2019. nov. 3.

Dereskei (Hock János): A menyegzőre!



Eljöttem én is a nászünnepélyre,
Hivatlan nem várt vendéged vagyok!
Szeretném látni a boldogság fénye,
Hogy vonja dicsbe halvány homlokod.
Hogyan hevül arczod a szerelemtől,
Minő mosoly kél ajkad biborán?
Nem jöttem semmit a szemedre vetni,
Nem akarom, hogy emlékezz reám!

Mért rejted el menyasszony-fátyoloddal,
Előttem jól ismert vonásaid?
Szemednek égető tüzet, a melyben
Ragyogni véltem lelked bájait?
Hiszen szivemben nem kél ellened vád,
Mely megátkozna, hűtelen leány;
Nem jöttem semmit a szemedre vetni,
Nem akarom, hogy emlékezz reám!

Oh pedig okom volna a panaszra
Ha végig nézek gyászos sorsomon,
S a csalódáson, mely a fájdalomnak
Nyomasztó, kinos mélységébe von.
Vádolhatnálak oly kemény panasszal,
Mely sebet vág a bérczek szirtfalán.
Nem jöttem semmit a szemedre vetni,
Nem akarom, hogy emlékezz reám!

Oh ne félj – én nem fogom felfedezni
- Szegény leány – hogy neked nincs szived!
Nem mondom el – te vagy az ok, mely engem
Az emberek köréből számkivet!
Nem azt az esküt, melyet nekem tettél
Egy holdsugaras nyári éjszakán.
Nem jöttem semmit a szemedre vetni,
Nem akarom, hogy emlékezz reám!

Nem emlékeztetlek a zöld ligetre,
A melynek illattól dús árnyain
Az enyhe szellő suttogása közben
Szőttem aranyos, hímes álmaim.
Hol elmerengtem kék szemed egében,
Mint tűzimádó a nap alkonyán.
Ne jöttem semmit a szemedre vetni,
Nem akarom, hogy emlékezz reám!ű

Elváltak a mi utaink egymástól,
Te csak haladj a boldogság ölén,
Sorsom setét és gyászos éjjelében
Kinos terhemmel hadd vergődjem én…
Szemembe köny gyült, de ne hidd, hogy érted
Vágyódom az elvesztett mult után!
Nem jöttem semmit a szemedre vetni,
Nem akarom, hogy emlékezz reám!

S ha mégis néha majd eszedbe jutna
Az a nyomor, a mely miattad ért,
És feltámadna lelkedben az önvád
Egy emberélet szenvedéseért;
Légy nyugton! én már mindent elfeledtem,
S az Isten is majd megbocsát – talán!
Nem jöttem semmit a szemedre vetni,
Nem akarom, hogy emlékezz reám!

Forrás: Veszprémi Független Hirlap II. évf. 13. sz. Veszprém, 1882. április 1. szombat

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése