Egy 40 évig szolgált tanitó emlékirataiból.
A tanitónak nincsen szüksége érzékekre; nem szükség neki
meghallani, mint dicsérik őt; nem szükség neki látni, hogy minő vétkes uton
szereznek mások pénzt, mig ő homlokának véres veritékével eszi száraz kenyerét;
nem szükség neki érezni, milly kevésre becsülik; nem izlelni meg rosszul
készitett étkeit, és főleg nem élvezni az élet örömeit; az is jó reá nézve, ha
szaglással nem bir.
Lelkiismerétre nincs szüksége, hogy azon gyermekektől is,
kik iskolába nem járnak, az iskolapénzt minden szégyen nélkül fölvehesse.
Ellenben nagy szüksége van jó emlékező tehetségre, hogy
emlékében tartsa, miként minő pénztárakból s mióta kapja fizetési hátralékát;
itemjó gyomra legyen, hogy mindent megemészthessen.
Egy jó iskolatanitónak jeles ügyvéd?ek kell lenni, azon sok
peres ügyekért, mellyeket folytatnia kell, vagy mellyekre legalább okot
szolgáltatott; csudaorvos is legyen, hogy betegségeit minden gyógyszer nélkül,
mellynek ára zsebéből különben is ki nem kerülne, maga orvosolhassa.
Egy jó iskolatanitónak meleg vérrel kell birnia, hogy az
iskola fűtésére ne legyen szüksége fára.
Egy jó iskolatanitó, jó éji őr legyen, hogy nyilt kerteit,
istálóit stb. stb. a tolvajoktól megőrizhesse; azonkivül jártas
testgyakorlatokban is, hogy a háztetőről a szobába lecsepegő esővizet felfogja,
és az épületekről lezuhanó kődarabokat kikerülje.
Egy jó iskolatanitó ollyan legyen mint a teve, hogy sokáig
birja kitartani az éhséget, és nagy hordereje legyen, s hogy sokat vegyen be
magába, ha valahová vendégnek hivatik.
Egy iskolatanitó legyen jó czukrász, hogy mindig tele legyen
zsebe csemegékkel, hogy a gyermekek fájdalmát megveretésök után enyhitse,
nehogy megmondják szülőiknek.
Egy jó iskolatanitó ezermester legyen, ki a gyermekeket
akkor is sokra tanitsa, ha iskolába nem járnak.
Egy jó tanitónak mindig rongyosan kell járni, nehogy a fiatalság
elcsábittassék - szinte tanitóvá lenni.
Egy jó iskolatanitó derék hadfi legyen, hogy minden
megtámadások és megrohanások ellen védhesse magát, ezen okból azon régi bölcs
intézményt ujra életbe kell léptetni, kiszolgált agyaltisztekből és katonákból
kell tanitókat tenni, a mi által egy más czél is éretik el, az t. i. hogy ezen
embereknek minden jelentékeny költség nélkül, nyugalmas állapot szereztetik.
Lám, az öregek sem voltak bolondok.
Végtére szükséges a tanitónak bizonyos finom tapintat,
mellyet azonban csak hivataloskodása folyamában gyakorlat által szerez meg
magának - és fiatal kezdőktől tehát még kivánni nem lehet - értem ezen tapintat
alatt a tehetséget, mindig a maga foltját találni, mert a világon már igen sok
baj történt a miatt, hogy az iskolatanitó nem a valódi foltot találta.
Ki ezen elősorolt sajátságokkal bir, az minden tétova nélkül
iskolatanitónak tétethetik; azonban kezdetben neki csak sovány állomást kell
adni, mert különben igen könnyen elbizakodik. További előmozditásával sem kell
igen sietni, miután a türelem minden jó iskolatanitónak egyik fő sajátsága.
A mi továbbra egy kinevezendő tanitónak tehetségeit és
ügyességeit a tanszobában leendő működésére vonatkozólag illeti, nem kell
ezeket nagyra verni.
Forrás: Vasárnapi Ujság, 1854. oktober 8-kán (32. szám)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése