2019. máj. 29.

Arany János: „Csaba királyfi”-hoz*



ELŐHANG

Néztem a sötétbe, sötét éjszakába,
Régi elhunyt idők homályos titkába;
S a mint belenéztem, hosszasan, merevül:
A ködök országa, ím, megelevenül
És előttem járnak a hajdani képek,
Mint egykor, oly élők, mint egykor, oly épek:
Szög hunfiak, a mint súgár lovaikon
Ijat pödörintve futtatnak a síkon;
Vagy  kancza tejétől, bornak ha megerjed,
Vidám lakomájok szilaj tüze gerjed,
Felhangzik az ének, a szív ere pezsdül
S eléterem a mult, bústól, örömestül;
Vagy vadra csatázva, s népekre vadászva
Zendül az öreg kürt zúgó riadása,
A harczbika bömböl: az óriás tülök,
Nyeritnek a lovak, hegyezve kis fülök…
S elvágtat a falka szélnél sebesebben,
Utána fehér köd: a föld pora lebben.
Ott láttam a hősök ifjabb ivadékát,…
S feltűnni borongó ETELE árnyékát,
Nagy messze vetődni a hún temetőre,
Hogy már deli napjok hajlott lemenőre.
Ott barna Csabát, a szőkébb Aladárral,
Etel nagy örökjét kísérteni vállal;
Míg harcz riad, íme, Kelem átkos földén,
Holdfogyton is áll még, mely támada töltén…
S a nemzeti vészből egy marad fenn: Csaba,
Csaba, e nagy éjnek bujdosó csillaga!

Merjem é futtatni gyönge, fáradt tollam?
Lesz-e erőm irni, a hogy elgondoltam?
Az élet hegyének már tetején állok:
Emelkedtem eddig, ezután csak szállok.
Belátom az ösvényt, melyen idejöttem,
Derült is, borúlt is a lejtő mögöttem:
De a mi elül van, azt boritja felleg,
Ki tudja veszélyit a lemenetelnek!
Ki tudja ha, lábam mélységre botolván,
Nem jutok e alyra mielőtt gondolnám
S nem lesz-e világi pályám köre csonka:
Bevégzetlen élet – bevégzetlen munka!
Kétséges az útad: ha fogsz lenni czélnál?
Szegény ember, addig hogy el ne alélnál?
Mi emel? mi tart fönn? mi sugall? mi biztat?
- Kebelem egy hangja. Követem is aztat.
Egy hang, mely csilingel az égi madárban,
hogy lerombolt fészkét rakja késő nyárban;
Mely a pók fonalát százszor megfonatja,
Noha százszor menjen füstbe áldozatja;
S mely, hatalmasb szóval, a költőben riad:
„Ha későn, ha csonkán, ha senkinek: IRJAD!

(* „CSABA KIRÁLYFI+, három részben: I. rész: Buda halála. II. rész Ildikó. III. rész: Csaba királyfi.)

Forrás: Koszorú 1. évf. II. félév 1. sz. Pest, 1864. július 3.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése