2020. febr. 21.

Udvardi Géza (1842-1876): Hazám


 
Jövök, jövök imádott szent hazám
Örülni szivből, lélekből veled,
Lelkem setét fátylát szétszakgatám,
És sirok könyet – örömkönyeket.
Mindegyik könyem nagy Magyarhaza
Legyen egednek fényes csillaga!

Feledtem mindent, gyászt és múltakat.
Magával elragadt egy érzemény,
Mely gyújt, hevít szent őrülésbe ejt,
S ihletve rezg át lelkem idegén.
Egy érzemény, egy édes gondolat, -
Virág, mosolygó szende ég alatt.

Feledtem; óh bocsásd meg ezt nekem!
Hogy mit teszek, dehogy dehogy tudom;
Lelkem bolyong, miként az üstökös,
És én hazám! érted imádkozom.
Imádkozom esdőleg, csendesen,
Hazám, szerelmem, üdvöm, mindenem!

Vihar valék eddig, zúgó vihar
Mely önmagát őrjöngve tépte meg,
Jövőt, jelent, múltat megátkozék,
Óh véres átok! .. most is reszketek.
Vihar valék, mely égre ronta fel,
Villámival és mennyköveivel.

Szellő vagyok most, mely lágyan zokog,
S virágitól az égbe szökkenik,
Szellő, a melynek sóhaja közül
Egy esdeklő imádság mindenik,
Imádság, mely a lélekből fakad,
Mely életért esd s üdvösséget ad.

Megyek, szállok, és zengek éneket,
Szabadságdalt, hogy él a drága hon;
Megyek, szállok, bejárom nemzetem,
És suttogok, halkan imádkozom.
Imádkozom esdőleg, csendesen,
Hazám, szerelmem, üdvöm, mindenem!

Aztán megint, megint vihar leszek,
Zúgó vihar, mely bosszút mennydörög,
Imádságom átokká változik,
Lángokból égő koszorút kötök.
S míg értted szent hazám! imádkozom,
Addig fonom öldöklő ostorom.

Szomjas leszek, zsarnokvért szomjazó,
Gyilkos leszek, szolgáknak gyilkosa,
Sok kínos év kívánja a bosszút,
S oly hosszú volt tűrésed szent haza!
De Istenemre! hosszú lesz’ a kín,
A zsarnokon és szolganépein.

Ne gondoljátok, hogy csak álmodom,
S álmom őrült-lélek lázálma volt,
Mely percz alatt szabadságot, bosszút,
Éltet, halált őrjöngve összehord.
Nem, nem, a lélek jósló álma ez,
Mely Istenénél égben tévedez.

Egy álom ez, mit a jövő megád,
Hisz’ olyan rég, oly régen álmodom,
Lelkem bolyong, miként az üstökös,
És én hazám! értted imádkozom.
Imádkozom esdőleg, csendesen,
Hazám! szerelmem, üdvöm, mindenem!

Forrás: Debreczeni Képes Kalendárium. III. évf. 1903.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése