2024. márc. 15.

Béry Gyula: Dávid harcza

Előtör az ellenség gyors hadával

Sókó s Azéka vadon tájiról,

Csörren a fegyver, hangja szerteszárnyal

S a búgó harczi kürt riadva szól.

Hol elvonul, megreng a föld alatta,

Járása, mint a szélvész, oly sebes…

„Segits, nagy Isten, Izraelnek atyja,

Hűséges néped elvész, oda lesz!”

 

S előlép, pajzszsal a pánczéllal övezve,

Miként egy óriás aczéltorony,

Hős Góliáth: és dölyfös hangja messze

Visszhangozik a sziklaormokon:

„Hadd lássam, ki mer szembeszállni velem,

Ti, gyáva népség rajta! Jőjjetek!

Ha van, ki harczban le bír győzni engem,

Hős népemmel rabszolgátok leszek!”

 

Nincs egy sem, a ki harczra kelni merne,

Rémülten egy helytt áll a kis csapat,

Egy-kettő indul, visszatér remegve,

S a síkon Góliáth maga marad.

A gyermek Dávid mind ezt látja, hallja,

(Bátyját a hadba látogatni jött;)

Úgy bántja őt az órjás büszke hangja…

Egy perczre még küzd két érzés között.

 

Aztán Saulhoz lép s szól: „Uram királyom,

Ha senki más, kiállni kész vagyok!”

„Te, gyenge gyermek! Vágyad balga álom!

Nem harczra termettek a pásztorok!”

„Pásztor valék, de jártam már vadakra,

Oroszlánt, medvét sokszor öltem én;

S az Úr megvédett; mert Ő úgy akarta,

Velem lesz most is a harcz mezején!”

 

Parittyát és botot vesz, félre téve

A neki nyújtott, kardot, sisakot.

Előront aztán s Góliáthoz érve,

Egy helytt nyugodtan, bátran áll meg ott.

S igy szól az órjás, vad haragra gyúlva:

„Tán eb vagyok, hogy bottal jösz felém?

Te gyermek, itt végződik élted útja;

Majd holtan fekszel a harcz mezején!”

 

S Dávid szól: „Kardod mit használ tenéked!

Pajzszsal, dárdával jösz te én reám:

De – Istenemmel – tőled sohse félek,

Az Úr segít meg, könnyű lesz csatám!

Tudom, hogy Ő téged kezembe ad ma;

Tudom, legyőzlek könnyen tégedet.

Megöllek, mert az Isten úgy akarta;

S meggyőzöm harczban dölyfös népedet!”

 

Aztán parittyáját kezébe véve,

Az óriásra dobja egy kövét;

Az lehanyatlik, s Dávid odaérve,

Saját kardjával vágja le fejét.

Zúg az öröm rivalgó büszke hangja;

A két sereg: gomolygó áradat;

Izrael népe veri, üti, hajtja

A megrémült filiszteus-hadat.

 

A győztes háborúból visszatérve,

A mint Dávid ismét honába ér,

A nép babért s virágot hint elébe:

„Hozsánna neked, dicső hadvezér!”

De Dávid visszahúzódik szerényen,

S így szól, hogy a hozsánna zeng felé:

„Halld Izrael, hálád nem illet engem,

a diadal csupán csak Istené!”

 

Forrás: Hárfahangok. Vallásos költemények gyűjteménye egyházi és iskolai használatra. Szerkesztette Payr Sándor. Budapest, Hornyánszky V, Cs. és Kir. Udvari könyvnyomdája 1906.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése