2019. dec. 1.

Lampérth Géza: Pacsirtaszó




Fakadó zöld mező fölött,
Fellegtelen kék ég alatt
Pacsirta száll, pacsirta szól…
Hallgatom a kis madarat:
- Én nem tudom, de a dala
Olyan édes, lelkigható…
Csengj, ó csengj csak a szivembe
Pacsirtaszó, pacsirtaszó!

Nem oly rég’ – kis pacsirta
Emlékszel is rája talán?
Itt egy halvány, csöndes gyermek
Mélázott egy madár dalán…
Szive gazdag tündérkert volt,
A ruhája kopott, fakó…
Csengj, ó csengj csak a szivembe
Pacsirtaszó, pacsirtaszó!

Itt látta a kora reggel,
Itt lelte a késő este:
Mikor száll fel pacsirtája,
Mikor dalol – csak azt leste;
Sokszor borult itt szemére
Édes álom, bualtató…
Csendj, ó csengj csak a szivembe
Pacsirtaszó, pacsirtaszó!

Te voltál a dalos madár,
Én voltam a méla gyermek:
Én tégedet megismerlek,
De te, ugy-e, nem ismersz meg?
Nem csuda: most a ruhám szép,
S a szivem, haj! sivár, fakó…
Csengj, ó csengj csak a szivembe
Pacsirtaszó, pacsirtaszó!

Ugy álmodtam: édes dalod,
Eltanulom – s eltanultam.
Szárnyam nő majd s felrepülök:
Felrepültem – s porbahulltam…
Csúf, sivár világba estem,
Elnémult ott a nótaszó…
Csengj, ó csengj csak a szivembe
Pacsirtaszó, pacsirtaszó!

…Mintha im ez áldott percben
Lelkem szárnya meglendülne,
S szivemben a régi dalok,
Szép dallama felcsendülne.
Utamra egy sugár ragyog,
Olyan fényes, oly biztató…
Csengj, ó csengj csak a szivembe
Pacsirtaszó, pacsirtaszó!

Forrás: Gyakorlati pedagógia 3. sz.1939.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése