2024. márc. 15.

Lampérth Géza: Jézus

Egykor – emlékszem – gyermek voltam még én,

Anyám szelíden az ölébe vett,

Úgy elmerengek most is az emlékén –

És elmesélte szép történeted:

- Előttem állt a bethlehemi jászol,

Tündöklő csillag napkeleten távol,

Angyalok zengtek titkos csendes éjen…

- Kértem anyámat – olyan szép! – meséljen!

 

És ő mesélt: „Nézd édes kis cselédem:

Áldott Jézus a jászolba’ pihen.

Most feltárul – nézd – előtte az éden:

Ott szunnyad anyja puha öliben”…

Ez éden üdvét én is érzém akkor

Anyám ölében – téli alkonyatkor –

Ekkor lettél te, világ Megváltója,

Kicsiny szívemnek örökös lakója!

Elszenderültem… A mesének vége!

Álmodtam hozzá; mit? – már nem tudom!

De olyan szép volt: tán fönnjártam az égbe’

Te veled, nálad: édes Jézusom!

Mert ébredéskor úgy szerettem volna,

Ha fölvezetne hosszú, nagy lajtorja

Föl a magasba, Jézusom te hozzád,

Hogy megláthassam nyájas, szelid orczád…

 

Sohase tudtunk, soha tovább menni,

Itt mindig, mindig elszunnyadtam én…

Nem is kellett más a gyermeknek, semmi:

Mint elpihenni anyja kebelén!

Ez volt akkor még minden üdvösségem,

Ezt is te adtad, áldott Jézus, nékem!

Ez volt akkor még minden boldogságom,

Ezért is a te szent nevedet áldom!

 

Később, mikor már több után is vágytam:

A sors, az élet messze elvetett…

- Egyedül állok ím a nagy világban

S csak előveszem szent történeted,

A hol elhagytuk, csak folytatom ottan,

- S ez a félénk szív fölhevül, megdobban!

S kibontja szárnyát ez a csüggedt lélek,

És újra hiszek és újra remélek!

 

Ha fellegek komorulnak fölöttem,

Ha tengerár, vad örvény fenyeget,

Ha porba hullok, hitben megtörötten:

Csak felébresztlek Jézus, tégedet!

- Felleg oszlik, ha te csak egyet intesz,

Tenger csöndes lesz, ha te rátekintesz

S – szegény beteg – ha kegyelmed esengem:

Érintéseddel meggyógyítasz engem!

 

Érzem: te vagy az út, igazság, élet,

Te az egész, parányi részed én,

- Mert a szellemem, lelkem rokon véled –

S ez érzet szent örömet önt belém!...

- Óh! míg lábam e földi pályát futja,

Bármerre tér el éltem vándorútja,

Tövist szórnak rá, vagy rózsával hintik:

Te légy velem csak s – boldog leszek mindig!

 

Forrás: Hárfahangok. Vallásos költemények gyűjteménye egyházi és iskolai használatra. Szerkesztette Payr Sándor. Budapest, Hornyánszky V, Cs. és Kir. Udvari könyvnyomdája 1906.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése