2024. márc. 15.

Gárdonyi Géza: Krisztus álma

- Legenda virágvasárnapra –

 

A pálmafák alá vonult

A Mester és a kis csapat,

Hol hűs árnyat ereszt a lomb,

Pihenni fáradalmukat.

S míg őket álom ringatá,

Susogni kezd a kis liget:

Mozdul a fa, virág, fűszál,

Vonaglottak a tövisek.

 

A Pálma kezdi:

-- Én vagyok

A fák között, kit ő szeret,

Ha fáradt volt, levélernyőm

Föléje hűs árnyat vetett.

S midőn hozsannát zeng neki

A szent városban ifjú, agg,

Útjára lombom ezrei

S legszebb virágim hullanak.

 

Sápadtan az Olajfa mond:

- A nap leszáll s eljő az éj;

s lappangva lombjaim alatt

Az áruló már lesre kél.

És jő az Úr, s én hallgatom

Gyötrődő lelke mint sóhajt.

Két karja az éghez remeg…

És rája villan dárda, kard.

 

A tó szinén feljő a Nád,

Fürtös feje búsan zizeg:

- Királyi pálcza én leszek.

Miért is szültek a vizek?

 

A Tüske szúrós ágait

Magához nyomva így zokog:

- Átok reám e tőrökért,

Én vérzem a szent homlokot.

 

A Tölgy megborzong, s felsóhajt:

- Holnap kivágnak engemet,

Holnapután a Golgotán

A hóhér rajtam öli meg.

 

A zöld Borostyán így rebeg:

- Sírjához innen kúszom én

S ezer karommal ölelem

Ki legjobb volt a föld szinén.

 

A kis liget virágai

Susognak erre sírva mind?

- Oh elmegyünk ráomlani,

Sírján kiadni lelkeink!

 

Fölkél az Úr. S a kis csapat

Indul a szent-város felé.

Az Úr előbb mindkét kezét

Áldásadón fölemelé:

Nézzétek – szól - a harmatot:

Mint könnyek ezre úgy ragyog.

 

Forrás: Hárfahangok. Vallásos költemények gyűjteménye egyházi és iskolai használatra. Szerkesztette Payr Sándor. Budapest, Hornyánszky V, Cs. és Kir. Udvari könyvnyomdája 1906.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése