2021. nov. 9.

Bartalis János (1893-1976): Két kicsi fa

 


 

Mikor születtél: akkor ültettem.

és most már virágba lobbant az ága.

Ma öt éve –

azon a tavaszon

hoztam a piacról

egy füttyös reggelen

s fölébe tűztem szép neved: Beácska.

 

Emlékszem:

mily remegéssel ástam a gödröt.

Állítottam karót melléje.

Csináltam nyolcas kötést,

hogy vihartól, széltől

gyenge éltét

legyen, ami megóvja-védje.

 

Öntöztem, kapáltam a tövét.

Kigyomláltam minden hitvány gazt.

Őriztem fagytól, forróságtól

és trágyáztam, ha jött a tavasz.

Nyestem, igazítottam koronáját,

hadd törjön merészen a fény felé.

Példázza életünk győzelmes álmát

s harangozzon boldog jövőnk elé.

 

És így nőtt a kicsi fa.

És így nőttél együtt vele, te.

Míg egyszer,

pá rév múlva aztán,

egy szép nap hajnalán

a házban új virág fakadt,

új mosoly, új remény

s kis fa mellé

még egy fát tettem én.

Mily szép nap volt.

Fénylő reggel.

Fény pásztázott a kertben.

A napsugár dalolt.

A füvön ezüstharangként

apró harmatcsepp csillogott millió.

És boldogan írtam fel az új nevet: Ildikó.

 

Most itt van a két kicsi fa

virágba borulva.

És itt vagytok ti is ketten,

két kicsi unoka.

Én kézen fogva vezetlek.

Megsimogatom szöszke fejetek.

Éljetek, viruljatok!

Nőjetek nagyra!

örömre, békére, nyugalomra.

A beteg világ szíve megnyugszik.

Dobbanása elhallszik idáig.

De mély éjjelen s fénylő nappalon,

még küldi jelét az élő borzalom.

Ám, őrző-két karunk védve-véd:

megoltalmazzuk

elszánt szerelemmel

a gyermekek s a fák új életét.

 

Forrás: 123 vers a családról – Válogatta Mirk László – Kriterion Könyvkiadó, Kolozsvár

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése