2021. nov. 9.

Reményik Sándor (1890-1941): Az építész fia

 


„Az építészet megfagyott zene.”

 

Apámban a muzsika megfagyott.

Nem lírizált. Arányok érdekelték,

S nyugodt vonalak, egyszerűk, nagyok.

 

Az én fejemben, bárhogy erőltették,

Nem ment a számtan s geometria.

Álom-part felé hullámzott a vérem,

És költő lett az építész fia.

 

Sokáig azt hittem, a dal egészen

Anyám lelkén át sugárzott belém,

Tűzhely-oltáron feláldozott vére

Lappangó cseppje minden költemény.

 

A nem sejtett apai örökségre

Eszméltet most mások ajkán a szó:

„Bár lelke lágy, a vers vas-szilárd,

Nem áradozó, nem is olvadó,

Ő az építők fajából való.”

 

Én építész!... a versek építésze!...

Apám, nézd titkos törvényét a vérnek:

Oly távoleső mesterségeink

Valahol látod, mégis összeérnek.

 

Való igaz: én is csak építettem,

Egy-egy sor vas-traverzét róttam át

A vers-épületen, - és megvetettem

A fölösleges ornamentikát.

 

Való igaz: mindig volt alapom,

A mélybe ástam szigorú falat.

Úgy hágtam emeletről emeletre.

S szerettem a nagy, nemes vonalat.

 

Való igaz: mindig volt teteje

Költeményemnek – s néha tornya is,

S nem játékból, de azért építettem,

Hogy lelkek lakhassanak abban is.

 

Való igaz: bennem sem olvadott

Egészen fel a megfagyott zene.

De vámon vesztve, réven nyertem én,

S versem gátja lett versem ereje.

 

Én építész… a versek építésze…

Örvénylő, mély törvénye van a vérnek:

Új formát ölt és más dimenziót…

Apám, köszönöm ezt az örökséget.

 

Forrás: 123 vers a családról – Válogatta Mirk László – Kriterion Könyvkiadó, Kolozsvár

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése