2020. máj. 16.

Hungária szól

Egy lovon egy nyergen,

Egy aranyos féken,

Romaiaknak földét

Vettem volt meg régen

Scythiából jövén,

Az nagy Dunának vizét

Igazsággal, mondom:

Hogy méltán kaszálom

Az Duna két mellékét.

 

Hatalmas urakat,

Vitéz királyokat

Emberkorra neveltem:

A régi időben

Több szomszéd népeken

Az adót is megvettem:

Trombita zengéssel,

Csak nevem hirével

Sokat megijesztettem.

 

Tudja Németország

Cseh és Lengyelország

Az én szabadságomat

Gyakran igaz haddal

Nem kicsiny haszonnal

Oltalmaztam magamat;

De sokszor hitván per

És kelletlen fegyver

Fogyatta fiaimat.

 

Az sok tútor miátt,

Vallottam nagy bút s kárt,

Örökségem elfogyott,

az mostoha atyák

s az osztozó fiak

Másnak csináltak hasznot;

Sok férjhez menéssel,

S az sok temetéssel

Tárházam már elkopott.

 

Eleitől fogva

Ez volt nagy káromra:

„Ez nem tied s ez enyim!”

Csak magok hasznával,

Színes barátsággal

Voltak hozzám szomszédim:

Szépen mosolygottak,

Mikor megakartak

Csalni jóakaróim.

 

Mikoron irnának

Az ezer és kétszáz

Negyvenkét esztendőben:

Hires Béla király

Friderik császárhoz

Szaladott vala Bécsben,

Az tatárok miatt

Az szerencsétlen had

Hozta volt ez inségben.

 

Az ebédnek árát,

s az szállás jutalmát

Igen megvevék rajta:

Mert nagy summa pénzben,

Három vármegyékben

Herczegnek parancsola;

Nem volt drágább kenyér

Ez dajka-kenyérnél:

Azt minden megtanulja.

 

Az minap mint járék,

Hogy Prágába küldék

Egynehány vitézeket.

Hogy az szomszédságban

Köz igyre, vigyázván,

Segétném az cseheket:

Az vitéz cseh urak,

Gyalázatnak tarták

Az magyar serénységet.

 

Addig disputálják

Az nagy méltóságot

És nagy uraságokat:

Az csehek szégyenlék

Az magyar vitéznek

Adni az első harczot:

Az üstökvonásban

Ki fordul gyorsabban:

A kapja el a koncot!

 

Az sok nyelvő tolmács

Egyenetlen tanács –

Egyenetlen virágzik:

Tükörben az koncznak

Színes árnyékával

Az gyomor lassan telik;

de te, magyar nemzet!

Tartsd meg hó hirdet

Amig benned egy látszik.”

 

Forrás:  A régi magyar költészet remekei – A legrégibb időktől Kisfaludy Károlyig 138-139. l. – Bp., 1903.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése