2012. okt. 3.

Kiss Jenő (1912-1995): Kurgán





Itt születtem – e dombok őrzik régholt ifjúságomat,
mint kurgánok
az elnémult vitéz
daliás karcsúságát.
Tejes fegyverzetemben nyugszom bennük én,
minden gyönyörű javaimmal.
Lábamnál nagylombú kutyáim
függesztik rám örökre szemüket.
Alattam vágyam paripája,
az ágaskodó, ideges,
gyorskörmű deres,
kicsit
hátrahőkölve és csótárosan.
Minden füttyöm, minden parittyám
itt van velem,
és minden könnyű, széptollú nyilam.
Ím, a pohár, amiből ittam,
ím, a veder, amiből itattam;
a késem, mellyel annyi szép husángot
metszettem volt a fiatal berekben;
simuló nyelű baltám,
mellyel szétzúztam azt, ami egybetermett.
Csillagaim
- gondos homlokba gyűjtve – körülöttem:
van még belőlük jócskán,
pedig őskedvű, nyári éjszakákon
tele marokkal szórtam
a koldus égnek.
És ím, egy rubin?
csupa tündöklő vér és csupa kín;
egy lányról téptem le – csókkal.

Ó, édes táj! Ó, nagycsöndű Mezőség!
Lám, itt születtem – s itt nyugszik belőlem,
mi szép volt.
Húsz éve? Ezer éve?
Ívükbe zárják titkukat a dombok.
Hallgat az égbolt.
Rég volt.

(Forrás: A végtelen mondat – Versek a szülőföldről 47-48. old. - Kriterion Könyvkiadó Bukarest 1977.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése