2020. máj. 16.

Pekry Lőrinczné Petrőczy Kata Szidonia (1658-1708): Szánjatok kősziklák…


„Szánjatok kősziklák,

Erdők, kies puszták,

Bánkódjatok énrajtam;

Szánjatok meg kérlek,

Mert jaj! búban élek,

És im mire jutottam!...

Mezők szép virági,

Vizek friss folyási –

Könnyezzetek én rajtam!

 

Erdei sok vadak,

Repülő madarak –

Sok jajszómat halljátok!

Te is csendes Echó

Hallod, hogy gyakran „óh!”

Jön ki számon, s tudjátok

Okát bánatimnak

Gyakor panaszimnak…

Miért, hogy meg nem szántok?

 

Ha Orpheust régen

Hallgattátok híven.

Hogy kesergett lantjával,

Sőt még Proserpina

Poklok királynéja

Megszánta, s bánatjával

Lágyította szívét,

Euridicéjét

Megnyerte nótájával:

 

Méltán engemet is

Szánhattok, mert én is

Kesergek jaj! sz6üntelen;

Mint éjjel és nappal

Bús óráim jajjal

Múlnak, s abban véletlen

mint mély örvényébe,

Tenger mélységébe

Merűltem reméntelen…”

 

Forrás:  A régi magyar költészet remekei – A legrégibb időktől Kisfaludy Károlyig 114. l. – Bp., 1903.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése