I.
a) Madách Imre
b) Társadalmi háttér
II.
a) A mű megértésének feltételei
b) A műfaj
c) Szerkezeti felépítés
d) A dráma eszméi
e) Ádám és Lucifer
f) A legnagyobb kérdés
g) Éva alakja
III. Összegzés
Madách
Imre 1860. március 26-án fejezte be Az
ember tragédiája című drámai költeményét. Műve szokatlannak számított a
kortársak körében, mert ekkoriban a nemzeti sorskérdések megválaszolását
tekintették az írók, költők fő feladatuknak. Magyarország történelmében
fordulópont volt ez az időszak, egy korszak zárult le, az önkényuralom
korszaka.
A
bizakodás ideje volt ez a nép számára, de egyúttal felszakadtak a régi sebek
is. Madáchnak, mint egyénnek is nehéz időszak volt ez. Az 1848-49-es forradalom
és szabadságharc elbukott, fel kellett dolgoznia családi problémáit, hiszen
családját brutálisan meggyilkolták, őt magát bebörtönözték, házassága válságba
jutott, kiábrándult az idealizált női képből. A természettudomány új elveiben
és az új történelmi szerepben való kételkedés vezette a költőt arra a
felismerésre, hogy a korabeli filozófiai irányzatok felé forduljon.
Ebben
a történelmi- és társadalmi közegben Madách műve egyéni volt, mert a Tragédia
egyetemes, filozófiai mélység kérdések megválaszolását kísérli meg: mi az
uralkodó eszmék sorsa és szerepe az ember és az emberiség történetében, van-e
értelme, célja az emberi létnek, van-e fejlődés az emberiség történetében,
léteznek-e egyértelmű válaszok.
Nehéz
megérteni a művet, mert komoly történelmi, természettudományos és filozófiai
ismereteket feltételez. A dráma költemény azonban nemcsak tartalmilag, hanem
mint műfaj is érdekes, színes. Költőien megfogalmazott eszméket, gondolatokat
tartalmazó mű, amelyben a színház megszokott követelményei: ember és világ
reális ábrázolása, eltörpülnek az eszmék kifejtése mellett. Madách az „örök”
embert ábrázolja, kiemelve őt a történelem és a társadalom kereteiből. Mitikus
lények, angyalok és szellemek is szerepelnek a műben, de valójában ezek egy-egy
eszme megszemélyesítői.
Romantikus
műfajról lévén szó, a lírai és a drámai elemek keveredése figyelhető meg. Az
európai romantikusok művein nevelkedett Madách műfaji megjelölésként a lírai
dráma elnevezést használta. Ebben a szókapcsolatban a „lírai” jelző határozza
meg az uralkodó minőséget, mivel a párbeszédes jelenetsorok lírai hangneműek.
Az események is a lírai helyzetből tevődnek össze belső történéssé, a lírai
énben lejátszódó folyamatnak, az elmélkedésnek vannak alárendelve.
A Tragédia nem felvonásokra, hanem
színekre tagolódik. A mű 15 színből áll, ezen belül még keretszín:
az 1. szín a Mennyország, a 2. szín A Paradicsom, a 3. és 15. szín A paradicsomon kívüli. Ezek bibliai keretszínek.
A
4-14. szín Ádám álma az emberiség
történelméről, ezen belül a 4-10. szín a
múltat, a 11. szín Madách jelenét,
a II. ipari forradalom korát, a 12-14.
szín pedig az utópisztikus jövőt
mutatja be.
A
11 történelmi színből a 4-5-6. az ókorban: Egyiptomban, Athénban, Rómában; a 7., 8. és a 10. a középkorban: Konstantinápolyban
és Prágában játszódik; míg a 9. és a
11. szín a polgárság korát, a párizsi
és a londoni polgárok életét mutatja be. A 12-14. szín az utópiát vetíti elő: a falanszteri, az űrbéli és az eszkimó-világot tárja fel.
Az
egész műre a lineáris eszmevezetés a jellemző, az egyes történelmi színek újabb
és újabb kérdéseket fűznek a drámai költemény végső kérdése mellé, melyekre az
adott szín eseményeiben választ is kapunk. Megjelenik egy eszme, tézis,
kibontakozik majd eltorzul, önmaga ellentétébe megy át, kialakul az antitézis, és ebből
az ellentétből új eszme születik, a
szintézis.
Hogyan
érvényesülnek a dráma eszméi a jellemek által hordozott világban?
Már
az 1. színben, A Mennyországban
ellentét feszül: az Úr által teremtett világ tokéletességét Lucifer főangyal
kétségbe vonja, fellázad, s részt követel a világból. A Rossz szemben áll a
Jóval. Lucifer megkapja a tudás és a halhatatlanság megátkozott fáit, s ezek
segítségével akarja a teremtés legfőbb értékét, az embert elpusztítani.
A 2. szín színhelye a Földi
Paradicsom, ahol az első emberpár boldogan él addig, amíg Lucifer biztatására
megszegik az isteni tilalmat, és esznek a tudás fájának almájából, ezzel
bizonyítva „tökéletlenségüket”. A halhatatlanság fája előtt Kerub, a Föld
Szelleme az útjukat állja. Bűnök megbocsáthatatlan, Isten kiűzi őket a
Paradicsomból.
A 3. szín a Paradicsomon kívül
játszódik: Ádám és Éva megkezdi földi életét. Ádámban nagy a tettvágy,
akaratvágy, tudásában bízva tudni akarja, hogy mi lesz az emberiség sorsa, a
jövőt szeretné látni: „Hadd lássam, miért küzdök, mit szenvedek.” – mondja
Lucifernek. Lucifer álmot bocsát rájuk, s így végigálmodtatja velük az
emberiség volt és leendő történelmét. A történelmi színek tehát a Paradicsomon
kívüli állapot álomlátomásai, amelyekben feltárul a jövő luciferi nyers
valósága.
S hogy van-e gondviselés? Erre a kérdésre a 15. színben, a
történések keretét bezáró színben kapunk választ.
Egyiptomban Ádám, a fáraó, a
halhatatlanságra törekszik, hatalmas piramisokat épít. Dicsfény övezi, mégsem
boldog, élete üres. Ezt az űrt Éva tölti be, aki mint rabszolganő kelti életre
benne az emberséget. A „milliók egy miatt!” kiáltás értő fülekre talál. Ádám
felismeri a szabadságeszme nagyszerűségét, s eltörli a rabszolgaságot.
Athénban a megvalósultnak látszó
szabadságeszme torzult el, és a befolyásolható tömeg vérpadra küldi a hős
hadvezért, Miltiádészt. Ebben a színben jelenik meg először a nagy ember és a
gyáva, ingatag tömeg ellentéte. Egyedül Éva áll Ádám mellett példaadó
bátorsággal.
Rómában, ahol a pestis szedi áldozatait,
nagy eszme hiányában a közösség felbomlott, az egyén csak a gyönyört keresi.
Azonban sem a bor, sem a szerelmi mámor, sem a gladiátorok harca nem teszi
boldoggá az urukat. Éva mint kéjhölgy, az elveszített paradicsomi boldogságot
ébreszti fel Ádámban. Péter apostol új eszmét hirdet a kereszténység
testvérszeretetét. A bűnből csak a szeretet kínál kiutat.
Konstantinápolyban Ádám a keresztény
eszmék torzulását látja, Évát a saját katonái elől kell megmentenie, aki
zárdába vonul azért, hogy ezzel is akadályozza szerelmük kibontakozását. Ádám
az ideálok kiüresedését ismeri fel. A tudományhoz menekül, de ott is csalódnia
kell. Látja, milyen értelmetlen vitát folytatnak a tudósok.
Az első prágai szín azt igazolja, amit
Ádám az előző színben nagyon okosan meglát, hogy a tudósnak is fel kell adnia
szakmai törekvéseit, alkalmazkodnia kell korához, ha élni akar. Csalódások sora
éri: anyját boszorkánysággal vádolják, felesége, Éva megcsalja. Borba fojtja
bánatát, s álmot lát.
A 9. szín álom az álomban, színhelye
Párizs, ahol Danton, a francia forradalom népvezére megálmodja a párizsi forradalmat, az „Egyenlőség,
testvériség, szabadság!” együttes megvalósításának kísérletét, ugyanakkor e
tiszta ideálok most is megvalósíthatatlanok. A polgári demokrácia alapeszméi
itt mutatkoznak meg a maguk teljességében.
Ezekből
az eszmékből nem ábrándul ki Ádám, s a felébredő Kepler is bizakodva tesz
hitvallást a fejlődéseszme mellett a második prágai színben. Ez talán Lucifer
első nagy kudarca. Éva szerepe itt kettős: mint arisztokratanő nemes eszméket
vall, de mint parasztlázító pórnő már visszataszító.
A londoni szín a szabadversenyes korai
kapitalizmust mutatja be, ami nem más, mint a pénz utáni hajsza. Az érdek, a
pénz mozgat mindent, még a szerelmet is. A párizsi szín nagy eszméi
kiüresednek, önnön ellentétükbe fordulnak. A szemlélődőként megjelenő öregedő
Ádám ismét csalódik, de abban reménykedik, hogy a társadalom a tudomány
eszméivel a köz javára fordíthatja a pénzt. Ádám a jövőbe szeretne betekintést
nyerni.
A három utópiaszín abba a jövőbe viszi el
az emberpárt, amely már az alapvető emberi
értékeket, érzelmet is elfelejtette, ahol a rideg tudomány, a biológiai
szükségszerűség uralkodik, ahol az embereket megfosztják egyéniségüktől. Ádámot
és Lucifert mint tudósokat látjuk.
A falanszteri világban az elvakult célszerűség
uralkodik. Érthető, hogy Ádám ki akar törni a földi világból, de az űrjelenet
rádöbbenti, hogy erre nincs mód, az emberiség sorsa a földhöz van kötve.
Visszatér, hogy folytassa harcát az új eszmékért, hiszen „az ember célja e
küzdés maga”.
A kihűlt Földön, hóval és jéggel
borított vidéken találja magát. Az eszkimószín a kényszerű sors sivár
végkifejlete előtti állapotot mutatja, amelyben már csak a biológiai lét
fenntartása a cél. Nincsenek eszmék, csak érdekek. A női eszménykép is
taszítóvá válik. Az ébredés ebből a furcsa álomból megkönnyebbülés lenne, de a
felvillantott képek, a „jövő” és Lucifer ördögi viselkedése arról győzi meg
Ádámot, hogy nincs értelme a küzdelemnek. Feladja. Már az öngyilkosság
gondolata foglalkoztatja, hiszen ezzel kikerülhető lenne, hogy amit
végigálmodott, az be is következzen.
E
döntés végrehajtását megnehezíti Éva megjelenése, aki közli: „Anyának érzem, óh
Ádám, magam.” Az emberiség folytatni fogja életét.
A
megjelenő Úr végighallgatja Ádám kétségeit, a teremtett világ dialektikus
rendjében kijelöli Lucifer helyét, az emberpárnak pedig megerősíti az
életelvet: „Mondottam, ember: küzdj és
bízva bízzál!” Mindez a harmadik
szín pálmán vidékén, a Paradicsomon
kívül történik.
Ádám
és Lucifer az eszmék értelmezésének két pólusát képviselik, s ezt a különbséget
mélyíti alkatuk eltérése is. Ádám az örök idealista, Lucifer a cinikus,
eszmények nélküli élet megtestesítője. Éva kettejük között áll, a „természet”,
az életelv jelképe, aki a Paradicsomra is emlékeztet létezésével. Ez az életelv
az, amivel és akivel szemben Lucifer tehetetlen. Ádám és Lucifer nem
kibékíthetetlen ellenfelek a történelmi színekben: kétféle magatartás, az
emberi tudat vívódásának két személybe kivetített hordozói ők.
Van-e értelme az emberi
létnek?
A történelmi színek alapján a válasz: nincs. A jövőt Lucifer kicsit
manipulálta, bár nem alakította át. A korok, az eszmék, melyekért Ádám
lelkesül, nem fénykorukban tűnnek fel, hanem hanyatlásuk idején. Ádám veresége
csak átmeneti, mert Éva ellen nincs Lucifernek hathatós ellenszere. Ádám
bizakodik, bár a Végzet képét nem tudja kiverni fejéből.
Madách
válasza arra, hogy megy-e előbbre az emberi faj, egyértelmű: „Küzdj és bízva bízzál!” Optimista kép
egy olyan világról, amelyben mindennek, aj ónak csakúgy, mint a rossznak, a
hitvallásnak és tagadásnak, a lelkesedésnek, a racionalizmusnak, a fantáziának
és a realizmusnak megvan a maga helye.
A műnek három
főszereplője van: Lucifer, Ádám és Éva.
A
legfontosabb „mellékszereplőként” Istent kell megemlíteni. Az alkotó hosszas
munkával megteremtette a világot, most pihen. Mondhatni: „A gép forog, az alkotó pihen”. Istent személyesen nem ismerjük meg,
de nem is ismerhetjük meg, hiszen egész lénye olyan felfoghatatlan számunkra.
Azt, amit róla tudunk, csak a Luciferrel való párbeszédből szűrhetjük le.
Lucifer
számunkra nem bukott angyal, hanem a nagy gondolkodó, éles eszű kritikus. Ő
vezeti tudatosan végig Ádámot az emberiség történelmén. Mondhatjuk, ő Ádám
segítője. Segítője, holott az emberi lét megdöntéséért küzd. Miért segíti mégis
Ádámot? Mert az egyes színek mind-mind Lucifert igazolják. A történelmi jelenetek egytől egyik az eszmék visszásságát, csődjét,
bukását tárják elénk. Lucifer célja, hogy ebből minél többet megmutasson
Ádámnak.
Ádám nemcsak férfiként,
de az emberiség szimbólumaként van jelen. Tudni akarja, mi vár rá, azaz az emberiségre a
jövőben. Érdemes-e küzdeni, szenvedni? Ádám kezdetben optimista, a kudarcok
során is új gondolatok születnek meg benne. Hinni akarása erőt ad neki, hogy
továbblépjen és tapasztaljon.
Éva, a Tragédia
kulcsfigurája, az „örök nő” szimbóluma. Ő az, aki bűnbe viszi Ádámot azzal, hogy
felkínálja neki az almát, ugyanakkor ő menti meg az öngyilkosságtól. Ádám
természet rendelte társa, a színekben hol segíti, hol akadályozza a férfit. Éva
alakja, jelleme állandóan változik, és vele együtt a hozzáállása, viszonyulása
is megváltozik. Édes keverése a méregnek és a méznek. Hol kiáll Ádám mellett,
mint Athénban, hol pedig érzéketlen kihasználója, például a prágai színben.
Lucifer, Ádám és Éva nem valóságos
személyiségek, nem hús-vér figurák, akik lélektanilag hitelesen cselekszenek,
hanem az író szócsövei, filozófiai
tételek hordozói.
A
bibliai történetben Ádám és Éva az összetartozó páros, Madách művében Lucifer
és Ádám kettőse az elválaszthatatlan. Az ő vitájuk zajlik mindvégig a darabban,
és némiképp Éva különül el tőlük.
Madách Imre műve nem
színpadra szánt darabnak készült, mégis újra és újra előadják. A nagy kérdések
megválaszolása minden nemzedékben felmerül, bizonyítva örök érvényességüket,
igazolva, hogy a szerző alkotása nem veszített aktualitásából. Madách
zsenialitását mutatja a műfajok sokszínű alkalmazása, melyek a formát adják a
legmélyebb filozofikus gondolatok, elmélkedések és válaszok napvilágra
kerülésének.
VARGA
ZSUZSANNA
Forrás: Varga Zsuzsanna:
Házi dolgozatok könyve 3. – A realizmus irodalmából – Szerkesztette: Maczák
Edit - ITEM Könyvkiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése