja véleményét a Hábetler családról, életformájukról: „... ti mertek prédikálni nekem? Ti, akiket magam mögött hagyok ebben a rendszerben is, százszor különb életet élek nálatok, legalább munkaügyi főelőadó lettem, és még előbbre is jutok (...) ti előbújtatok a barakkokból, éltek ugyanúgy, mint a hörcsögök. Dzsessz, tánc, hajrá Fradi. Csak zabáltok, tömitek magatokat túrós csuszával, rántott hallal, böfögtök, és ágyba bújtok. (...) Láttál már színházat belülről? Elolvastál egyetlen könyvet is? Pedig te vagy ennek a hatalomnak a birtokosa, esztergályos főnemes, háborús mártír, hiszen a szerelmedet és a kislányodat egy kis feledékenység miatt égették el Auschwitzban.” Ekkor ütött Jani, lélektanilag érthetően: legfájóbb sebét tépték fel.

A családregény elbeszélője csak a mottóban, a bevezető fejezetben szólal meg közvetlenül, s bizonyos mértékig Zentay idézett bírálatában. Nem mindentudó elbeszélő, csak azt mondja el a családról, ami feltehetően egy valóságos oknyomozás során is megtudható lenne az ilyen típusú tanúktól. Sem történelmi, sem etikai, sem lélektani szempontból nem érvényesül az értelmiségi módra gondolkodó ember nézőpontja a rozsdatemetői jelenetig. A Hábetler család szemlélete meglehetősen homogén a két nemzedék különbözősége ellenére is: valóban a vegetatív létezés szükségessége és lehetséges örömei s a családnak ezen a szinten érvényesülő mitikus vonzereje a meghatározó, erősebb a létrejövő, majd felbomló új családok lehetséges magasabb életszintjénél is. Míg azonban az öreg Hábetler házaspár gyakorlatilag analfabéta, gyerekeik már szakmát tanulnak, érettségiznek, s ennek megfelelően dolgoznak, élnek. Egyetlen nemzedék alatt ez azért meglehetősen nagy előrelépés. Életformájuk persze nem az igazán öntudatos „szocialista” vagy bármiféle szemléletű emberé, de a hatvanas évek elejének optimistább közéletében talán megbocsátható az a gondolati türelmetlenség, amellyel többen – s köztük Fejes Endre is – számon kérték a társadalmon a forradalmi módon megváltozó, öntudatosodó emberek tömegeit.

Ma már igazán tudhatjuk, hogy sem a társadalom, sem az egyes ember nem változott, nem változhatott olyan mértéken és irányban, ahogy ezt akkor elképzelték. Az egész társadalom csak apró lépésekkel juthat előbbre, a Pascal-mottó szellemében való értelmes ét, a jól gondolkodás pedig igazán ritka kiváltság, s nemcsak a Nagyfuvaros utcában, amelynek lakóit szeretettel és szigorral mutatta be ez a regény.

Forrás: 7x7 híres mai magyar regény 100-108. old. Móra Könyvkiadó 1977.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése