2024. márc. 15.

Forgács Endre: A csillag

Syria pusztáján, úttalan útakon,

A hol ha feltámad a szél, rohan vakon

S hordja miriádját a homokszemeknek, -

Syria pusztáján vándorok sietnek.

 

Hő perzseli őket ínyjük szomjtól szárad,

Körültök, előttük ezer veszély támad.

Fáradtak, lankadtak, de mégsem pihennek:

Napkeleti bölcsek, vajjon hová mennek?!

 

Nem tévednek el a földetlen földeken.

Perzselő nappal, vagy a siket éjeken

Vezérli őket a kopár vidéken

Csillag – a milyen még soh’se volt az égen.

 

Kietlenbe, bajba ha fordul pályájuk,

Mintha Isten szeme vigyázna reájuk;

Vagy ha fáradságtól kibuggyan keservük,

Mintha Isten keze emelné a terhük.

 

S már-már megvalósul a bölcseknek álma,

Üdvözli őket a jerikói pálma.

Hűs lombja hívja is, hogy ott megpihennek;

De a csillagjuk int és ők tovább mennek.

 

Nagy városba érnek, szent Jeruzsálembe,

Fejedelem elé, fényes trónterembe,

Mondják jöttük czélját: „a királyt keresik”.

De a csillag csak megy s annak útját lesik.

 

Mennek hegyen, völgyön, élen kövön járva,

Lélekzetfogyásig, megtörve, zihálva.

S hol két halmon épült a város: Bethlehem,

Megáll a csillag az ég ívén egy helyen.

 

Örülnek a bölcsek, gond nem ül már rajtuk,

Forró imádságra kulcsolódik ajkuk.

Fogyó bátorságuk visszatért, megéledt:

Oda jutottak, hol az Ige testté lett.

 

Bölcsőben glóriás csecsemőt találnak,

Megolvad a szívük, a hogy körülállnak.

Kelet kincsét hozzák, azzal elhalmozzák,

Lelkesedésüket magasra fokozzák.

 

Mi vezette őket: lángol bennük a hit,

Az szórja szerteszét égi sugarait.

Egynek se sajg szive, nem fáj már a lába.

Boldogan pihennek üdvösség árnyába.

**

Előttem is ragyog messze szálló fénnyel,

Engemet is bíztat üdvadó reménnyel,

Az az égi sugár bizton vezet tovább,

S akkor fénylik szebben sorsom, ha mostohább.

 

Mély, viharos éjjel ha terjeng körültem,

Ha búra vál mindaz, a minek örültem,

Az élet pusztáját sebzett lábbal járom,

Csüggedve, vergődve már a végsőt várom:

 

Csak egy szende fény e csillagból lelkemre,

Már oszlik a sötét, könnyül éltem terhe.

Boldogság szórja rám áldó sugárit;

Mert fényes csillaga én lelkemnek a hit.

 

Óh ragyogj előttem, te lélek lámpása,

Vezess oda, hol van üdvösség forrása:

Jézushoz, a kihez az elfáradt tér meg,

- Ott leszek én boldog, ott pihenek én meg.

 

Forrás: Hárfahangok. Vallásos költemények gyűjteménye egyházi és iskolai használatra. Szerkesztette Payr Sándor. Budapest, Hornyánszky V, Cs. és Kir. Udvari könyvnyomdája 1906.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése