2024. márc. 15.

Szabolcska Mihály: Nagyszombat éjszakáján

Az óra már az éjfélt meghaladta,

S még fent virrasztok némán, hallgatag.

Ott kint az ég kétes homályba vész el,

Felhő gomolyg át a felhő alatt;

Vívódva, mint a lélek gondolatja,

Kin kétkedés lidércznyomása ül,

S míg önmagával száll szörnyű tusába,

Szárnyára éjek éje nehezül.

 

Magam vagyok; fejem kezemre hajtva,

Bús tépelődés bántja lelkemet.

Szomjúhozom egy csepp vigasztalásra,

És – tengeréből innom nem lehet!

Előttem a szentkönyv, ez élő vizfej

S fásult közönnyel nézem habjait…

Hajh… a mivel meritenem lehetne,

Törött kehely csak, szivemben, a hit!

 

Ott álltam én a főpap kapujában,

A Golgothán elnéztem a halált,

S a gúnykaczaj a tömeg ajakáról,

Mint mérgezett nyíl, szívemen talált.

Magas erénynek hát ez itt a díja?

Hát it törökre ez a kép kisért?

Csak a kereszt a mennybe mutató fa?

Hiszünk, reménylünk: festett semmiért?

 

S kétségbeesve azokhoz szegődöm,

Kik őrzik a szent síron a követ;

S erősítik gőgös szennyes szavakkal,

A kétkedésben ingó szívöket!

Fáradt fejem a kőre ott lehajtom,

S míg bámulom a tisztuló eget:

Kétségbevont, csodás varázslatával

A szent hajnal megüti lelkemet.

 

S érzem, a föld hogy összerezg alattam,

Mint nagy gyönyör terhe alatt a szív,

Fázó lelkem mélységes látomása,

Megszégyenítve, imádkozni hív…

Kép kel, magasztos, kép után előttem.

S miként ha nagy mély titkot hallanék:

Körülöttem győzelmi dalba olvad,

Ujjongva, a teremtett összeség!

 

És hull reám csodálatos melegség

Lebűvölően a szívet, velőt…

És arczczal ott a földre leborulok,

A nyitott sír, a nyitott menny előtt.

A felkelő nap ott talál a porban.

Dicsérve Téged, hosszan végtelen,

- Kié a halál és kié az élet, -

Én jó Atyám, én édes Istenem!

 

Forrás: Hárfahangok. Vallásos költemények gyűjteménye egyházi és iskolai használatra. Szerkesztette Payr Sándor. Budapest, Hornyánszky V, Cs. és Kir. Udvari könyvnyomdája 1906.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése