2016. nov. 3.

Bernát Gáspár: Alföldi népdalok





I.
Harmat csillog a rózsalevelen,
Bánat fekszik az én bus lelkemen,
Te tudod csak édes jó istenem,
Éjjel nappal hogy én mért könnyezem.

Reggel korán és hüs estalkonyon
Andalgok csak édes jó istenem,
Bé sirom a habokba könnyeim,
Hogy igy tán enyhülnek keserveim.

Honvéd! honvéd! lelkemnek mindene,
Te vagy szivem édes-bus gyötrelme,
Imáim közt érted szent hála kél,
Mert szeretett hazádért vérezél.

Ott hol vitéz őseidnek vére
Omlott a szabadság szent földére,
A virágzó völgyeken s halmokon,
Bus szellő leng a sírvirágokon.

Isten veled hősök unokája!
Legyen hazád nyugalom hazája,
Örökzöld viruljon sírhalmodon,
Hol érted s hazádért imádkozom.

II.
Ha megunom magam a pusztába,
Kapom magam megyek a csárdába,
Oda sugok a korcsmárosnénak,
Hogy hozzon bort jó borivójának.

Eszemadta barna menyecskéje,
Add át nekem szivedet cserébe,
Ha aztán megszeretsz, foglalóba
Nyomj egy csókot szomjas ajakamra.

Ha itten-tájt töltöm az éjszakát,
Ugy őrizlek mint szemem világát,
Nem kell nekem senki dicsősége,
Te vagy szivem nagy gyönyörüsége.

Ünnepnapon a messze pusztába
Ha béhallik a harang zúgása,
Elvágtatok ismét ide hozzád...
Most pedig adj’ isten jó éjszakát.

III.
Alkonyodik alkonyodik végtére,
Leszállt a nap nyugovó helyére,
Nem sokára feljő az én csillagom,
Ott hol értem eped az én galambom.

Szelid fénnyel ragyogó hold sugára,
Lövelj az én kedvesem ablakára,
Hintegesd bé tündér csókkal álmait,
Hogy álmában felejtse fájdalmait.

Hegyen, völgyön, patakon át messzire,
Repül repül a madárka fészkibe...
Szép kis madár, ha majd el fogsz pihenni,
Add át nekem a szárnyadat repülni.

Ha egy csókot lophattam a Rózsámra,
Visszaviszem szárnyacskádat hajnalra:
Te ismét elszállhatol a világba,
Hadd maradjak én egyedül magamba.

Forrás: Magyar Emléklapok 1848-49-ből. I. kötet 1850.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése