2019. dec. 1.

Tóth Kálmán: Szilágyi Erzsébet




„Óh, mi szépen leng a zászló!
Óh, mi szépen fénylik a kard!
Eressz, anyám, engem is el
Szép vitézek seregivel!”

„Nem lehet az, édes fiam!” –
Mond az anya lassu hangon.
S férje után, ki már távol,
kendővel int ablakából.

„Óh, mi szépen szól most a kürt!
Hallod, anyám? Óh, eressz el!
Meglásd, majd mit hozok néked
Napkeletről: gyöngyöt, éket.” –

„Van énnékem elég gyöngyöm!”
- Mond az anya szomoruan. –
És valóban sötét szeme
Fényes gyönggyel, könnyel tele.

„Hányszor mondtad, édesanyám,
Hogy megtennél mindent értem.
Óh, bocsáss a vészbe, harcba!” –
S kipirul a gyermek arca.

„Kicsiny vagy még én magzatom;
Kicsike még katonának.
El nem birná gyönge karod,
El nem birná még a kardot!” –

„Óh, dehogy nem!” – mond a fiu
És levesz a szegrl egyet,e
Nagy Hunyadi sulyos kardja,
Vérrózsákkal van kirakva.

Aztán vágni próbál vele.
Előszir is kelet felé. –
Hanem nehéz, sulyos a kard,
Le a földre hozza a kart.

Örömkönny a nő szemében,
Mátyáséban pedig szégyen,
Rivalg a kürt távolról még…
„Istenem, csak nagyobb volnék!”

„Megnőttél már, édes fiam!
Aki eddig visszatartott,
Maga anyád mondja már most,
Hogy kösd fel a harci kardot!

Vitéz apád, hős testvéred,
Mind a kettő a föld alatt.
Feledtesd el mind a kettőt,
Mind a kettő légy – te magad!

Fényes neved van már most is,
- Fényes név a magyar neve!
De te tedd még fényesebbé,
Hogy a nap sápadjon bele!

S boruljon le előtte mind,
Aki csak van a világon,
Mint a csengetyü szavára:
Hit beszéljen, ész megálljon!

Ne legyek én többé anyád!
Ne is szeress engem soha!
Édes hazád most az anyád:
Én pedig csak egy mostoha.

Csak azt imádd, csak azt szeresd!
Annak neve, annak képe
Álljon mindig szent oltárként
Szived, lelked közepébe!

És hogyha kell, halj meg érte!
Halj meg érte, én nem bánom, -
Ha a szivem meghasad is…
No, - most az Isten megáldjon…”

Forrás: Gyakorlati pedagógia 4-5. sz.1939.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése