2012. ápr. 20.

Nagy Emma: A lázadó

(A kép forrása: www.amerika24.blogol.hu)

Hiába cikázik ég felé a dalnak
szemet-odarántó fényes madara –
hiába gyötörnek gyönyörű hatalmak
s hiába húz férfi szeme-sugara!
Bős megkötöttségem nagy fekete láncán
tört-tükrű szememből szivárog a könny!...
Egy igazi férfi megőrülne láttán –
s ajkamra csak a dac fémverete jön.

Munka zúgásában, rút kopott ruhámban,
nappalom a küzdés, mely fáradtan néz.
A józanság erős, tiszta szója számban,
s csak hajszolt embertárs keze minden kéz.
Elrohant férfiak tekintete rámhull –
talán a sajnálat suhan arcukon.
Vagy szólanak a hű, derék fegyvertársul,
ki mellettük harcol minden harcukon.

Felsötétlő ruha, súlyos-göröngy gondok,
Cerberusként őrzik árvaságomat.
Néha sírok – néha keményeket mondok,
néha vérig-vágom éles láncomat.
Múlt szélmalom-harcok balga kitűzése:
a független nő is groteszk árnyat vet...
Sziklába fejemet nem verhetem mégse –
s birokra a korral nem kelhet az egy!...

Vércsatakos földön, száz dübörgő szennyben,
fájdalmas lelkemet égre emelem!
Ősfények Forrása, ki adtad a kedvem,
óh nézd az emberek mit tettek velem!...
Tiszta hitem helyén kormos üszök támadt:
az csalt meg csúnyául, akit szerettem!...
S az élet ríkatja drága jó Anyámat –
és ezer gondvarjú károg felettem!

És az emberek is idegenek hozzám –
én hiába mondom: Óh testvéreim!...
S magyar fajtámért a csillagot lehoznám –
mégis csak lökdösnek hazám térein!

Így-sírva zokogtam esti imádságul
s a jóságos álom elsimogatott.
És a zúgolódás elszállott a számrul –
s reggel halk békével néztem a Napot:

A világegyetem öröklánca fogta –
determinált helyén ontotta magát...
Senkivel, semmivel törődve ontotta,
nem-bánta a Földnek méltatlan sorát!...
Nagy meleg küllőit el nem rútíthatta
sem időleges köd, sem földi salak...
Csak néztem – csak néztem és álltam alatta
s példája ereje szívemben maradt...

Így üzent az Isten!... Fejem fölemeltem
és nemes tartással mentem utamra!

Azóta oly biztos és nyugodt a lelkem –
fénye az égi fény tiszta nyugalma.

(Forrás: Napkelet 10. évf., 1932. 1. sz.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése