2020. máj. 16.

A kölesdi harczról (1708. szept. 2.)


A kölesdi harczon, a kölesdi harczon

Hej! én is ott voltam, elejének vágtam;

Elejének vágtam, közepét bontottam,

Mint kaszás a füvet, döntöttem, rontottam.

 

Mikor Balogh Ádám a kardját emelte:

Sándor László akkor dandárt reávitte,

„Vedd fel, fiam, bátran németnek lövését,

Ne mutasd szivednek semmi röttenését!”

Ne mutasd szivednek semmi röttenését!”

Mikor Balogh Ádám a kardját emelte:

Szekeres István is ezerét vezette.

„Rajta, rajta! rontsad ráczok sűrű rendét –

Hadd ne dúlja gaz nép édes hazád földét!”

 

Az Sió berkéig lőn nagy sivalkodás,

Fel Simontornyáig, sűrű nagy roppanás.

Akkor Balogh Ádám indíta több hadat:

Német is elveszett, a rácz is elszaladt.

„Haj, édes ezerem! Haj Somogyi Ádám!...

Most immár utána, mindenütt az hátán!

Most immár utána, mindenütt az  hátán!”

Lovassa üldözte, - gyalogja üldözte,

Szegszárdig az mezőt vérével öntözte.

Megéget Ráczország, megmaradt három ház…

Elesett négyezer, megmaradt három száz.

 

Forrás:  A régi magyar költészet remekei – A legrégibb időktől Kisfaludy Károlyig 132. l. – Bp., 1903.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése