2014. márc. 24.

Kosztolányi Dezső: Édes Anna – Miért öl a lány, akit Édes Annának hívnak?



I.       Kosztolányi helye a Nyugat nemzedékében
II.
a)      A regény címe
b)      A cselekmény
c)      Szereplők – a lélekábrázolás alanyai
III.    Összegzés

A Nyugat első, nagy nemzedékének, a századelő művészi átalakulásának képviselője Kosztolányi Dezső. Kortársai – Ady Endre, Babits Mihály, Juhász Gyula – közül elsősorban rendkívüli tehetségének virtuóz eleganciájával tűnt ki.

A politikától óvakodó író nem hitt a művészet társadalmi szerepében, mozgósító erejében. A proletárdiktatúra bukása és a Horthy korszak egy új rendszerváltást eredményezett. A társadalmi változások pedig színvallásra kényszerítik az embereket, így őt is.

Ebben a korban élt és alkotott Kosztolányi. Műveiben nem hangsúlyozta túl a politikát. Tudatos író volt, aki felfedezte, hogy a politika nem válna regényei előnyére.

Az 1920-as években felerősödött érdeklődése a freudi mélylélektan, a tudat alatti ismeretek iránt., Megérezte, hogy ennek tanulságai elsősorban a történéses művekben hasznosíthatók.

Kosztolányi az elbeszélő prózához fordult. Rövid epikus szövegeket kezdettől fogva írt, most azonban nagyobb vállalkozásba fogott. Sorra jelentek meg regényei: Néró, a véres költő, Pacsirta, Aranysárkány, majd 1926-ban az Édes Anna.

A cím egy szép női név. A pozitív tartalmú édes melléknév vezetéknévvé válik a Kosztolányi által legszebbnek tartott női keresztnév mellett.



Ebben a regényében teljesedik ki az író lélekábrázolása. Úr és szolga viszonya áll a regény központjában, amelyről Kosztolányi bebizonyítja, hogy mindkét fél számára elembertelenítő. Minél tökéletesebb a cseléd, annál kegyetlenebb a gazda. A feszültség csakis torz formában szüntethető meg: Annából felszínre tör tudatalatti énje, s belső kényszer hatására meggyilkolja Vízy Kornélt és feleségét. Tettének oka társadalmi is, lélektani is.

Bár a regényben erőteljesen jelen van a bemutatott korszak átpolitizáltsága, a nyitó és zárófejezet ezt tovább erősíti. Ezek mintegy keretet képeznek, nem tartoznak szorosan Édes Anna történetéhez. A nyitófejezet alig egy oldalnyi terjedelmével is pontosan jelzi azt a teret, időt és korhangulatot, amelyben a történet zajlani fog. A zárófejezet igazából nem Édes Anna történetének az utójátéka, hanem a házé, a környezeté, az íróé, az ellentmondásos magyar világé – amely a történetben megjelent, s amely folytatódik Anna sorsának lezárultával is.

Az Édes Anna cselekménye 1919. július 31-én, a kommün bukásának napján indul. A főszereplő, a becsületes, szorgalmas falusi lány, aki 16 évesen került fel Budapestre szolgálni. Egy átlagosnak mondható paraszti család gyermeke volt, mégis szeretet nélkül, félárván nőtt fel.

Anna az egész regényben rejtelmes, titokzatos. Az író alig beszélgeti, így nem tudjuk, mit gondol, hogyan érez. Mindig csak dolgozik, alig eszik és nagyon szót fogadó Szép lány, szőke hajú és kék szemű. Vékony testalkatú, mégis a munkától erős. Szerény, visszahúzódó engedelmes. Viselkedéséből azt érezzük, hogy ennek a fiatal lánynak minden mindegy, hiszen mindenütt csak dolgoznia kell. Szabad akarata sosem volt, így annak ellenére, hogy nem tetszik neki a hely, maradnia kell. Haza nem „menekülhet”, mert mostohája nem szereti. Kilátástalan a helyzete, mivel ebből a társadalmi rétegből szinte lehetetlen kitörni.

Kosztolányi két másik cselédlányt is bemutat, az összehasonlítás így egyszerű.

Anna, amikor Pestre került először Wildnénél, majd Bartoséknál szolgált. Mindkélt helyen dajkálkodnia kellett, szerette a gyerekeket, és ő is szeretetet kapott tőlük. A szeretet motívuma egyedül itt jelenik meg tisztán és igazán.

Anna, a nagybátyja segítségével augusztus 14-én új házhoz kerül. Ez egy csodálatos nyári nap volt, de Anna számára egy rettenetes időszak kezdete. Már amikor belépett Vízyék lakásába, rosszullét fogta el. Legszívesebben elmenekült volna. Műveletlen, együgyű, naiv lány volt, de ösztönös. A szaglása nagyon jónak bizonyult, előre jelezte a rosszat. Vízyné hideg viselkedése és rideg kérdései nem tették barátságossá a helyet. Mindezek ellenére azonnal munkába állt. A magával hozott batyuban nem sok minden volt, de egy horpadt, sárgapléh gyermektrombita – ami Annának az igazi, szeretetteljes otthont jelentette – Vízynének is megragadta a tekintetét. Már ekkor feltűnt, hogy kicsit furcsa lány az új cseléd.

Új gazdái nagyon meg voltak elégedve Annával, bár eleinte Vízynének sokat kellett magyaráznia, hogy nála hogyan megy az asztalterítés, leszedés, a takarítás, mosás, főzés. Egyszer bizonyult ügyetlennek a lány, amikor eltörte a halott kislány játéktükrét. Ezen az estén próbált meg kitörni ebből az új helyzetből, de nagybátyja nem engedte, így Anna nem gondolkodott már semmiről.

Annyira kitűnő cselédnek bizonyult, hogy mindenki csak csodálta, legendák fonódtak köré. Vízy Kornél felesége pedig mindenkinek büszkélkedett, végre megtalálta álmai szolgálóját. Nem úgy kezelte, mint egy embert, hanem mint egy gépet Személyes sértésnek vette, ha beteg lett. Nem gondolt az érzéseire, csak munkát adott neki.

Egy uzsonnakor összegyűltek a ház lakói a Vízy házaspárnál. A beszélgetés fő témája a cseléd volt. Annával is tettek egy próbát: elfogadja-e a piskótaszeletet vagy nem. A lány nem érte, s így egy újabb vita indult el. Moviszter doktor magyarázta el a jelenetet: „Nem jó az, ami jó. Így védekeznek.” A későbbiekben igazat is adhatunk ennek az öreg doktornak, hiszen miért is kívánjanak meg olyat, ami úgysem lehet az övék?

Ez a „piskótamotívum” indítja el a vitát a cselédekről, az urakról, a kasztszerű elkülönültségről és a politikáról.

Egy hónap elteltével lassan már a fél város ismerte vagy csak hallott erről a különleges teremtésről. Szeptemberben újabb fordulat kezdődött el Anna életében: Patikárius Jancsi beköltözött Vízy Kornélékhoz. A 23 éves egri fiú, amikor nagynénjéék leutaztak Egerbe, elcsábította a szeretetre éhes lányt, akit addig észre sem vett. A fiú nem azért akarta Anna szerelmét, mert szerelmes volt belé, csupán kihasználta „nyomorúságát”. Anna viszont másként értékelte a dolgot, ő önként és szerelemből adta oda magát, s ennek a „szerelemnek” következményei lettek. Anna teherbe esett. A társadalmi konvencióknak köszönhetően ez volt a legnagyobb katasztrófa mindkettőjüknek, egy ilyen „gyümölcs” tönkretehetné János karrierjét és Anna életét is. Mikor hazajöttek Vízyék, minden megváltozott. A négynapos idill megszakadt. János megoldást kínált Anna bajára. A keserű portól Anna rosszul lett, lázálmok gyötörték. Szerelmük gyümölcsét pedig a keserű porral megölték. Végül még Anna kért bocsánatot. Ez a legnagyobb megaláztatás, ami egy cselédlányt érhetett.

Az újabb megszégyenítést, Anna személyiségének eltiprását az estély jelentette, amikor Vízy Kornél államtitkár-helyettesi kinevezését ünnepelték. Anna a konyhában sütött-főzött, másik két cseléd – Etel, Moviszterék cselédje és Stefi, Drumáék cselédje – szolgált fel. Anna az ajtóban állva látta, amint szerelme, Jancsi úrfi Moviszternével flörtöl. A lelki fájdalomtól megtántorodva még az ajtónak is nekiment. Az eset láttán olyan volt, mint egy csöndes kísértet, egy jóságos tündér, aki mindent, halkan rendbe tesz. De hiába törődött ő mindenki gondjával, az ő nagy bánatát senki nem vette észre.

Kosztolányi sokat foglalkozott a pszichoanalízissel, regényét tudatosan építette a mélylélektan fonalára. A regény alakjai tehát lélektani típusok. Az évszak is tükrözi a lelkiállapotot: Karácsony van, a szeretet ünnepe és hideg tél.

Anna a külvilágtól elzártan élt. Vízyné annyira kisajátította magának, hogy még a szomszéd cselédekkel sem beszélhetett. Az első kitörését ebből a helyzetből Ficsor, a nagybátyja akadályozta meg a „tükör-eset” után. A második menekülési lehetősége a kéményseprő házassági ajánlata lett volna, de Vízyné ezt is megakadályozta, mert félt, hogy elveszíti ezt az értékes eszközt, gépet. Vízyék alapvetően nem voltak rossz emberek, ők csupán természetesnek vették, hogy Anna „csak egy szolga”. Mindig mások akarata érvényesült a sorsa felett. Soha nem volt elég erős ahhoz, hogy a saját akaratát érvényre juttassa. Az estély után Anna eljutott abba a helyzetbe, amelyből nincs kiút. Az a feszültség, ami eddig felgyülemlett benne, a gyilkosság pillanatában elementáris erővel tört elő, és a fájdalom most áradt és rontott. A teremtő dolgos kéz most rombolt és pusztított.

Freud tanítása szerint az agresszivitásban az elfojtott szorongás kitöréshez vezet. Anna esetében is a lelki és testi fájdalom tört elő és vezetett pusztításhoz. Gazdái meggyilkolása előtt óriási vihar dúlt lelkében, megrémült, az volt az érzése, hogy őt támadták meg. A gyilkosság nem egy hirtelen cselekedet, hanem egy hosszú érzelmi kínlódás végső robbantása. Minden kínt és szenvedést, minden megalázottságát egy késszúrásban adta ki magából. Nem tudta, miért vitte véghez a gyilkosságot. Lázadása öntudatlan, ösztönös. Gyilkos és áldozat is egyben. Anna a társadalmi kor áldozata. Moviszter doktor az egyetlen, aki felismeri, hogy Anna tette szükségszerű volt. Meg akarta menteni embersége maradványait, szuverenitását.

Kosztolányi nézeteit Moviszter doktor közvetíti. Ez mutatkozik meg a „piskóta-próbán” kibontakozó vitában és a bírósági tárgyaláson is. Tárgyilagos hangnemben kerül erre sor, amikor az elbeszélő kritikusan mutatja be Vízy nézeteit, aki nem látja be, hogy „a politika mindenkor csak az éhes emberek tülekedése”. A bírósági tárgyalás leírásakor viszont az elbeszélő közvetlenül és szenvedélyesen szólítja fel, majd buzdítja Movisztert az Anna melletti tanúságtételre. Az író nem szólal meg, de megjelenik néma szereplőként a zárófejezetben, s írásait, személyiségét minősítik a regény ellenszenves szereplői.

A regény az emberiség érdekében emel szót egy embertelen világban. Anna sorsa a századot jellemzi. Míg a 19. század a családias bensőség, a tudomány és a technika győzelmét hirdette, addig a 20. század a feloldhatatlan feszültségek korát jeleníti meg.

A sokat elemzett, értelmezett mű megrendítő tanúságtétel mindarról, ami bármikor, bárhol megtörténhetett a 20. század elejének magyar társadalmában.

VARGA ZSUZSANNA


Forrás: Varga Zsuzsanna: Házi dolgozatok könyve 3. – A realizmus irodalmából – Szerkesztette: Maczák Edit - ITEM Könyvkiadó

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése