2022. jún. 6.

I. A gyermek és a madár (Társas játékok)

 

A gyermekek körbe állnak kezeiket magasan tartva, a körön kívül repdes a madár két kezét a madár szárnyaként föl s le emelgetve. A gyermekek éneklik a következő dalt:

 

Repülj ide kis madárka

Ez aranyos kalitkába,

Jó dolgod lesz majd meglátod,

Nem leszek én rossz barátod.

Repülj ide, repülj hát!

 

A madár egy helyen lebegve énekli:

 

Nem repülök, mert ugy látom

Szivtelen vagy kis barátom.

Nem fogok én hozzád szállni,

Kalitkádba akarsz zárni,

Jobb nekem igy szabadon.

 

Ekkor a madár körül repdes, a gyermekek pedig éneklik:

 

Szépen kérlek kis madárkám,

Repülj csak egy kicsit hozzám,

Amit szád és szemed kiván

Megláthatod a kalitkán,

S ha nem tetszik elmehetsz.

 

Most a madár a kalitba (a körbe) repülve énekel:

 

Jó kis gyermek én eljöttem

Kalitkádra rá repültem,

Van itt búza, van víz elég

Nincs szabadság, nincs tiszta lég

Én itt hamar elhalnék.

 

Gyermekek:

 

Kis madárkám bár sajnállak,

Megigértem hát nem bántlak,

Nagyon félted szabadságod

Teljesüljön hát a vágyad

Isten veled! hess hess hess!!

 

Ekkor  a madár ki repül, s a játék ujból kezdődik.

 

II. Csárdás

 

Fiuk és lányok párosával sorba állnak, s a nevelő által adott jelre lassu magyart lejtnek a következő dal éneklése mellett.

 

Dallam: Kis szekeres, nagy szekeres

 

Félre csapom a kalapom,

Nincsen nekem semmi bajom,

Hogy is volna hisz az anyám,

Mint egy angyal ugy vigyáz rám.

 

Reggel alig hogy fölkelek

Az asztalon kávét lelek;

Majd ebédet, majd vacsorát,

Mindent, mindent jó anyám ád.

 

Gyorsan énekelve, csárdást lejtve.

 

Dal: Ugy van kincsem komámasszony

 

Nincsen nekem semmi bajom

E világon semmi gondom,

Ugy élek, mint a madár,

Mely az erdőn ágról ágra

Majd repdesve, majd ugrálva

Gondtalanul s vigan jár.

 

Kobány bácsi

 

Forrás: Képes Gyermekvilág melléklap A Kisdedóvók és Gyermekkertésznők Lapjához 2. évf. 2. sz. Gyoma, 1883. január 20.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése