2024. márc. 15.

Király Mátyás: Az áldozat

Birák k. XI. r.

 

Kiragyogott hegyek mögül

Tündöklően a nap;

Jefte népe imára gyűl,

Jefte maga a pap.

Buzgó ima száll az égre:

Jőjj Istenünk segitségre.

 

Jőjj én Uram segítségre,

Rebegi a fejedelem;

Ha segitesz dicsőségre:

Hazatérve azt szentelem

Neked égő áldozatul,

Ki elibém jő házambul.

 

Az imának végső szava

Fegyverzörej között vész el;

Ammoniták népes hada

Rohan ajkán bősz beszéddel.

S a mint a két had összeér’

Csattog a kard, omlik a vér.

 

De Izrael az erősebb,

Fegyvert az Úr megáldá;

Ammon népén tátong sok seb,

Veresége vál’ futássá.

Rabul esik szabad földje,

Izrael lesz úr fölötte.

**

Győzelmes csatából a hivő Jefte

Vezeti haza örvendő hadát,

S a merre e had csak útját vette,

Zengi vezére nagy diadalát:

Dicsfényt a ki reád hoza,

Koszorút fejére, haza!

 

A hova szél szárnyán jött meg a hir,

Ünnepi díszbe öltözött Mispa;

Jefte leányának örömtől a pir

Gyönyörű arczát mind beborítja;

Ím’ jő, apja hozzá siet:

Követi őt a díszmenet.

 

„Kedves, drága atyám, vedd e koszorút,

A hálás haza általam nyujtja;

Atyám, te nem örülsz? mért látok borút

Jó arczodon? szűd mi szomoritja?

Jó atyám, hű karom ölel!

S ajkad szómra még se felel?”

 

Jefte keble zihál, ömlik a könyje

Szive bújától, tépi ruháját,

Majd meg a leányát kapja az ölbe,

Halmozza csókkal szende orczáját.

Nagy búját meghatva nézik,

Megkörnyezik, bár nem értik.

 

„Oh mi búra jöttem, egyetlenegyem,

Magányos éltem egyedülien;

Mert én Istenünknek fogadást tettem,

Hogy áldozatul adom nékie,

Ki házam ajtaján velem

Szembe jő – ha lesz győzelem.”

 

„Tedd, tedd édes atyám fogadásodat!

Lám, megsegített tégedet az Úr!

Ha veled ő nincsen, tán most áldozat

Szerette hazánk s benn ellenség dúl.

Oh emeld csak kezed reám,

Hazámért halok meg, atyám!

 

De engedd meg nekem, hogy két hónapig

A magas hegyekre fel hadd menjek én,

Kik szivemnek mindig drágák valának itt

Leánybarátim magammal vivén.

Elsiratván szüzességem,

Áldozatul adom éltem.”

**

Leng a szellő, hajladozik a levél,

Jefte lánya, de nagy bú rabja levél!

Búg az erdő, jajgat fenn a siralom

Le a völgybe fájó szívnek

Bús hirt hoz a fuvalom.

 

Ifjú pásztor ajkán szól a furulya,

A hegyekbe búsan száll fel a dala:

Fáj a szivem, meghalok én utánad,

Jefte lánya, szép szerelmem,

Megöl érted a bánat.

 

A két hű szív napról-napra így zokog,

Míg fölöttük elszállanak a napok.

Száll a sóhaj szivből-szivbe, ők értik,

Hogy egymásé lesznek majd ott,

A hol a sziv nem vérzik.

 

Gyásztrombita harsog, jő a lánysereg,

Füstöl az oltár, lángot ver tüze,

Mispában ki csak él, az mind kesereg:

Hamvad az ország legszebbik szüze.

Bár könytől ázik az arcza:

Jefte az Urat magasztalja.

 

Forrás: Hárfahangok. Vallásos költemények gyűjteménye egyházi és iskolai használatra. Szerkesztette Payr Sándor. Budapest, Hornyánszky V, Cs. és Kir. Udvari könyvnyomdája 1906.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése