2020. máj. 16.

Siralmas volt nekem…

Siralmas volt nekem

Világra születnem,

Hogy ezeket kell szenvednem

Melyeket nem reméllettem.

 

Tigristéjjel talám

Tartott volt föl anyám,

Jaj, ki volt az én mostohám:

Bánatját ruházta reám!

 

Éleké? nem tudom,

Ha késik halálom:

Óránként nőttön nő kinom,

Jaj hová legyek, nem tudom!

 

Pusztaságban került

Lölköm búban merült,

Jó reménységemtül meghült…

Óh anyám engem mire szült!

 

Halállal bajt vivnom,

Világbul kimulnom

Jobb volna, hogysem kinlódnom,

Szokatlan dolgot tanúlnom!

 

Actéon mint jára

Ebeit magára

Nevelte volt halálára:

Lön ö neki nagy gondjára.

 

Nékem is irigyim

Titkos ellenségim

Mérget adának barátim,

Kétszinü jó akaróim.

 

Ugyanis az jóért

Éltemben sok bú ért:

Holtomig szivemben jászért:*

Rosz világ reám mérget mért.

 

Siratom magamat

Elmúlt napjaimat,

Bizván Istenre gondomat –

Eligazitja bajomat.

 

De csak a keserves

Lelkemnek gyötrelmes

Hogy bujdosom mint Ulisses

Ki sokat járt és lett hires.

 

Oh napok napjai,

Tengernek habjai,

Életemnek végórái,

Keserü szivemnek jaji.

 

Bánatim újulnak

Siralmin nem mulnak,

Orczámrul könnyeim folynak,

Engem az fák is siratnak.

 

Álljon Isten boszút

Azon ki nagy sok bút

Ennékem szerzett háborút…

Ő igye is még erre jut!

 

Jaj hát hogy születtem!

Jaj lészen életem,

Az kinek én nem vétettem:

Jaj attul mit érdemlettem.

 

Igy siratá magát

Elhagyván világát

Ki naponként mondja jaját,

Húron pöngeti nótáját.

 

*) Gyászért.

 

Forrás:  A régi magyar költészet remekei – A legrégibb időktől Kisfaludy Károlyig 148. l. – Bp., 1903.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése