Az Érdekes
Ujság húsvéti számának első borítékoldalán Szinyei Merse Pál képének, a „Pipacsok”-nak
tökéletes hűséggel reprodukált színes másolatával kedveskedik olvasóinak. Az
európai hírű magyar mesternek ez az egyik legszebb képe teljesen gazdagságában
mutatja mindazt a rendkívüli értéket, amely Szinyei Merse Pált a forradalmi
magyar festők sorának élére állította.
Nehéz és küzdelmes pálya volt az övé. A fel nem
ismeréstől, a meg nem értéstől, mint nálunk minden igazi talentumot, őt se
kímélte meg magyar sorsa. Mély és igazi tehetséges hiába jelentkezett oly
korán. Gyerekkorában és kora ifjúságában a szeme, a szíve megtelt a sárosi
vidék, a családi ház, körülötte a nagy kert, a ragyogó ég, pipacsos mező és
erdős lankás ragyogó színeivel. A sárosi napsütés elkísérte később müncheni és
bécsi műtermébe is. Szülőhelyének, Szinye-Ujfalunak, majd később a másik
családi dominiumnak, Jernyének dombos lankásai, sárga boglárkától, pirosló
pipacstól, kék szarkalábtól és zöld gyeptől szegélyezett búzatáblái egy életre
el-eltöltötték a szívét. Már kisgyerekkorában rajzolgatott, később eperjesi és
nagyváradi iskolás évei alatt feltűnt színes vázlataival és a matura után egy
nagyváradi jónevű festőnek, Mezey Lajosnak kioktatására a festői pályára
lépett. Münchenbe ment Kaulbach és később Piloty iskolájába, de a műtermes,
barna árnyékos, merev kompozíciós képek helyett a szabad színek, napfényes
tájak pompája csábította ecsetjét. Böcklin új színfelfogása, de különösen
Courbet és a barbizoniak müncheni kiállítása csak még inkább meggyőzték, hogy a
természet szabad ábrázolásában van a művészi igazság. Hogy a napsütés, a fény
változása, a színek egymásba olvadása szebb képet ad minden műteremben végzett,
nehéz tanulmánynál. A világos színharmóniákat szerette és még az árnyékot is
világos színben festette meg. Nem törődött az iskolákkal, az eredetiség a
művész legnagyobb kincse és aki ezt keresi, a saját lelkébe néz bele. A világos
tónusok harmóniáját kereste, a fénylő, aranyos napsugarat, a napsütötte tájat,
ragyogó szabad eget és szabad mezőt, ahol színes az árnyék is. ekkor készült
vázlatain egyre mélyebb tüzet fognak a színei s príma festéssel adja vissza
szabad színbenyomásait. De a kitört francia-német háború megakadályozza
tanulmányaiban, hazajön és beírja följegyzéseibe: „Otthon senki sem értett meg,
én sem értette meg senkit.” Élt passzióinak, lovagolt és vadászott.
A háború után újra visszakerült Münchenbe.
Barátai – a legjobb német festők. Leibl, Böcklin, Gabriel, Max – nagy
szeretettel fogadják. Éppen belekerült a zenei forradalomba, amelyet Wagner új
muzsikája okoz, ezt a forradalmat akarják a piktúrában is megcsinálni. Szinyei
Merse Pálnak lírára hajló lelke azt szereti, ami spontán, érzése sugallatára
alakul benne képpé, a világos színekből összeálló harmóniát, a fényt, a szabd
levegőt, a természetből a színt s mind e benyomások összességében az egységes
impressziót keresi, szinte színfoltokban látja a világot. És ekkor kezdi
1872-ben festeni híres Majálisát.
alakjait napsütéses tájba helyezi, merészen keresi a plenair minden nehézségét,
színei tüzesek, ezek adják az alakok plasztikáját is, szóval megfesti az első plenair-képet.
Münchenben forradalmat okoz. Bámulják, dicsérik, lelkesednek érte, de sokan nem
értik és ócsárolják. A képet elküldi a bécsi világkiállításra, de ott oly
magasra akasztják, hogy senki sem veszi észre. A művészt lesújtja ez a némaság,
hiszen tudja, hogy jót, forradalmit és újat alkotott, a kiállítás után a képet
fölajánlja a Nemzeti Múzeumnak, de ajánlatát itthon olyan ímmel-ámmal fogadják,
hogy azt rögtön visszavonja. Elkeseredetten hagyta el Münchent és ment haza
Jernyére gazdálkodni. Melankólia, teljes apátia és munkátlanság fogta el, mert
tudta, hogy amit festett, jól festette és mást úgyse tudna festeni. A falun
gazdálkodott, a vidék, a táj, a napsugár kissé megnyugtatta, örült, hogy jól
megy a szántás vagy a cséplés és közben megfesti
a Tourbillont és felesége lilaruhás arcképét. Mind a két
kép ma a Szépművészeti Múzeum büszkesége. De munkakedve egyre hanyatlik,
merengő, álmodozó, tétlen lesz, mint minden mélyen érző, mélyen sértett művészi
lélek.
Hosszú idő után újra előveszi aztán palettáját,
Bécsbe is elmegy, hogy folytassa művészi pályáját, itt különösen Makarttal
barátkozik össze, de amikor kiállítja a Majálist,
a Lilaruhás nőt és már Bécsben
festett Pacsirtáját, a kritika végez
vele. Szidják és nevetik. Idehaza ugyanaz a sors éri. Képeire rámondják, hogy
delirium coloransban szenvednek. Újra eltelik tíz tétlen év falun. Egyszer
pesti vendégeket kap, hozzáértő művészembereket, akik meglepetve látják, hogy ő
festette az első plenair képet. Húsz év előtt! Csendes, elzárt otthonába küldik
vendégségbe és pingálni Zempléni Tivadar festőművészt és akkor Szinyei Merse
Pál előtt egyszerre feltámadt a múlt. Zempléntől megtudja, hogy a francia
művészek: Monet Pissaro, Manet nyomán eljutottak odáig, ahol ő húsz év előtt
abbahagyta. Újra munkához lát. 1894-ben már négy képet küld a pesti tárlatra,
majd millenniumkor felküldi régi képeit is, ekkor véletlenül felfedezik a
fiatalok, hogy ő már 1873-ban festett úgy, mint ők festenek mostan. Neve
egyszerre országos hírű lett. Ünneplik, körülrajongják.
Hamarosan beérkezett a külföld elismerése is.
Párisban, Münchenben, Velencében első díjakat nyert, neve messze túlcseng az
ország határain…
Azóta a magyar festőművészet büszkesége és egyik
dicsősége. Az Érdekes Ujság
borítékján közölt pipacsos tája mélykék egével, fehér felhőivel, zöld mezőin
piros pipacsaival és a mezőn áthaladó vörös kendős asszonyával – csupa ragyogó
szín, egységes tónus, gazdag fényhatás. Egyik legszebb képe mesterének.
Szinyei Merse Pál képeinek reprodukciós
terjesztésében és népszerűsítésében nagy kulturális feladatot végzett a Könyves
Kálmán r. t., amely pompás heliogravure és aquarel-nyomásban, szép kivitelben s
olcsó áron hozta forgalomba a mester remekműveit.
Forrás: Az Érdekes Ujság 7. évf. 1919.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése