2023. jún. 23.

Jobbágy Károly 81921-1998): Madarak



A villamos csörög, cseng,

vasat ölel a vas, sikít,

csikordul, fényes tagjait

villantja; közben fölzeng

- mint hat gépágyú robbanó

robaja - egy kipuffogó.


Ebben a szörnyű, állati 

zsivajban látom, hogy Kati

felnéz és aztán rámnevet,

s meg is szólal:

                "Te! Figyeled?

Rigó!"

Rigó? hol?

            - Hallgasd!"

                            S újra csak

sivít a dinamó s lecsap

egy láda döngve valahol.

Kati csak néz és felkacag:

- "Szépen dalol!"


Nem bírom már. Játszik velem?

De egy félpercre hirtelen

elhal a zaj s már hallom én...

én is, hogy a ház tetején

- nem képzelgés, nem vízió -

ott ül a televízió-

antennán s fütyöl csudamód

a rigó.


Aztán a zajokkal teli

város azonnal elnyeli.


De engem furdal a talány:

Hogy hallotta meg ez a lány

Nem vagyok én sem még süket,

szeretem is a füttyüket,

de itt, hol zúg a nép s a gép,

nem veszem észre semmikép'.


S rájöttem. Kétség sem maradt:

Hallják egymást a madarak.

Zajokon át, s nem kell se drót,

se szél, se víz, se más közeg...

meghallja rigó - a rigót.


"... S mindig a csúcsra, oda ül;

ha egyedül, hát egyedül..."

- folytatja az én madaram,

néz, visszanéz minduntalan,

de aztán, - mint ki hazajött,

fészket rak karjaim között

s megszólal dallamos, rigó-

hangján, fel is sóhajtva:

                "Ó!

Itt, itt, de jó!"-

(Budapest, 1961. április 4.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése