2022. jan. 11.

Balassa Bálint (1551-1594): Boldogtalan vagyok

 


Boldogtalan vagyok,

Mert kínaim nagyok,

Béborult ifjúságom.

a szokatlan dolgot

És a nehéz jármot

Már megszokni nem tudom.

Régi időm elmúlt,

Most másképen fordult, -

Szomorú az én sorsom,

 

Őszi harmat után,

Végre mikor aztán

Fujdogál a hideg szél,

Nem sok idő mulván

Sárgul, hulldogálván

Fáról a gyönge levél.

Zöld erdő harmatját,

Piros csizmám nyomát

Hóval lepi bé a tél.

 

Én a szemeim sírván,

Könnyeim csordulván,

Néznek csak keservesen;

Bús szívem zokogván,

Csaknem meghasadván,

Bánkódik nagy erősen;

Ki miatt naponkint

Látok szomorú kínt,

Szenvedek én testemben.

 

Istenem, mit tegyek?

Immár hová legyek?

Mire jutok végtére?

Ha mind búval élek, -

Ezentul mit érek,

Élek-e még kedvemre?

Vagy mind holtig árván

Járok csak bút látván,

Mégyek keserűségre.

 

Ennyi gyötrelemmel,

Vagy ennél is többel

Ifjúságom int éljem?

Jobb lesz a darvakkal

Vagy más madarakkal

Ősszel búcsúmat vennem.

S mennem oly országra,

Hol irígyim soha

Nem szólhatnak ellenem!

 

Talán elmentemmel,

Búcsú-vételemmel

Ha útamat követem:

Gonosz irígyimnek,

Kik most reám törnek,

Nyelvök elkerűlhetem.

Ha nem látnak, talám

Nem szólhatnak reám, -

Igy kedvök bétölthetem.

 

Azért szerelmedre,

Világod kedvedre

Éld ezentul, kivánom;

De én fáradságom,

Kedves virágszálom,

Éretted nem sajnálom.

Légy jó egészségben

Addig, míg az isten

Éltet, szivből óhajtom!

 

Szivem, isten hozzád!

Megbocsáss, ha szolgád

Vétett ő beszédében;

Mert noha nehezen, -

De tőled elmegyen,

Ki téged szán szívében.

Lesz-e véled szemben?

Láthatd-e e testben?

Maga tudja az isten!

 

Immár sólymocskádat,

Kedves madárkádat,

Kit karodon hordottál,

Klárisokkal rakott,

Szkófiummal varrott

Lábzsinóron tartottál –

Bocsásd el békével

Szegényt, hadd menjen el,

Reá ne haragudjál!

 

Forrás: Anthologia Hungarica Insel-Verlag Leipzig 1922.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése