2019. dec. 1.

Czóbel Minka: Anyaföld




Anyaföld, imádlak, hisz egy vagyok veled,
Csak mint bármely füszál; terméked, gyermeked.
Te oltasz a szivbe örömet, bánatot,
A test és a lélek erejét te adod.

Ha elsuhant rajtad a halálnak árnya,
Muló felhő – hiszen ezer virágszálba’,
Ezer ember-szivben ismét ujra ébred
Az örök, változó, halhatatlan élet.

Te adtad – éneket ajakamra csalva, -
Hogy szivem érzését kiönthessem dalba,
Hogy ami érzésből meg nem tér már benne,
Talán még más ember örömére lenne.

Annyi csak – ha van is – énekemben érdem,
Hogy a magyar szivet szeretem és értem;
Ugy nagy nyugalmában, akkor még csak hagyján,
Mint zugó viharban, zivatarok napján.

Már hogyne érteném? hiszen rokon vélem,
Már hogyne szeretném? hisz’ napom itt élem,
E földön, melynek nincs párja e világon,
Melynek minden egyes kis porszemét áldom.

Drága jó anyaföld, de meg is van áldva,
Dusan, szépen terem virága, dudvája;
Ha dudva, hát dudva – az is nyilik zöldön,
Boldog az élete – ha ezen a földön.

Áldott jó anyaföld! bele-bele mélyed
Életem gyökere – onnan száll az élet
Ereimbe vissza – kivirágzik szépen,
Magányos szivemnek egy-egy énekében.

érzem illatodnak reszkető páráját,
Ha tavaszi napon barázdákba szántják
Kebledet az ekék. – erő száll belőle,
Erő, élet, illat a kék levegőbe.

Hogy kifakad rajtad hamvas szinezettel
Tavasz üdeségben, a harmatos reggel,
Hüvösebb sugárral, esti csillagfénnyel
- Mind az én életem, egyben a tiéddel.

Hogyha visszahull rád, hideg őszi szélben,
Sárgult fék levele, aranyesőképpen.
- Késő már, hogy nézzük a leszálló napot –
Fáradt gyermekedet mélyen elringatod.

Forrás: Gyakorlati pedagógia 3. sz.1939.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése